Január 3.-ától új járat indult a budapesti belváros és a Ferihegyi repülőtér között. A REA (Repülőtéri Expressz Autóbuszjárat) jelzésű járat minimum 6 hónapig közlekedik, az ott közlekedő négy új Otokar Kent 290LF típusú buszt a Weekendbus Zrt. üzemelteti. Blogunk tett egy próbát az új buszokkal és az általuk nyújtott szolgáltatással.
Az Otokar Törökország egyik legnagyobb ipari konszerne, 1970 óta gyáranak autóbuszokat. A most kipróbált alacsonypadlós Kent modellt 2009 óta készítik.
A busz formája abszolút korszerű, egyedi. Követi a mai trendeket, az oldalfalon az üvegezés a tetőig felfut. A hátfal a süllyesztett lámpákkal egyedi. A belső térbe lépve kellemes színvilág fogadja az utazót. Az utastérben végig 2+2 azaz mindkét oldalon dupla ülésezés került beszerelésre. Az ülések velúr-(mű)bőr kárpitozása messziről hívogató, közelről utólagos megoldásnak tűnik. Ránézésre a tartósságával kapcsolatban is merülnek fel rossz érzések bennünk, de helyet foglalva igen kényelmesek. Érdekes, hogy többféle, szám szerint három féle ülés került beépítésre. Az alacsonypadlós építésmód és a helyhiány miatt ahova nem fért el a lábtartós, magas támlás ülés, oda városi ülések kerültek. Érdekes a lábtartó beépítése olyan helyekre is, ahol biztosan nem fogja senki sem használni… A magastámlás ülésekhez barkács módszerekkel rögzítették a függőleges kapaszkodókat, kár. A nyugati gyártók(ide értve a Solarist is) általában meg tudják oldani a magastámlás ülések beépítését az alacsonypadlós buszaikba, ezért is érdekes a szedett-vedett ülésezés.
A harmadik fajta üléseket a motorsátor melletti 3 ülés képviseli, ezek a bőr-velúr kárpitot sem kapták meg.
Dobogóra lépés nélkül 4db ülés közelíthető meg a 30db-ból, ez kevés.
A dobogók nem magasak, a peremükön lekerekített fém szegély fut végig. A fém szegély eldolgozása nem a legjobb, az íveknél, sarkoknál látványos bevágásokkal követték a kijelölt utat. Ennek esztétikai mellett komolyabb hátránya is lehet, a padlóburkolat alá kerülhet az utastérbe behordott esetleg sós víz, ami károsíthatja a padlózást.
Az utastér világításáról végigfutó dupla LED-sor gondoskodik. A légcsatorna többféle anyagból került kialakításra, a színvilága kellemes. Az alsó részén a fémes anyag minőséget és tartósságot sugallna, ha nem lenne itt-ott slendrián módon összeszerelve. A kapaszkodórendszer sínes kialakítású, a kapaszkodók száma körülbelül elegendő. Zavaró az egyetlen szinten végigfutó vízszintes kapaszkodó, a dobogókról felállók fejét veszélyeztetheti.
A kapaszkodók színezése kivétel a kellemes színvilág alól, bár nagyjából illeszkedik a beltér színeihez, de mégis valahogy Trabant fényezésre emlékeztet a színük. A bili szín helyett vagy figyelemfelkeltő élénk szín, vagy csiszolt alumínium alkalmazása lenne a minimum.
Az ajtók mellett műanyag keretben találhatóak a szélfogó üvegek. Az első és második ajtónál az ajtómozgató rudak körbefogását semmi nem akadályozza, érdekes módon a harmadik ajtónál már elburkolták ezeket. Az ajtók BODE gyártmányúak, a teszt idején a második ajtó egyik szárnya beszorult. A kapaszodórendszer zörgésre és nyöszörgésre hajlamos, ehhez még 1-2 burkolat csörgése is hozzájárulhat. Érdekes, hogy nem találunk vészjelzőt az utastérben. Bár mi az esetek többségében csak a buszvezető bosszantására alkalmas eszköznek tartjuk a vészjelzőt a buszokon és az EU nagy részén sem szokás felszerelni, de mégis különös, hogy az itthon elvileg kötelező kellék kimaradása ellenére miért is közlekedhetnek ezek a buszok.
A belső kijelzőnek helyet adó állmennyezet kialakítása látványos, a beépíthető kijelzőnek viszont kicsi a hely. A kipróbált buszban a kijelző a dátumon kívül csak a pontos időt és a külső hőmérsékletet tudta megjeleníteni. Ez kevés, mivel a következő megállókat is illene kijeleznie, hangos utastájékoztatás sem volt a buszon.
Az utastér fűtéséről 3 darab, dobogók alá rejtett ventilátoros fűtőtest gondoskodik. Az ezeket takaró lemezek kialakítása ormótlan. A fűtés hatékony, termosztát gondoskodik a kellemes hőmérsékletről. Azaz csak gondoskodna, mert a szabályozás nem túl finom. Ha már kezdünk fázni, bekapcsolnak a fűtőtestek, elég hamar felmelegítik az utasteret, és ekkor ki is kapcsolnak. Talán egy vonalradiátorral megtámogatott, több sebességű befúvókkal ellátott rendszer egyenletesebb fűtést tudna biztosítani. Mindenesetre a termosztátos fűtés szabályzás városi de még távolsági buszoknál sem túl elterjedt itthon. A légkondicionálás hatásosságáról nem tudtunk meggyőződni, de reméljük kellő képen karban lesz tartva, mivel a természetes szellőzést csak 2db igen kis méretű bukó ablak jelentheti.
A motor jól szigetelt, egyedül talán a váltó hangja hallatszik a kelleténél erősebben a beltérbe. A motorsátor nem foglal túl nagy helyet, hiányzik róla legalább kettő darab kapaszkodó. Egy darabot szereltek rá, de az igen idétlen helyre került, ahol garantáltan nem fogja senki sem használni.
Összességében forma területén a nyugati vetélytársakat ostromolja, de a beltér kialakításának átgondoltsága, az összeszerelés minősége csak a keleti(LAZ,MAZ) és esetleg az itthoni(Credo, Ikarus) vetélytársak veszélyeztetésére elegendő az Otokar produkciója, a részben exkluzívnak szánt felszerelés ellenére is.
Sajnálatos, hogy az EU elnökség idején saját buszgyártással rendelkező országban nem voltak képesek megszervezni a döntéshozók, hogy „hungarikum” szállítsa az ide látogató EU-s polgárokat. Bár egy korábban itthon buszt gyártó cégnek lehetett szerepe ezeknek a török buszoknak a behozatalában...
A végén pedig a szolgáltatásról egy-két gondolat. A járat egyelőre látványosan kihasználatlan, noha az ötlet, hogy a belváros közvetlen repülőtéri buszjáratot kapjon, jó. A legnagyobb gond szerintünk a járat ismeretlensége, ehhez hozzájárulhat, hogy az 1-es terminál előtt nem találtuk a REA járat menetrendjét az általa használt megállóban. Továbbá szerintem a BKV is képes lett volna némi állami támogatással 4db jól felszerelt városi busz beszerzésére. A BKV által üzemeltetett 200E járaton sokkal jobb az utastájékoztatás, akármilyen abszurd módon is hangzik az állami cégek szidására és a magán társaságok dicsőítésére átállt közlekedési közösség számára. Talán a járat ismertsége is jobb lehetne BKV-s üzemeltetéssel, mivel a BKV a saját járművein hatékonyabban tudná reklámozni az új szolgáltatást.