Majdnem pontosan hat évvel ezelőtt mutattak be utoljára hazai gyártású, új csuklós autóbuszt.
A 2010-es nagy buszteszt idején már nyilvánvalónak tűnt, hogy nem lesz pénze a BKV-nak a többször beharangozott ezer új autóbusz megvásárlására. Az akkor bemutatott két csuklós autóbusz közül, mi a Credo termékét tartottuk piacképesebbnek, de az okfejtésünket végül az élet felülírta, ugyanis a BKV végül, az akkor még Ikarus néven futó, de valójában ARC által tervezett típus mellett tette le a voksát. A 2010-ben tesztelt Ikarus V187-est a közlekedési vállalat nemrég meg is vásárolta.
A V187-es BKV-nak szánt változatát 2014-ben a megvásárolta a BKV (fotó: Buga Bence)
A BKV végül, nemhogy ezer, de egyetlen egy darab új csuklós buszt sem vásárolt az elmúlt tíz évben. Igaz nagyobb szerencséje volt az Ikarusnak a szóló buszokkal, ugyanis a BKV 2014-ben 18 darab PKD konstrukciójú autóbuszt vásárolt.
Miután az ARC szakított az Ikarusszal, a BKV folytatta a korábban megkezdett PKD beszerzést. Tavaly elkészült az Ikarus V127-es Euro VI-os Cummins motorral szerelt változata, immár az új, Modulo M108d névvel. Ebből a típusból idén 35 érkezik a BKV-hoz.
A DAF motort a Solaris is hasonlóképpen építi be
Az ez év végén kezdődő 3-as metró felújításhoz a BKV-nak 150 buszra lesz szüksége, hogy el tudja végezni a pótlás feladatát. Az ide beszerzendő új csuklós autóbuszokra a BKV két tendert is kiírt, összesen 150 készre szerelt és 150 PKD konstrukcióban beszerzendő buszra. Egyelőre nehéz megjósolni az egyébként eredményes tenderek végkimenetelét, de most úgy néz ki, hogy épp a hazai gyártó járna rosszul.
Kissé elkeseredettek a MABI-nál a minapi rossz hírek hallatán, de ettől függetlenül tovább dolgoznak, ennek ékes bizonyítéka a most bemutatott Modulo M168d típusú autóbusz.
Már 15 ülés érhető el fellépés nélkül
Az Ikarus V187-eshez képest, minden tekintetben óriásit lépett előre az M168d! A busz hosszúsága nem változott, maradt az eddigi 18,75 méter. Viszont nem maradhatott az Euro V-ös Cummins motor, helyette egy 11 literes, Euro VI-os 326 lóerős Paccar (DAF) MX-11-es motor dolgozik a jármű motorterében. A korábbi Allison váltót is lecserélte a MABI, ebben a buszban már a ZF EcoLife 6 AP gondoskodik a megfelelő nyomatékról.
Bőven van állóhely
Az új busz persze főleg kívülről változott az Ikarus csuklóshoz képest. A szegedi trolikon elkezdett, majd a PKD buszokon folytatott, Tóth János által tervezett új homlok- és hátfalat természetesen ez a kocsi is megkapta. Újdonság a kipufogócsövet is magában tartalmazó dóm a pótkocsi hátsó részének a tetején. Korábban az ARC és Ikarus csuklósokon a kipufogócső alul helyezkedett el. Az övvonal továbbra is magas, amit érzetre erősít az oldalt futó, színre fényezett takaró profil és a felül levágott dizájnú kerékjárati ív.
A beltérben is nagy az előrelépés. A szólónál látott változtatásokat a csuklós is megkapta. Összesen 15 ülés érhető el fellépés nélkül a 41-ből. Ezek a számok egy 18,75 méter hosszú busztól igen jók. A második- és harmadik ajtóval szemben elhelyezett peronok is nagyobbak lettek. A furcsán burkolt ventilátoros légcserélőket ventilátoros radiátorok váltják az ajtókkal szemben. A csukló környékén a burkolatok terén is nagy az előrelépés.
Első ránézésre úgy tűnik, hogy az ARC-nek jót tett a Széles Gáborral való szakítás, ugyanis egy világszínvonalat erősen megközelítő csuklós busz készült a néhai NABI Újszász utcai telephelyén. Ha mást nem is, de a környező országokat érdemes lenne megkörnyékezni az új típussal.
A jármű impozáns. Vajon lesz folytatás a BKV garázsaiban?
A legújabb magyar csuklós buszt hamarosan részletesen is tesztelni fogjuk, de erre bárkinek lehetősége nyílik nemsokára, ugyanis értesüléseink szerint, néhány héten belül, tartós teszt céljából, a BKV-hoz érkezik a Modulo M168d prototípusa.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!