Üzemanyagcellás és hibrid buszok Milánóban

2011. február 11. - torqmatic

Január végén ünnepélyes keretek között átadták az első üzemanyagcellás-hibrid Mercedes Citarót Milánónak, melyet a közeljövőben további két darab fog követni. A buszok - Oslóhoz és Londonhoz hasonlóan - itt is a CHIC program keretében álltak forgalomba, egy öt éves tesztidőszakra, tapasztalatszerzés céljából.

A Citarók az üzemanyagcellás buszok legújabb generácóját képviselik, a korábbi modellek 38-43%-ával szemben itt a rendszer hatásfokát 51-58%-ra sikerült növelni. 9 helyett már csak 7 db, egyenként 35 kilogrammnyi hidrogén tárolására alkalmas tartály került elhelyezésre a tetőn (az üzemi nyomás 350 bar), emögött kaptak helyett a Lítium-ion akkumulátorok, melyek a fékezési energiát tárolják. Az újításoknak köszönhetően a busz saját tömege mintegy 1 tonnával, 13,2 tonnára csökkent, a fogyasztás 22 kg/100 km-ről 11-13 kg-ra esett vissza, a hatótávolság pedig 250 km-re növekedett.

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid - forrás: milanotransporti.org

Az üzemanyagcellás-hibrid buszok előtt még tavaly 4 db dízel-hibrid busz is forglomba állt a városban: 1 db MAN Lion's City Hybrid (A37), 1 db Van Hool A330 Hybrid és 2 db Mercedes Citaro G Hybrid. A járművek mindegyike EEV normát teljesítő motorral van szerelve, és mintegy 30%-os fogyasztáscsökkenést várnak el tőlük a hagyományos társaikhoz képest.

A fent említett 7 jármű tesztelése mintegy 15 millió Euróba kerül, melyből 5-öt a helyi tömegközlekedési cég (ATM), 5-öt Lombardia, és 5-öt a Milánói Önkormányzat áll az európai alapokkal közösen.

A 2008-2011-es időszakban egyébként megközelítőleg 640 millió Eurót szánnak járműparkcserére, ennek keretében az elmúlt időszakban több mint 300 db busz, 30 troli és közel 40 metrószerelvény került beszerzésre.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr882652276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padorjan 2011.02.11. 22:37:05

Nem tűnik valami izmosnak a 250 km megtehető távolság.

torqmatic 2011.02.12. 08:31:33

Egy átlagos városi busz napi futásteljesítményének ez nagyjából megfelel, persze nyilván van még hova fejlődni...

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.02.13. 15:04:40

250 km-es futás napi 20-22 órás szolgálat mellett jön csak össze, szóval elég.

A Daimler felirat mit keres a Mercedes-Benz autóbuszon?

A Solaris legújabb kísérleti járműve lítium aksikkal megy, és a visszatáplált energiát szuperkondenzátorokban gyűjti. Az MB ehhez képest hidrogénnel megy, és lítium akksikban gyűjti a félkezéskor keletkező villamosáramot. Biztos hogy jó úton jár a MB?

torqmatic 2011.02.13. 17:52:53

"A Daimler felirat mit keres a Mercedes-Benz autóbuszon?"

A Mercedes-Benz márkanév a Daimler Buses-hoz tartozik, ami pedig a Daimler AG része.

_zahnrad 2011.02.15. 19:31:19

@Moszkvicsslusszkulllcs: A Solarisnak még nincs kész az elektromos járműve, a legfejlettebb dízel-hibrid buszában szolgálnak a litium akkumulátorok mellett szuperkapacitások is energiatárolásra.

Csak akkumulátoros azaz színtiszta elektromos hajtás még jó ideig nem lesz versenyképes sem hatótávban sem teljesítményben a különböző(dízel vagy hidrogén) hibrid megoldásokkal.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.02.16. 03:34:58

@_zahnrad:
Node a Plasma egérkamionba beépített színtiszta elektromos hajtás az nem lenne versenyképes? Ha jól tudom összesen 100 kg-mal nehezebb mint a dízelváltozat, és két töltés között 4 órás üzemidőt ígérnek. vajon megkezdődtek már a futáspróbái?

_zahnrad 2011.02.16. 17:25:39

@Moszkvicsslusszkulllcs: Már több éve kész van az elektromos Plasma busz és csúfos kudarc az egész. Nem véletlenül nincs forgalomban...

_zahnrad 2011.02.26. 23:16:21

@Moszkvicsslusszkulllcs: Az elvárt hatótávolságot annyira nem tudja teljesíteni, hogy nem kerülhet forgalomba.
süti beállítások módosítása