Ma mutatkozott be a sajtó képviselőinek az MAN Lion's City GL típusú busza, ami holnaptól az EBSF program keretében fog részt venni a budapesti közlekedésben.
Umberto Guida, az EBSF projektigazgatója ismertette a projekt általános célkitűzéseit, eddigi eredményeit. A buszközlekedés a közösségi közlekedési módok közt a legkevésbé vonzó. A projekt legfőbb célja, hogy ezen változtasson. A járművek tekintetében az innovatív megoldásokon túl a külső és a belső dizájn is fontos szerepet kap ebben.
Mihálszky Gábor, a BKV igazgatója ismertette a BKV helyzetét és jövőképét. Budapesten a közösségi közlekedés még mindig jelentős szerepet játszik a város közlekedésében, noha az elmúlt két évtizedben nőtt a személygépkocsik száma. A legfontosabb cél, hogy az eljutási idők versenyképesek legyenek az egyéni közlekedés által elérhető időkkel.
Vitézy Dávid, a BKK igazgatója elmondta, hogy Budapestnek a legjobb nyugati példákra van szüksége a közösségi közlekedés fejlesztéséhez. Az üzemeltetők szempontjából fontos az egységes járműpark, több gyártmányból álló flotta esetén pedig az ipari szabványosítás, sztenderdizálás. Ez csökkentheti az üzemeltetési költségeket. Budapesten közel 1100 darab busz lecserélése szükséges, tiszta lappal vághat neki Budapest ennek a feladatnak. Akárcsak a viteldíjrendszer korszerűsítéséhez. A projekt eredményeit nem rejtett fiókok mélyére szánják, hanem már az esedékes nagyszámú járműcsere tendereiben is felhasználhatják. Az EBSF projekt illeszkedik a folyamatban lévő Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (FUTÁR) projekthez. Vitézy kérdésekre válaszolva elmondta hogy tervezik a behajtási díj bevezetését, és a viteldíjrendszer átalakítását.
Nemecz Gábor, a BKV igazgatója ismertette a BKV elvárásait az EBSF busszal kapcsolatban. Ezek a gyorsabb utascsere, ezáltal nagyobb forgalmi sebesség, modern információs rendszer, alacsonyabb fenntartási és üzemeltetési költségek. A busz teszt viszonylata is ismertetésre került. Hat lámpás csomópontban fogja befolyásolni a lámpák programját a busz, ezek: 1. Bogdáni út-BKV végállómás; 2-Bogdáni út-Szentendrei út; 3. Kiscelli utca; 4. Zsigmond tér; 5. Bem tér; 6. Battyhány tér.
Szidor László a Vultron cégtől elmondta, hogy vállalata 2003-ig amerikai vegyesvállalatként működött, azóta magyar tulajdonban van. Az információs rendszereket gyártó cég az EBSF projektben egyedüli kelet-európai cégként vesz részt. A projektben a fedélzeti rendszerüket Franciaországban is tesztelték.
Franz Freiherr von Redwitz az MAN Truck & Bus AG-től ismertette az MAN Magyarországi tevékenységét, majd a busz fejlesztését és jellemzőit. A busz utasterének elrendezésére a legoptimálisabb megoldást választották ki. Ehhez a szimulátorokkal végzett tudományos kísérletek szolgáltatták az alapot. Ezt a munkát a spanyol „Centro de Estudios e Investigationes Tecnicas de Gipuzkoa“ és a német „Fraunhofer Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme“ intézetek koordinálták a projektben. Az EBSF autóbuszban 39 ülőhely és 118 állóhely található, ez tizenkettővel több, mint amivel egy hagyományos felszereltségű MAN Lion’s City GL autóbusz rendelkezik. Ahhoz, hogy az éppen növekvő utas számnak megfelelően rugalmasan lehessen módosítani a kapacitást, az első kocsitestben hét lehajtható ülést szereltek be, ezeket a buszvezető az utasszám függvényében a műszerfalon lévő nyomógombbal szabaddá teheti, de akár le is zárhatja őket. Ezzel az álló utasok számára hely szabadítható fel, illetve a megállókban is hatékonyabbá válik a ki- és beszállás. Arra, hogy az ülés szabad, vagy éppen lezárta a buszvezető, egy optikai jelzés figyelmezteti az utasokat.
A tesztidőszak alatt az üléselrendezés és az utasáramlás további vizsgálatára nyílik mód. Az ajtókon a ki- és beszálláskor az utasáramlást egy nagyon precíz 3D utasszámláló berendezés érzékeli. Ez a berendezés különbséget tesz a gyerekek és a felnőttek között. Ezek az adatok jelentősen hozzájárulnak az autóbusz EBSF projekt keretében történő teszteléshez.
A gyors utascsere igényére a fejlesztési program keretében az autóbuszt összesen öt, egyenként 1,25 méter széles, teli üveges kétszárnyas befelé nyíló lengőajtóval szerelték fel. A BODE által gyártott ajtók különlegessége az ajtómozgató forgóoszlopban elhelyezett, optimalizált elektromos meghajtás. A fejlesztők ezzel egyrészt helyet takarítanak meg, másrészt elkerülik a bonyolult mechanikai szerkezeteket, amivel csökken a súly és alacsonyabb lesz a karbantartási ráfordítás. A megállókban történő várakozási idő csökkentéséhez az ajtómodell gyors zárási és nyitási ideje járul hozzá.
Optimális utastájékoztatás
A buszban két helyen, az első kocsi első részében, valamint a motorkocsi hátsó falán szinte a gépjármű teljes szélességét kitöltő LED-es kijelző mezőket szereltek fel. Az utasokat például itt tájékoztatják arról, hogy melyik a következő megálló. Ezenkívül az autóbusz középső részén, a csukló résznél két 17 collos, 16:10 méretarányú "szélesvásznú" TFT képernyő található, amin az utasok további információkat, vagy szórakoztató műsorokat, reklámokat láthatnak.
A befelé nyíló lengőajtókon függőlegesen beszerelt fénykapuk találhatók. Ezek figyelik, hogy nincsenek-e személyek, tárgyak az ajtószárnyak nyitási és zárási területén, ezzel megakadályozható az utasok, csomagok veszélyeztetése, beszorulása. Ezenkívül egy videó berendezés folyamatos képet továbbít a vezetőfülke fölött elhelyezett 6,5 collos képernyőre az utastérről, különös tekintettel az ajtók környékére.
A buszon belüli optimalizált utas áramláshoz nagy mértékben hozzájárulnak a fényáteresztő gumiharangok. Ez az anyag beereszti a fényt, és ezzel kellemes légkört biztosít a buszban.
A motortérbe egy tűzoltó berendezés került beépítésre, mely tűz esetén figyelmeztető jelzést küld a sofőrnek és azonnal megkezdi a tűz oltását.
A Lion’s City GL mozgatásáról egy 320 LE (235 kW) teljesítményű, környezetbarát, hathengeres dízelmotor gondoskodik. A fekvő beszerelésű motor a már jól bevált D20 Common Rail motorcsalád tagja. A lökettérfogata 10,5 liter, és a jelenleg legszigorúbb EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) kibocsátási szabványt is teljesíti. A busz elektronikus felügyeletű CRTec®-részecskeszűrő (Continuously Regenerating Trap) berendezéssel rendelkezik.
A motorhoz Voith DIWA négysebességes automata sebességváltó kapcsolódik. A hozzátartozó SensoTop topografikus hatékonyságnövelő szoftver kereken három százalékkal csökkenti a fogyasztást. A rendszer felismeri az emelkedőket és a lejtőket, és fokozatmentesen ehhez igazítja a kapcsolási pontokat.
Az EBSF autóbuszba ezenkívül új, és még hatékonyabb klímakompresszort szereltek be. Ennek ugyanolyan teljesítmény mellett kisebb az önsúlya mint az eddig használatos kompresszoroké.
Az innovatív megoldások beszerzéskori többletköltségét az alacsonyabb üzemeltetési költségekkel remélik megspórolni a busz gyártói. A teszt holnap megkezdődik. Az elgondolások és számítások helyességét az utasok és az üzemeltető tapasztalata fogja igazolni vagy cáfolni. A további fejleményekről is szeretnénk beszámolni, illetve blogunknak is van véleménye a busz kialakításáról, ezért egy teszt is sorra kerül a közeljövőben.
Az MAN EBSF autóbusz műszaki adatai
Modell | MAN Lion’s City GL |
Hosszúság | 18.750 mm |
Szélesség | 2 500 mm |
Magasság | 2 880 mm |
Fordulókör | 24 428 mm |
Tengelytáv | első kocsi 5875 mm |
Padlómagasság | 370 mm az 1. és 5. ajtók között |
Beszállási magasság | 320 mm |
Saját tömeg | 17.365kg |
Motor | MAN D2066LUH 42EEV CommonRail MAN PURE DIESEL®-technológia változó kipufogógáz visszavezetéssel, közteshűtésű dupla turbófeltöltővel és elektronikus felügyeletű CRTec® – részecskeszűrővel. |
Beszerelési helyzet | a hátsó részben baloldalt fekve |
Lökettérfogat | 10 518 cm³ |
Teljesítmény | 253 kW / 320 LE 1900 ford./perc esetén |
Maximális forgatónyomaték | 1600 Nm 1000 – 1400 ford./perc között |
Sebességváltó | Voith D 864.5 4 sebességes automata, SensoTop hatékonyságnövelő szoftverrel és integrált retarderrel |
Meghajtott tengely | MAN-ZF-portáltengely balra helyezett központi hajtóművel |
Rugózás | 2 tömlős (első tengely) és 4 tömlős (középső tengely, hátsótengely) gumiharangos légrugó |
Gumiabroncsok mérete | 275/70 R 22,5 |
Fűtés | 5 szék alatti ventilátoros fűtőtest, fűtési teljesítmény 4,9 kW |
Légkondícionáló | Spheros Aerosphere |
Üzemanyagtartály | 350 l gázolaj |
Befogadó képesség | 39 ülőhely + 1 gépjármű vezető |