Buszra (is) válthat a MÁV?

2012. február 28. - kristoof

Egyre látványosabban nem tud mit kezdeni a kormány, a tömegközlekedési cégeivel. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a legújabb minisztériumi terv. Ami szerint egyes vasúti szolgáltatók, a kevésbé kihasznált vonalaikon vasútijárművek helyett autóbuszokat is közlekedtethetnek, ha az megtakarítást hoz.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy amennyiben egyes szakaszokon nem kifizetődő vonatot közlekedtetni, a cégek indíthatnak akár buszokat is. Mivel jelenleg hazánkban két vasúttársaság szállít utasokat (MÁV, GYSEV), ezért az új javaslat rájuk vonatkozhat. Vagyis igazából csak a MÁV-ra, hiszen nekik kellene a legtöbbet spórolni. Vonalbezárásról politikai okokból szó sem lehet! Ezért a jelenlegi tervek szerint úgy szabadítaná fel a MÁV a Bz motorkocsik egyrészét, hogy a mellékvonalakon ritkítanák a sűrűséget. Ennek a spórolásnak a részét képezi a buszok üzembeállításának a lehetősége is.

A Bzmot-ok egyrésze, többet lehet drót alatt a jövőben (fotó: Index fórum) 

Az, hogy a vasút buszokat is közlekedtet csak az ifjú és középkorú generációnak lehet újdonság. Az idősebbek emlékeznek még rá, hogy a háború előtt a MÁV-nak MÁVAUT néven saját autóbuszközlekedési vállalata volt. Tehát a dolog nem ördögtől való.

Érdekes kérdés, hogy a sok százmilliárdos adóságtól szenvedő mamutvállalat miből és hogyan tudna autóbuszokat vásárolni? Persze egy új busz csak töredékébe kerül egy korszerű vasúti motorkocsinak, de az biztos, hogy sok tíz darab járműre volna szükség. Egyetlen vasúti személyvagon árából 5-6 újautóbusz vásárolható a vasút számára, mellyel 5-6 szóló Bz-vel kiszolgált vasútvonal utazóközönsége kaphat minőségibb kiszolgálást. Itt az alkalom arra, hogy az állam ne csak szóban, hanem tettel is támogassa a hazai ipar gyártmányainak vásárlását. A győri Kravtex már legyártott, gyárudvaron álló, tulajdonos nélküli új Credo buszait az állam megvehetné a vasúttársaság számára. Ez lenne az egyik legolcsóbb vasúti személyszállítási állami beruházás hazánkban. A tettel két legyet ütne egy csapásra az állam, kiválthatná a kicsi forgalmú vasúti mellékvonalakon a Bz vonatokat, melyeket átcsoportosíthatna a 100 kilométerenként 300-450 litert fogyasztó dízel mozdony vontatta rövidebb (1-2 kocsis) személyvonatok helyére. Másodsorban 50-55 millió forintért biztosan nem kap új személyszállító járműveket sem mostanában, sem a közeljövőben a vasút. Ahová a vasúti buszok kerülhetnének, ott jelentős utazási komfortnövekedés következne be az új, korszerű, légkondicionált vasúti buszok alkalmazásával.

Az ilyen vonatokat válthatják a buszok segítségével felszabaduló Bz-k (fotó: Index fórum)

Összességében a terv üdvözlendő, várjuk, hogy meghátrálások és ingadozások nélkül legalább az ország egyik felén mielőbb bevezessék ezt az új szolgáltatási formát. 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr304219647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása