Idén április 28.-án, immár 8. alkalommal rendezték meg a legrangosabb hazai autóbuszos szakmai rendezvényt a Tököli autóbuszfesztivált. Az előző évekhez képest több autóbuszgyár és háttéripari beszállító cég képviseltette magát. Az autóbuszgyártó vállalkozások képviselői meglepetéssekkel és premierekkel kápráztatták el a nagy számban megjelent közönséget. Lássuk a gyártók képviseletében megjelent kiállítókat:
Kravtex Kft. :
A legnagyobb hazai tulajdonban lévő, Credo autóbuszokat gyártó Mosonmagyaróvári cég igen szerényen, mindössze két autóbusszal képviselte magát. A Citadell család legújabb FTP (Fiat Powertrain Technologies=Iveco) motorral szerelt változata szóló és csuklós változatban szerepelt. Az új buszok sárga színt kaptak. A megújult design elemek az impozáns dekorációval igen jól mutattak a buszokon. Sajnos a négytagúra bővült autóbuszcsaládból továbbra sem sikerült értékesíteni egy darabot sem.
Magyar Autóbuszgyártó Kft. :
A második legnagyobbnak számító hazai autóbuszgyár meglepetéséről korábban írtunk . Az átmatricázott Viseon C13 látványtervén kívül a tavaly bemutatott Ikarus 187, a szintén tavalyi újdonság E134 röntgenbusz és egy új Borsod Volán által vásárolt E127-es képviselte a főnixmadárként újjáéledő márkát. Kissé eldugva a Liberatus standján egy fehér 127-es vendégeskedett. 2011 a megújulás éve a gyártónál is, így több újdonságot is megismerhetünk az év folyamán. A Viseon C13 is az IKARUS-hoz tartozva volt kiállítva.
SOR:
A Csehországi gyártó először képviseltette magát az eseményen így a kiskerekű autóbuszok kedvelői sem maradtak látni való nélkül. Az új fejlesztésnek tekinthető LF kialakítású NB 12 és NB 18-as autóbuszokon kívül elhozták ráncfelvarrott régebbi típusaikat is. A 19,5 colos kerekekkel szerelt járművek néhol meghökkentő megoldásokkal hívták fel magukra a figyelmet. Piros pontot érdemelnek a Csehek, ugyanis azokat a típusokat hozták el, amelyek hazánkban is eladhatóak lehetnek. Igaz ezen járműkategóriában a hazai Credo nagyon erős pozícióban van.
MAN:
Az MAN elsősorban az EBSF program keretein belül, a BKV-nál tesztfutáson lévő MAN Lion's City GL-t állította előtérbe. A Volánok bemutató körútján részvevő sötétkék színű Lion's Regio is bemutatkozott majd a nap végén a következő tesztalanyhoz, a Hajdu Volánhoz indult. Három Lion's Coach-ot és egy régi Neoplan Starlinert is kiállítottak. Az MAN sátrába betérőket étellel, itallal és az MAN-ről szóló videókkal várták a szervezők. A játékos kedvűek pedig különböző MAN ajándéktárgyakért egy kvízjátékban is kipróbálhatták tudásukat.
OTOKAR:
A szakma már megismerhette itthon a török gyártó termékeit ugyanis OTOKAR típusú autóbuszok közlekednek a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérre. A látványos hastáncos show-val fűszerezett bemutató kissé szerényre sikeredett ugyanis itt is csak két autóbusz volt kiállítva. Amelyek távolsági és turista forgalomra megfelelőek. Ezért gyaníthatóan a magánvállalkozókat szeretné megcélozni az importőr.
NABI:
A NABI standján természetesen az általunk is tesztelt Sirius volt a főszereplő. A mellékszerep egy az USA piacra készült 60 BRT Hybrid-nek jutott. Ez utóbbi különleges dekorációt kapott a jeles alkalomra. A szokásosnak mondható makett kiállításon kívül egy igen jól összerakott sajtóanyagot is láthattunk videókkal és képekkel fűszerezve. Ebben az évben a NABI sem tétlenkedik, nyár elején bővül a Sirius család és még ebben az évben elkészül az LFW faceliftes változata is.
VOLVO:
Sajnos idén a VOLVO is csak két autóbuszt hozott a kiállításra. Magyarországon kuriózumnak számító hibridbuszt a minap mutattuk be olvasóinknak. A másik jármű egy már az előző évekről ismert 9700-as volt. A hibrid busz hamarosan országjárásra indul így a BKV is tesztelni fogja egy hétig.
EVOBUS:
A Mercedes-Benz és Setra márkákat magába foglaló nagyvállalat sem tett ki igazán magáért, ugyanis itt is csak a két jól ismert autóbuszt láthattuk. Az azonos műszaki alapokon nyugvó Mercedes Torismo-t és a Setra S415-ös GT-HD típusát. Igaz ez utóbbin szerepelt egy 60 éves évfordulót reklámozó matrica.
Scania:
A Svéd gyártó nemzetközi szinten képviseltette magát, mondanom sem kell mindössze két busszal. Az egyik egy Kínában készült Touring. A másik pedig az első (kettő db) Magyarországon értékesített Omniexpress, amelyek hamarosan a Pannon Volán flottáját fogják színesíteni.
VDL:
A VDL standon az új Futura volt a főszereplő, amely egy kissé megbújva vett részt a kiállításon pedig a barna színre fényezett karosszéria igen figyelemre méltó jelenség. A teljesen új Futurán kívül egy régebbi is jelen volt és egy két ajtós Berkhof Ambassador is helyet kapott a kiállítási területen.
JBus:
A JBus már régi motoros tököli kiállítók között, hiszen már a kezdetektől szerepel. 7 darab Mercedes Sprinter és VW Crafter kisáruszállító alapjaira épített kisbuszt hoztak el a fesztiválra. Ezáltal a kisbuszok szegmensét teljesen lefedte a gyártó. Továbbra is a kisebb falvak társulásaira, kisebb vállalkozásokra és a munkásszállítással foglalkozó cégekre számítanak.
CsabaMetál:
A Békéscsabai gyártó a többször látott barna példányt állította ki. A gyár képviselője szerint már a 20. elkészült példányon is túl vannak. Ezt az adatot mindenképpen óvatosan kell kezelni ugyanis elvileg már tavaly is kész volt 16. példány. (A kész buszok közül eddig még csak 3 példányt láthattunk ezért a pesszimista szakmai forrásaink szerint valószínűleg egy kissé összemossa a gyártó a legyártott és a megtervezett kocsikat.)
Irisbus:
Egyetlen egy autóbusszal képviseltette magát a Francia cég. Egy már jól ismert Crosway LE vendégeskedett a standon.
Molitus:
A Molitus nem volt a kiállítók között, de a második legyártott S91-es igen látványos show-val hívta fel magára a figyelmet. Ugyanis Láng István a RÁBA járműgyár nyugalmazott "tesztpilótája" mutatott be vezetéstechnikai bravúrokat. Mindezt minden órában! A már rendszámot kapott midi buszra vásárlót is sikerült találni.
A sok újdonság látványa arra enged következtetni, hogy az évről-évre egyre szűkölő hazai autóbuszpiac résztvevői a nehézségek ellenére is minél több újdonságot szeretnének bemutatni a szakmai közönségnek, mely törekvés a mi olvasatunkban azt jelenti, hogy a válságból, ha lassan is, de kezdünk kilábalni. Reményeink szerint jövőre még több újdonságot és premiert láthatunk Tökölön. Köszönjük a színes programokkal tarkított napot a kiállítóknak és a szervezőknek!