Bécsi buszkavalkád

2010. november 21. - kristoof

Mától új rovatot indítunk blogunkon. Ezentúl úti beszámolókat is közzé teszünk; természetesen az autóbuszos közlekedésre kihegyezve. Az első "áldozatunk" Bécs.

Sok évvel ezelőtt jártam utoljára Bécsben és emlékeimből kiindulva azóta igencsak megváltozott a helyi közlekedés! De ne szaladjunk ennyire előre! Az utazás Budapestről az Orangeways 7:00-kor Népligettől induló járatával kezdődött. A VDL BOVA Magiq járműve nem csak kívülről impozáns, de belül is minden földi jóval ellátott. Az egyénileg szabályozható Blaupunkt hi-fi rendszer és a kényelmes bőr "fotelek" mellett a kiszolgálás már-már a repülőgépeken megszokottat idézi. Forró ital és saját fülhallgató minden utasnak ingyen, jól felkészült személyzet és DVD film tette teljessé az utazás kényelmét. Nagyon jó az utazási szabályokat ismertető DVD, amely felhívja a figyelmet arra, hogy az utazás ideje alatt a biztonsági öv használata kötelező! Mondanom sem kell, hogy a MÁV szolgáltatásához képest az Orangeways nem csak gyorsabb, olcsóbb valamint színvonalasabb, de érinti a Schwechati nemzetközi repülőteret is. Buszunk óramű pontossággal érkezett meg menetrendszerinti első megállójába, a Bécsi Nemzetközi Repülőtérre. Majd egy fél óra elteltével 10:00-kor érkezett meg a bécsi südtirolen platzi autóbuszállomásra.

A hazai városokhoz szokott buszos szemnek azonnal feltűnik, hogy 5-6 évesnél idősebb autóbusz szinte alig akad a városban. Ha netalán feltűnt egy-egy Tourismo I-es vagy II-es az biztosan Magyar vagy Cseh utazási iroda tulajdona volt. A távolsági és elővárosi forgalomban a legnagyobb a szolgáltató a Postbus, de sok magánvállalkozás és alvállalkozó is szállít utasokat. A leghíresebb a családi vállalkozásban működő Blaguss és leányvállalatai. Csak a Postbus-nál láttam idősebb Mercedes Integro-kat és Lion's Coach-okat. A többi közlekedési cég abszolút új buszokat használ, alig akad 2-3 évnél idősebb kocsi a flottáikban. Az újabb buszok majd mindegyike Setra volt, más típust alig lehetett látni. Mindegyik járművön nagyon jól láthatóak az utastájékoztatók, és igen jól érthetőek is. Egyetlen egy Integro-t láttam a nálunk szinte mindennapos pixel hibával elindulni, de ezen a kocsi is csak egyetlen egy pixel hiányzott! A Schwechati repteret a belvárossal összekötő autóbuszok új Neoplan Cityliner típusúak. A Blaguss Szlovákiai leányvállalata, a Slovak Express pedig Irisbus Evadys-ekkel szállítja az utasokat Südtirolen Platz-Schwechat-Pozsony útvonalon és vissza. Buszok a végállomásról minden órában indulnak (!?) mindkét irányból, és a járatnak van is létjogusultsága, hiszen Pozsony nem rendelkezik nemzetközi repülőtérrel.

A helyi buszos közlekedést a Wiener Linien és alvállalkozói látják el. A Bécsi BKV buszai kizárolag Steyr és Graf & Stift által készített járművek. Érdekesség, hogy ezekből 478db busz LPG üzemű. Tehát az M.A.N. által gyártott buszok Ausztriai megfelelői. Természetesen a városi kocsik legidősebbike sem több 8 évesnél. Érdekes volt, hogy a nagyobb utasforgalmú vonalakon a 3 ajtós szóló és 4 ajtós csuklós buszok is megfordulnak, holott az eggyel kevesebb a megszokott. Alig néhány megállót volt lehetőségem utazni busszal mert a mindent behálózó villamos és gyorsvasút vonalak előnyösebbek a városi forgalomban. Valójában autóbusz "alig akad" a városban. Legalábbis szombaton biztosan. A buszok szépek és tiszták, valamint az utastájékoztatás is megfelelő. Szintén szokatlan a hazai szemnek, hogy a GPS-es utastájékoztatók nemcsak működnek, de pontos adatokat is írnak ki! A járművek pontosan akkor érkeznek a megállóba, amikor az ki van írva! A hangos utastájékoztatás sajnos csak a német nyelvre korlátozódik, és ez igaz a járműveken és megállókban található tájékoztató feliratokra is, igaz a busz megállókban is van hangos utastájékoztatás. A városnéző buszok is üde színfoltok az Osztrák fővárosban ugyanis Setra S431 DT típusú kocsik szállítják a sightseeing-re fogékony turistákat. Fura volt az is, hogy hiába volt hétvége, de ettől függetlenül rengeteg autó volt az utakon! Igaz az utak jóval keskenyebbek, mint a Budapesten megszokottak.

Sajnos egy nap kevés megismerni a sok busszal kapcsolatos látnivalót és érdekességet. Ráadásul az utazás szombatra esett ezért sok érdekesség nem volt látható. Bécs egyáltalán nincs messze a mi nagyvárosainktól ezért az összehasonlítás nem elrugaszkodott ötlet. Viszont a végeredmény elszomorító, hiszen Bécsben sem tökéletes minden, de fényévekre járnak tőlünk a kulturált utazás és utaztatás terén. Végezetül egy csokorra való fotóval örvendeztetjük meg olvasóinkat.

Hamarosan jelentkezünk újabb helyszínekkel, amelyekből a hazai városok sem maradhatnak ki!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr732464043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Damján · http://magyarispita.blog.hu/ 2010.11.21. 23:41:27

Pozsony nemzetközi reptere: www.airportbratislava.sk/

A railjet 2 perccel hamarabb ott van és kényelmesebb, igaz, drágább. (A 2 perc nyilván a MÁV szégyene, vicc; legalább egy órával kéne gyorsabbnak lennie...)

El Polako 2010.11.22. 08:38:39

Jó kis poszt, csak így tovább!

kristoof 2010.11.22. 18:06:28

@Damján: Teljesen jogos az észrevétel! Magam is észrevettem a tévedést tegnap késő este, de a javításra való lustaságomat azzal magyaráztam, hogy "úgyse veszi észre senki" :-))) Ráadásul "sajtóterméket" nem illik javítani. Sajnos angolból (sem) vagyok toppon és az "informátorom" szintén büszkélkedhet ezzel a tulajdonsággal, így félreértettem azon magyarázatát (most már vissza gondolva), miszerint a pozsonyi repülőtérről nem indulnak annyi úti cél felé gépek mint Bécsből ezért van létjogosultsága a járatnak. (Persze Ferihegyről sem ezért néhányan le is szálltak a Scwechati reptéren.)

A MÁV-val kapcsolatban teljesen egyetértek, de amint írtam is a vonat nem érinti a repteret, csak a CAT-re való átszállással érhető az el. Tovább drágítva az így is borsos jegyárat! Egyébként az orangeways 2 és fél óra alatt eléri a Bécsi nemzetközi repülőteret! :-))))

molniya 2010.11.22. 19:35:28

Szinte ugyanezért elég lenne Szegedre is leruccanni :) Itt még angolul is kiírja a belső utastájékoztató a főbb dolgokat, és minden buszon van. GPS vezérelt.
süti beállítások módosítása