A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) múlt héten nyilvánosságra hozott ötlete alapján ezentúl a BKV-nál szolgáló autóbuszok a göteborgi társaikéhoz hasonló égszín fényezést kapnak. Ezzel a kukába kerül az évtizedek óta oly jellemző szürke-mélykék színösszeállítás.
A világ nap mint nap változik. Így az aktuális trendek is. Ezért épp ideje, hogy egységesítsük – a BKK közlésével ellentétben, nem is oly sokszínű – BKV buszflottát. A fővárosban közlekedő kocsik fényezése eddig teljesen egyedi volt.
620-asok még FAÜ színekben (fotó: Fortepan)
A második világháború után a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) járművei viselték elsőként a mélykék, ezüst, csíkos színeket. A BKV 1968-as megalakulása a színeket egyszerűsítették. Az ezüstöt a szürke váltotta és eltűntek a csíkok is a buszok oldaláról. Az Ikarus 200-as sorozatból érkező kocsik már az övvonal alatt sötétkék (RAL 5003), fölötte pedig szürke (RAL 7001) színekkel érkeztek. Ezzel a BKV buszai egy egyedi és olcsón megvalósítható fényezést kaptak. Így kezdődött a ma is használatos színösszeállítás története, ami teljes egészében kitartott a 90-es évek elejéig, majd napjainkban reneszánszát éli.
Az 1992-től beszerzett Ikarus 415-ösök a már megszokott szürke-sötétkék színeken kívül, három különböző árnyalatú zöld sávot kaptak a busz homlok és hátfalára. Ezek a zöld csíkok az akkor új kocsik –a korábbi társaikéhoz képest– alacsonyabb károsanyag kibocsátását hivatottak erősíteni. A 415-ösök 1995-től érkezett csuklós változatai a 435-ösök is megkapták a három zöld csíkot a kocsik elejére és hátuljára.
A 180-asok is ezüstcsíkosak voltak (fotó: Fortepan)
Az ötven darab – a piros hetes családra– 1998-ban Székesfehérváron felújított Ikarus 280-as már a tradíciókkal szakító színezést kapott. A buszok alapszíne a BKV mélykék lett, de ezeknek a 280-asoknak az első harmada pirosat kapott, ami a második utasajtó után színátmenettel változik kékké. A kocsik a homlokfalra és az oldalaikra hatalmas 7-173 GYORS matricát kaptak. Ennek a feliratnak köszönhető, hogy a buszokat a köznyelv csak „gyrosként” aposztrofálja. A „gyrosok” hamar az utazóközönség kedvenceivé váltak, hiszen ezek a megkülönböztetett kocsik csak a 7E és a 173E vonalon fordultak elő. Így távolról is könnyedén felismerhetővé váltak. Persze néhány évvel később már más vonalakon is feltűntek az egyedi színeket viselő járművek, ezért –és mert a színátmenet nehezen javítható– a BKV a kocsik felújításakor már a hagyományos színekre festi a kocsikat.
A Gyros (fotó: Zahnrad)
A hagyományos színezést –öv vonal alatt kék, fölötte szürke– az 1999-től érkező 412-es Ikarusok érkezésekor teljesen elhagyták. Szürke-kék színátmenet és az elől-hátul zöld színeket kapott a BKV első alacsonypadlós típusa. A színátmenetes fényezés sok fejtörést okozhatott a sérült kocsikon dolgozó műszakiaknak. Napjainkban is látni olyan 412-eseket, amiken nem igazán sikerült jól reprodukálni az eredeti gyári színátmenetet. A jelenleg az Ik-járműtechnika által teljesen felújított kocsik már a hagyományos szürke-mélykék színeket viselik. A 412-esekhez tartozik a BKV egyetlen Ikarus Agora típusú autóbusza. Ezt a kocsit az alacsonypadlós buszok késedelmes szállítása miatti kötbér rendezésére adta át az Ikarus a BKV-nak. Az Agora ezüstszürke és kétféle kék színekből összeállított fényezést kapott. Ez a kocsi a mai napig ebben a gyári fényezésben pompázik.
Később néhány 260-as és ennek csuklós változata a 280-as kapott eltérő színeket. Ezeknél a kocsiknál a felújításuk során az „orrukra” egy felfordított trapéz alakú szürke sávot került, amit középen egy kék csík oszt ketté. Az ilyen buszokat a közlekedésbarátok ezüstnyílnak nevezték el. Egyébként ez az összeállítás emlékeztet legjobban a FAÜ buszainak színezésére.
Kötbér fejében érkezett az Agora (fotó: www.bkv.hu)
A 2004-től érkező Volvo 7700A-k már a megszokott szürke-mélykék színeket kapták. Ilyen színekre fényezték buszaikat a BKV alvállalkozói –VT Transman, Nógrád Volán– is. Persze itt is akad egy kivétel. A 88-as vonalon közlekedő Volánbusz Citarói a Volánbusz sárga színeiben maradtak. De a 2009-ben Brüsszeltől használtan vásárolt 32 darab Van Hool sem kapta meg a BKV színeit, ugyanis drágának tűnt az átfestés. Ez főleg az akkori BKV ellenes sajtóhadjáratnak és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tiltakozásának köszönhető, aminek a sorait ekkor még Vitézy Dávid is erősítette. A 13 darab használt szóló Van Hool megkapta a BKV színeit és nagyon jól áll nekik. Viszont a nemrég beszerzett 31 Citaro még nem lett átfényezve és úgy tűnik, hogy a hamarosan forgalomba álló 38, szintén használt szóló Volvo 7700 sem fog BKV színeket kapni.
A fentiekből kitűnik, hogy a BKV az elmúlt néhány évben már erősen törekedett arra, hogy buszai egységes színeket kapjanak. Az is jól kiolvasható, hogy a BKK közleményében lévő mondat miszerint: "Ma Budapest utcáin tucatnyiféle színű és megjelenésű autóbusz nyújt szolgáltatást, ami sem városképi, sem az utasoknak tájékozódási szempontból nem előnyös" egyáltalán nem állja meg a helyét. Azzal viszont egyetértünk, hogy egy város autóbuszparkja igen fontos városképi elem, ezért a tarka járműpark nem épp előnyös városképi szempontból.
Már az eredetinek megfelelő színekben érkezett a Volvo 7700A
Azt viszont nem igazán értjük, hogy, ha már változtatni akartak, akkor miért épp a göteborgi kék színeket választották? Akarva-akaratlanul is a barcelonai taxi színezés jut az ember eszébe. Ott sem sikerült semmi egyediséget belevinni a színekbe, csak egyszerűen lemásolták spanyol város mintáját. Ezzel épp ellenkező hatást vált ki a BKK, hamarosan teljesen megszűnhet a Budapestre oly jellemző egyedi megjelenésű buszpark.
A csuklós Van Hoolok csak matricákat kaptak
Persze a mi véleményünk is az, hogy lehetne frissíteni a buszok színezését, aminek az alapszíne akár a göteborgi „égkék” is lehetne. De valamilyen egyedi mintát –ne adj isten! Matricázást– kaphatnának a buszok. (Mint mondjuk a Debreceni villamos színezésnél.) Akár valamilyen pályázat formájában is megvalósítható lehetne, hiszen így sok értékes és ötletes javaslathoz juthatna a BKK. Ugyanis egy ilyen horderejű „esemény” kapcsán igazán meg kellene kérdezni az utazóközönség véleményét is. Ha ez az út nem járható, akkor nem kellene háborgatni a jelenlegi színezést, hiszen egyedi, könnyen felismerhető és az újabb járműveken is jól áll. (Igaz egy kicsit nagyobb hányadban is kerülhetne a szürke sávból a buszok homlok- és hátfalára. Például a felújított 415/435-ösök is megkaphatnák a szintén felújítás alatt álló 412-esek és Midik lámpák közötti szürke sávját.)
Elegáns lesz a Citaro, ha megkapja a BKV színeket. Egy szürke sávval-mint a mellette lévő Volvón- jobban mutatna
A pletykák szerint a BKK új szín ötletének az a magyarázata, hogy VT-Transman által behozott göteborgi Volvo buszokat az alvállalkozó nem hajlandó átfényezni. Ezért a BKK úgy döntött, hogy jó magyar szokás szerint „gombhoz varrja a kabátot”, a 19 busz kedvéért átfesteti mind az 1200 BKV buszt. Ha ez igaz, akkor örülnénk, ha ezt a BKK még átgondolná néhányszor!
A külön nem jelölt fotókat a szerző készítette.