A buszokban használt dízelmotorok nem csak gázolajjal képesek üzemelni, hanem a környezetet kevésbé terhelő üzemanyagokkal is. A motorokat és az egyéb kiszolgáló egységeit ezekhez az üzemanyagokhoz át kell alakítani.
Gázüzem
- -CNG: Compressed Natural Gas-sűrített földgáz, főleg metánból áll
- -LPG: Liquified Petroleum Gas-főleg propán és bután alkotja, magasabb a fűtőértéke a földgáznál, kevésbé elterjedt, Európában csak az MAN gyárt ezzel üzemelő motorokat;
- -LNG: Liquified Natural Gas- cseppfolyós földgáz
Norma | Hatályba lépés | CO g/kWh | HC g/kWh | NOx g/kWh | PM g/kWh | CH4 g/kWh |
EURO III | 2000.10. | 5,45 | 0,78 | 5 | 0,16 | 1,6 |
EURO IV | 2005.10. | 4 | 0,55 | 3,5 | 0,03 | 1,1 |
EURO V | 2008.10 | 4 | 0,55 | 2 | 0,03 | 1,1 |
EEV | nem kötelező | 3 | 0,4 | 2 | 0,02 | 0,65 |
EURO VI | 2013.01. | 4 | 0,16 | 0,4 | 0,01 | 0,5 |
Ikarus 263 és Jelcz CNG üzemű autóbuszok Debrecenben
CNG üzemű Ikarus 260 típusú autóbusz Szegeden
Az LPG üzem kevésbé elterjedt, az egyik legnagyobb LPG gázzal működő buszflotta Bécsben üzemel, itt közel 500 busz alkalmas ilyen működésre.
A bioüzemanyagoknak három nagy csoportja van:
- -biogáz
- -biodízel
- -bioetanol
Motor | CO g/kWh | HC g/kWh | NOx g/kWh | PM g/kWh | Füst m-1 |
Euro 5 dízel | 1,5 | 0,46 | 2 | 0,02 | 0,5 |
Scania DSI901 | 0 | 0,1 | 3,3 | 0,02 | 0,13 |
Scania DC9E02 | 0 | 0,05 | 1,7 | 0,01 | 0,04 |
Scania etanol busz próbaüzemben Nyíregyházán, 2007-ben
Az alternatív üzemanyagok használatát általában támogatni kell valamilyen formában, mert a gázolajjal működő dízelmotorok még mindig igen gazdaságosan tudnak üzemelni. Cikksorozatunk nem ért véget, hamarosan folytatjuk.