Busworld 2017 - A turistabuszok

2017. október 24. - _zahnrad

man_lc_promier.jpgHelyszíni összefoglalónkban első körben a kiállított turistabuszokat vesszük szemügyre. A hangsúlyt a hazai piacon jelen lévő gyártókra helyezzük.

Általános őrület az USB-portok elhelyezése az új buszokban, közös jellemzőként ez szinte mindegyik kiállított típusra elmondható kategóriáktól függetlenül. A turistabuszokban ez vagy az oldalfalon, vagy az üléseken vagy azok között került elhelyezésre, leginkább mindegyik üléspárhoz egy-egy dupla csatlakozó, hogy az utasok zavartalanul töltögethessék a különféle kütyüiket a hosszú utakon.

Az olcsó kategória

Ide leginkább a nagy márkák ,,keleten" gyártott buszait lehet besorolni. Például Mercedes Tourismo, MAN Lion's Coach, Scania-Higer Touring, Van Hool EX és a Volvo 9500. A két nagy német itt tartotta a premierjét, noha mindkét busz megmutatták már szűkebb közönségnek és a sajtó képviselőinek. A Volvo olcsó buszát csak kívülről, a kültéren lehetett észrevenni, esetleg elvinni egy tesztvezetésre. A helyszínen megnéztük a buszok utasterének berendezését, az utastér kialakítását, kényelmét, praktikumát, átgondoltságát. A csomagtér burkolatait és a ládaajtók környékén a karosszéria festését. Mivel a Volvo 9500-as zárva volt, ezért csak a másik három típusról mondanánk egy sorrenddel véleményt: MAN Lion's Coach, Van Hool EX és Mercedes Tourismo.

Az MAN az egyedi, figyelemfelhívó formatervével, egyenletes és jó minőségű külső-belső kialakításával, az oldalfallal párhuzamosan felnyíló csomagtérajtókkal, és az itt-ott elrejtett apróságokkal érdemelte ki az első helyet. A Van Hool EX második helye a márkát ismerőknek nem meglepő, átgondolt, igényesen kialakított, egyszerűségre, de tartósságra törekvő típus. A hátfal formaterve egyedi, mintha rímelne régebbi Van Hool típusok hátfalára, de mégis korszerű és semmi másra nem hasonlít. Jól felszerelve és szellősen székezve mindkét típust bátran lehet ajánlani igényesebb, középkategóriás turistabuszt igénylő piacokra is.

A Mercedes Tourismo típusa egy pici csalódás, az ülések háttámlái magas utasoknak kellemetlenül rövidek, a csomagtérajtók alapból oldalra, félkörívben nyílnak, a csomagtér kidolgozása belül gyenge, a Conecto padlózásánál is használt, festett, göröngyös műanyag felületek határolják és a ládatérajtók tömítése mellett a karosszéria festése is visszahőkölésre készteti a Mercedes minőséget váró szemlélőt. A folyosó világítást biztosító LED-es lámpatestek az utasok szemébe világítanak, ettől két végigfutó fénycsík is jobb lett volna. Már csak azért is furcsa a Tourismo puritánsága, mert megszűnik a középkategóriás megoldásként kínált Travego a nyugati piacokon. Az MAN a Lion's Coach-csal ügyesebben oldotta meg a két kategória egy típussal lefedését, bár a Mercedes hajtáslánca jó garancia arra, hogy nagy számban jelenjen meg az utakon az új Tourismo is, az elődjéhez hasonlóan.

A közép kategória

neoplan_tourliner-1.jpgNem üti meg a Cityliner szintjét a Neoplan Tourliner. Kérdés miért erőltetik a Lion's Coach mellett...

A jóval korábban kihalt MAN Lion's Star-t most követte a Mercedes Travego. Ezzel kettő, már Törökországban gyártott, de középkategóriás típus szűnt meg, amit az olcsóbbnak szánt kivitelek felextrázásával tudnak pótolni a gyártóik. Klasszikus középkategóriás kínálat az Irizar i6s, a Neoplan Tourliner, a VDL Futura és a Volvo 9700-as.A Neoplan Tourliner a korábbi Neoplan kínálat ismeretében és a Lion's Coach mellett is szomorú mementója egy jobb sorsra érdemes, nagy márka haláltusájának. A felhasznált anyagok, az összeszerelés minősége gyenge, noha elég nagymértékben a Lion's Coach-csal azonos, de korábbi tervezésű típusról van szó, a gyártási helyük is megegyezik. Érthetetlen miért szorítja háttérbe az MAN a jóval színvonalasabb Cityliner-családot, hacsak nem a költségek csökkentése a cél. A márkanév értékének mindenesetre nem fog jót tenni a Tourliner.

A Volvo emelhető ki, mint igen igényes, egyenletes minőségű és igen kényelmes megoldás. A ringatózó Volvo futóművek mellett a 9700-as is megkapta a nagytestvér 9900-as védjegyének számító, még Drögmöller örökség színház kialakítású utasteret, noha nem látszik kívülről. Az elölről hátra emelkedő padlószint itt az eltérő oldalfal miatt sem olyan hangsúlyos, de szeretné biztosítani minden utasnak a jó kilátást előre. Mindenesetre jobb megoldás, mint az egyéb márkáknál látott, költségcsökkentésen kívül másra nem jó pici háttámla. A 9700-as pozíciója a középre szerelt fénycsöves világításon és a fedetlen csomagtartó polcokon mérhető le.

Prémium szegmens

Itt nehéz lenne ítéletet mondani, szerencsére szakújságírók már megtették helyettünk, amikor egy tesztsorozat után kiválasztották ez évi győztesnek az Irizar i8-as típusát, ezzel a rangos Coach of the Year díj 2018-as birtokosát. A kettő kiállított példány közül az egyik szokványos, 2+2 kiosztású ülésezést, míg a másik a címhez méltó elnöki, 2+1-es üléskiosztást kapott lábtámaszos fotelekkel. A közel 4 méter magas karosszériában egy igen helytakarékos WC-megoldást is láthattunk, az ülésezéstől gyakorlatilag nem foglalt el helyet, mint azt a kevébé magas turistabuszokon már megszokhattuk. Az utastér teljes kivilágítása a kategóriához méltóan indirekt és a csomagpolcok is fedeleket kaptak. Az egyszerűbb i8-ban is megmarad az indirekt világítás, de a csomagtartó fedele már elhagyható.

A Mercedes jóval ügyesebben kezelte az általa felvásárolt Kassbohrer-Setrát, mint az MAN a Neoplant. Ezért aztán már az egyszerűbb Comfort Class családot is könnyű a prémium turistabuszok közé sorolni. Ezt segíti az elérhető opciós lista és az is, hogy egy magasságban, 3770 mm-es karosszériával készül a sorozat. A magasabb buszt és ezzel ugyanolyan hosszméretben nagyobb csomagteret keresőknek mindenképpen a TopClass családot kell választaniuk a 3880 mm-es karosszériával. A Comfort Class családból a 10,46 méter hosszú S511HD típus egy speciális, tárgyaló szerű hátsó traktust kapott. Az itt helyet foglalók fejedelmi kényelmet, pezsgős üveget is elrejteni tudó redőnyös rekeszeket kapnak. A háttámlák magassága itt sem az igazi, ez valami újkeletű Evobus betegség lehet.Úgy tűnik tudnak róla, mert fejtámlás ülésekkel jelentek meg, de elég korlátozott a fejtámaszok állíthatósága, csak valamelyest javítanak a helyzeten. Talán annyi pozitívum van az ülésekkel kapcsolatban, hogy a pohártartó a teljes asztalkától függetlenül is kihajtható, apró, de igényes részlet. Az oldalra felnyíló csomagtérajtók méltatlanok, filléreskedő spórolás a mechanikával.

A TopClass családot egy bőrkárpitos ülésekkel és üvegtetővel felszerelt 12,49 méter hosszú S515HDH típus képviselte. A nagy karosszériamagasság miatt már csak háromtengelyes kivitelben készül az 515HDH is. A WC közel azonos magasság ellenére sem sikerült olyan kompaktra, mint az Irizar i8-ban. Az emeletes S531DT-ből csúnyán mondva valahogy hiányzik a ,,wow-faktor", az üvegtető ellenére egy felcicomázott S431DT-nek tűnik, helyenként olcsónak ható részletekkel.

A showt az idén 50 éves Neoplan Skyliner lopta el a többi emeletes típus elöl, az 50 éves évfordulóra nem csak egy nosztalgia példányra futotta a Neoplant mostohán kezelő MAN-től, hanem a kiállított új Skyliner is a márka szebb napjaira emlékeztetett. A busz felszereltsége és kivitele is a csúcsot képviselte, ezt tetézte az általánosan magasan szárnyaló minőség és kialakítás. Összeszedett, átgondolt, ízig-vérig emeletes terv, látszik, hogy nem ma kezdték. A lépcsőházak kialakítása igényes, jól el lehet férni és egyben látványosak is. Más emeleteseken ezt is meg kellett oldani, hogy a fenébe csináljunk emeletest izzadságszagú fércművekhez képest példamutató. Az utastérben több helyen megjelenő, világító Skyliner emblémák, a csomagpolcok megfogását biztosító oszlopok és a fent, az oldalfal mellett ülőknek járó felső ablaksáv igazán magas színvonalú, semmi máshoz nem fogható utazási élményt nyújtanak. A showt fokozta a földszinten elhelyezett asztalkákba épített indukciós telefontöltők megléte, az üvegtető és a hátsó lépcsőhöz telepített 3D-vetített mini Skyliner-show.

Picit kakukktojás a Volvo 9900-as típusa itt, ugyanis csak 3,75 méter magas. A színházpadlós utastér, a fedett csomagpolc és a hivalkodásmentes, letisztult kialakítás mégis a felső kategóriába helyezi. Olyan finomságok is helyet kaptak benne, mint az utasok csomagjait a ládatérajtók mechanikájától védő műanyag burkolatok. A csomagtér ajtajai természetesen az oldalfallal párhuzamosan nyílnak. Visszafogott, igényes, kényelmes és a Kortrijk-edition látványos is.

A prémium buszok közül az idén 70 éves fennállását ünneplő belga Van Hool TX palettáját érdemes kiemelni. Az itthon kevés figyelmet kapó márka a prémium gyártmányok közül az utolsó, ami teljes turista palettát kínál függetlenül attól, hogy kinek milyen magasságú karosszériára van szüksége. Ezt korábban a Setra és a Neoplan is tudta, de a multinacionális tulajdonosaik mellett ez mára már kikopott. Ha nagyon erőszakosak vagyunk, akkor a Volvo finn gyára talán exportál speciális 9700-as buszokat délebbre is, de kevés ilyet látni Skandinávián kívül. Ott lehet ez lényeges szempont, ahol minél több magasságkorlátos úton is el tudjon közlekedni a felső kategóriás turistabuszunk. 3470 vagy 3610 mm-es magassággal készül az Alicron család, ezt követi a 3600 mm magas Acron család, majd következik a 3730 mm magas Astron, az ugyanilyen magas, de színházpadlós Astronef, majd a szintén ugyanilyen magas, de síkpadlós, a vezetőt egy külön, alsó szinten elhelyező, de ott egyébként mindenütt máshol csak csomagteret kínáló Altano. A sort a 4 méter magas, emeletes Astromega zárja.

img_8259.JPGScania alvázra épített Van Hool TX16 Astronef Stockholmban.

A Van Hool TX buszok alapvetően önhordóak, DAF motorral szereltek, de számtalan egyedi kivitelben kérhetőek, akár Scania alvázon is.

A kínaiak

 yutong.jpgA Yutong GT12H a jobb kínai buszok közül került ki.

A kép vegyes, a gyártók többségén nem nagyon lehetett érezni a fejlődést, de azért 1-2 összeszedte magát. Ez meglepő, mert a Buswolrd-ön megjelenő gyártóknak rendelkezésükre áll nagysorozatú buszgyártáshoz alkalmas, komolyabbnak látszó technológia, de a végeredmény, valahogy olyan kínai még mindig. Formaterv szempontjából talán a Yutong szedte össze magát a leginkább, a GT12H tíous ugyan kívülről egy picit Setra utánérzés, de alapvetően rendben van.

A teljes kiállításról galéria: 

Folytatjuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7613070226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása