A már sokszor, sok helyen megénekelt okok miatt egyre több cég kacsintgat a különféle „nullemissziós” megoldások felé, a legtöbben talán az egyszerű akkumulátoros hajtás mellett tették le a voksukat, ebben pedig meghatározó szerepe volt a – többi alternatívához képest – megfizethető árnak, a szerény(ebb) infrastruktúraigénynek és a magas üzembiztonságnak. Viszont továbbra is megoldásra vár néhány igen komoly probléma a rendszerrel kapcsolatban, ilyen például a kis hatótávolság, ami a tapasztalatok szerint napjainkban még csak körülbelül 100 km, holott egy átlagos városi busz esetében ennek legalább a két-háromszorosára lenne szükség.
A Bombardier új, primoveCity névre keresztelt fejlesztését talán a címben jelzett módon lehetne a legjobban érzékeltetni, hiszen egy elektromos meghajtású buszról beszélünk, ami az energiát az úttest felszínébe beépített vezetékből vételezi. A rendszer működési elve gyakorlatilag a transzformátoréhoz hasonlít: a pályában található tekercs az elektromos áram hatására váltakozó mágneses teret kelt, ez a tér pedig váltóáramot indukál a jármű aljába beépített tekercsben, amelyet egyenárammá alakítanak az akkumulátorok töltéséhez és háromfázisú váltakozó árammá a motorok hajtásához. Nem egy vadonatúj találmányról beszélünk, hiszen ezt a „vezeték nélküli töltést” például az elektromos fogkeféknél vagy a különféle gyárakban található önműködő, elektromos szállítóeszközöknél már évek óta alkalmazzák, a kanadai cégnek „csak” adaptálni kellett a technológiát a tömegközlekedés világába.
Természetesen felvetődnek bizonyos biztonsági kérdések, de a Bombardier szerint a rendszer minden vonatkozó előírásnak és szabványnak megfelel; a tekercsek csak akkor kerülnek áram alá, amikor a jármű teljes egészében lefedi őket, a mágneses mező kizárólag a jármű alá korlátozódik, és nem zavarja a többi elektromos eszközt, így például a mobiltelefonokat vagy a pacemakereket sem.
Ezzel szemben a következő előnyöket kínálja a primoveCity:
- - korlátlan, emissziómentes üzem a kiépített pályán, de az akkumulátoroknak köszönhetően a busz a „hagyományos” utakon is működőképes
- - nincs szükség semmilyen vezetékre vagy csatlakozóra, a busz üzem közben töltődik
- - csuklós buszoknál vagy BRT rendszerben is alkalmazható
- - a pálya-jármű kapcsolatot tekintve nincsenek egymással érintkező, kopó, súrlodó alkatrészek, így a karbantartásigény alacsony, az élettartam pedig magas
- - a pálya érzéketlen az időjárásra
- - meglévő rendszerekhez is illeszthető (villamos, troli)
- - az infrastruktúrát többféle jármű is használhatja, így például buszok, villamosok, taxik, haszongépjárművek.
A rendszer buszos részének tesztelése Lommel-ben (Belgium) folyik, egy Van Hool busszal egy 1,2 km hosszú pályaszakaszon, amihez a nyár folyamán majd egy Volvo C30 típusú személyautó is csatlakozik. A programot a flamand kormány finanszírozza.
A rendszer működési elve:
A lommeli szakasz építése és tesztelése:
További információk: