A Volábusz Zrt. 2009. március 25.-én közbeszerzési eljárást indított új autóbuszok beszerzésére. A részvételi felhívás 20 darab + 100 % alacsony-belépésű szóló autóbuszra, valamint további 20 darab háromtengelyes alacsony-belépésű szóló autóbuszra és 15 darab turista kivitelű szóló autóbuszra vonatkozott. A pályázó cégek a következők voltak: Alfa Busz Kft., Xiamen King Long Co. Ltd., Viko sro., HST busz Kft., Scania Hungária Kft., Evobus Hungária Kft. A Volánbusz Zrt. 2009. április 27.-én töb céget hiánypótlásra szólított fel. A pályázók referenciára vonatkozó anyagaiban talált kifogást. 2009. május 14-én a részvételi szakaszt lezáró eredményhirdetésen a SCANIA Hungária Kft., az EVOBUS Hungária Kft., és az Alfa Busz Kft. cégek jelentkezését érvénytelennek nyilvánította.
2009. május 21-én az Alfa Busz a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) megtámadta a döntést. A Döntőbizottság az Alfa Busz kérelmének részben helyt adott, a hiánypótlási felhívást és az azt követő döntéseket megsemmísitette. A Volánbuszt 3 millió ft bírság megfizetésére kötelezte. Ezt követően 2009. szeptember 4-én a részvételi szakaszt lezáró eredményhirdetésen a XIAMEN King Long Co. Ltd., a VIKO s.ro., a HST Busz Kft., az Alfa Busz Kft. jelentkezését érvényesnek minősítette és megküldte számukra az ajánlattételi felhívást és dokumentációt. A Viko sro. a SOR gyár autóbuszaival a HST Busz Kft. pedig az MAN gyár autóbuszaival pályázott.
A Volánbusz 2009. november 20-án kihirdette az eljárást lezáró döntését. Nyertesként a XIAMEN King Long Co. Ltd-t hirdette ki, a nyertest követő ajánlattevő a VIKO sro. lett, az Alfa Busz Kft. ajánlatát érvénytelenné nyilvánította. A 15db turista buszra az eljárást forráshiányra hivatkozva eredménytelennek nyilvánították. A Volábusz szerint az Alfa Busz által ajánlott háromtengelyes autóbusz nem felelt meg a fordulékonyságra vonatkozó előírásoknak.
Az Alfa Busz 2009. november 23-án nyújtott be jogorvoslati kérelmet, amelyben kérte a jogsértés megállapítását és az eljárás eredményének megsemmísítését. A KDB 2009. november 27.-én megtiltotta a Volánbusznak a nyertessel történő szerődéskötést. A Volánbusz az eljárás során kérte az Alfa Busz kérelmének elutasítását, független szakértőkre hivatkozva. A Volánbusz által felkért szakértő számos megállapítása a laikusok számára is megrökönyödést okozott. Az egész tender érdekessége, hogy típusbizonyítvánnyal azaz engedéllyel nem rendelkező busszal is pályázhattak a gyártók.
Az Alfa Busz egyik háromtengelyes Regio autóbusza
Ilyen busz a King Long háromtengelyes busza és az Alfa Busz is hazai típusbizonyítvánnyal nem rendelkező buszt ajánlott ebben a kategóriában.
A King Long háromtengelyes busza
A Volánbusz által kifogásolt pont, az az a fordulókör teljesítése szükséges a járművek forgalomba helyezéséhez, de ennek a teljesítését a közlekedési cég nem jogosult megállapítani. A járművek típusbizonyítványát erre szolgáló hatóság állítja ki, ebbe a közlekedési cégnek nincs beleszólása. Főleg, hogy a fordulókör számítását nem a kifogásokban szereplő részetességgel követelte meg.
Egy autóbusz fordulókörét alapvetően a tengelyek közti távolságok, a kormányzott kerekek elfordulási szöge, és a túlnyúlások határozzák meg. A maximális értékhez közel a busz formai kialakítása és a vizsgálat sebessége is befolyásolhatja a kapott eredményt. Az Alfa Busz alvázas buszokat készít, azaz már létező alvázakra építi a karosszériát. A tenderben a megajánlottal azonos Volvo alvázra épített, már létező busz adatait is megadták. A KDB megállapította, hogy az Alfa Busz a tenderben megkövetelt műszaki leírásnak megfelelő adatokat szolgáltatott. A KDB az Alfa Busz jogorvoslati kérelmének helyt adott, a tender eredményét megsemmísítette. A Volánbuszt újabb 3 millió forint bírság megfizetésére és az Alfa Busz visszahelyezésére kötelezte. Az index szakfórumán megjelent információk szerint az újabb eredményhirdetés 2010. február 10.-én, azaz holnap várható. Az eljárás során a Volánbusz feltűnően és a KDB által elutasított indokokkal védte a nyertesként kiválasztott kínai King Long céget. Feltűnő továbbá a vélhetően legolcsóbb ajánlattal induló hazai Alfa Busz folyamatos és jogszerűtlen elgáncsolása.
Az Alfa Buszt már bemutattuk a blogon, a kínai King Long cég 1988-ban alakult, és ma már körülbelül tízezer buszt gyárt évente. Először 2008-ban jelentek meg Magyarország útjain ilyen buszok, a Volánbusz által offshore hátterű alvállalkozóknak kiszervezett vonalakon. Decemberben egy magyarországi gyár megépítését is meglebegtették, azonban ez minden konkrétum, a befektető ország képviselői nélkül nehezen hihető egy túlkapacitással küzdő iparágban.
A már itthon közlekedő kínai buszok egyike.
Több millió forint bírságot fizetett be idáig a közlekedési cég, ezek után kérdéses, hogy az évi százas nagyságrendben gyártó Alfa Busz legyőzheti-e Góliátot?