Még például itthon csak beszélnek róla, a Solarisnál lassan a célegyenesbe érkezik az új, elektromos hajtású autóbusz fejlesztése. Eddig sem kellett szégyenkeznie a lengyel cégnek, ha alternatív hajtásokról volt szó – hiszen troli-, gáz- és hibrid üzemű járművek már régóta szerepelnek a kínálatukban – ám hosszabb távon ők is ebben a nullemissziós megoldásban látják a jövőt. A projekt teljes költsége közel 9,5 millió złoty (kb. 650 millió Forint), ám ennek mintegy 30%-a az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Gazdaságfejlesztési Operatív Program keretében kerül finanszírozásra.
A prototípus várhatóan idén júniusra készül el, ezután egy kétéves tesztidőszak következik, ezalatt a tervek szerint sikerül majd kinőni a gyermekbetegségeiket és elég tapasztalat is rendelkezésre áll majd ahhoz, hogy 2013-ban beinduljon a sorozatgyártás.
Az elektromos járművek "Achilles-ina" napjainban a megfelelő akkumulátor, erre a Solaris a közelmúltban egy kölön pályázatot írt ki, az alábbi peremfeltételekkel:
- - Üzemi feszültség: 600-750 V
- - Tömeg: max. 2000 kg
- - Megszabták az akkumulátor modulok maximális méreteit és rögzítési pontjait is, egy buszhoz két mudult lehessen csatlakoztatni
- - A töltési-kisütési jellemzőket is deklarálták
- - Egy feltöltéssel legalább 100 km megtételére legyen képes a busz
- - Üzemi hőmérséklet: -22 és +50 Celsius fok között
- - A prototípus akkumulátorok élettartama legalább 3 év legyen
- - Legalább 12 hónap garanciát vállaljon rá a beszállító
- - A nyertesnek vállalnia kell, hogy a garanciális időszak alatt, illetve azon túlmenően az esetleges hibákat 48 órán belül megjavítja. Rendelkeznie kell ISO 9001 és ISO/TS 16949-es tanúsítvánnyal, illetve a kutatasra, fejlesztésre és tesztelésre vonatkozó dokumentációkkal.
A döntésnél az ár 30%, a referencia szintén 30%, a műszaki kritériumoknak való megfelelés pedig 40%-ban lesz döntő. (forrás: InfoBus.pl)