Vonat vagy busz? - II. rész

2012. szeptember 15. - Raci Laci

Kép 073.jpgCikksorozatunkat a kiszolgáló infrastruktúra jellemzőinek összehasonlításával folytatjuk.

 

A pályaudvarok, megállóhelyek állapota

Sok-sok kritika éri a hazai közösségi közlekedést a kiszolgáló infrastruktúra állapota miatt. E bírálatok szinte egytől-egyig jogosak. A vasúti pályaudvarok jellemzően hiába tágasak, lehangoló képet mutatnak, s leginkább a rozsdaövezet kifejezést juttatja a járókelő eszébe. Ahol esetleg központi fekvésű az állomás, ott egyszerűen kettészakítja a települést – a jellemzően szűk keresztmetszetű hidak, vasúti átjárók egyfelől nagy kerülőre, másfelől gyakori megállásra, dugóban araszolásra kényszerítik a helyieket. Nyilván a tulajdonviszonyok miatt a legritkább esetben fejlődik organikus egységben pályaudvar és környéke. Így – ellentétben az osztrák vagy német példával – a helyiek több okból sem érzik igazán sajátjuknak a vasútállomást, s ez nyomot is hagy az állapotán.
Az autóbusz-pályaudvarok valamelyest kiegyensúlyozottabb viszonyokat kínálnak. Általános szabály, hogy ahol hagytak elég helyet a létesítménynek, ott különösebb gond nincs, s viszonylag kulturált körülmények fogadják az utazót. Ahol viszont kinőtte a forgalom az állomást, ott bizony igen kellemetlen a hosszabb várakozás – ebből a szempontból az általunk ismert legnegatívabb példa Esztergom. Megjegyezzük, a buszállomások – szemben a vasúti pályaudvarokkal – sok helyen komoly közlekedésbiztonsági kockázat mellett működnek. Az üzemi területen keresztül-kasul mozgó tömegben lépésben haladó vagy épp tolató buszok minden közlekedőtől nagy odafigyelést kívánnak. Ezzel szemben a vasúti pályaudvarokon elvileg nincs biztonsági kockázat, amennyiben a néhány szigorú szabályt nem szegi meg az utas.

DSCN4153k.jpg

Magyar betegség az új elővárosi jármű távolsági forgalomban közlekedtetése, szerencsére a MÁV leszokott róla.


Kisebb településeken nagyon nagy a szórás a vasúti és a buszmegállók állapotát illetően. Ez azt jelenti, hogy néhány üdítő pozitív kivétel (pl. Csopak, Balatonszárszó) mellett leginkább siralmas megoldásokkal találkozunk, s örülhetünk, ha az esőbeállót nem tették még tönkre a vandálok. E tekintetben nincs különösebb különbség a két közlekedési ágazat között – mindkettő esetében kifoghatunk igen szélsőséges viszonyokat. Ugyanakkor feltűnő, hogy a vasútállomásokon hiába gyakoribb az állandó személyzet, a tisztaságon az épített környezet állapotán ez nem látszik. Talán nemcsak e sorok írója tapasztalja úgy, hogy a volánok által alkalmazott biztonsági őrök és/vagy takarítók lényegesen látványosabb eredménnyel végzik munkájukat.
A működő állomásépületek belsejét tekintve nagyon változó a kép. A vasúti állomásépületek közös jellemzője, hogy az utas kénytelen ácsorogni. A felújított nagy állomásokat egyszerűen székek, padok nélkül tervezték – valódi ünnep, ha legalább a leginkább rászorulók találnak egy-két ülőhelyet. A kisebb állomások pedig általában olyan állapotban vannak, hogy jó érzésű ember nem szívesen ücsörög ott. Amíg jó az idő, legalább a vágányok melletti padok kínálnak némi vigaszt. Egészen megrázó, hogy a legforgalmasabb pályaudvarok sincsenek akadálymentesítve, rokkantan, betegen, vagy egyszerűen csak sokk csomaggal kész tortúra a vonat megközelítése.
A buszpályaudvarok általában ebből a szempontból is jobb állapotban vannak. A nagyobb pályaudvarok kiszolgáló infrastruktúrája (jegyeladás, büfé, újságos stb.) nagyjából hasonló, számottevő különbség nincs a jármű fajtája szerint. Inkább kisebb városok, nagyobb községek esetében érzékelhető némi különbség: miközben a – jobbára településszéli, elhagyatott, a MÁV-vagyon részét képező – vasútállomás a senki földje, a buszállomásra az önkormányzatok is költenek, s ennek megfelelően láthatóan nagyobb becsben is vannak – ez pedig a várakozó utas közérzetét javítja.
IMG_1533.JPG

Álom, édes álom.


Utastájékoztatás, jegyrendelés, elővétel

Elterjedt nézet, miszerint itt abszolút előnyben van a MÁV-Start. És valóban: az internetes menetrendi oldal, valamint a GPS-alapú szerelvénykövető rendszer kifejezetten jól használható, szemben a www.volan.hu belföldi menetrendjével, amely rendre nagyon sok pontatlanságot tartalmaz. Nagy fegyvertény, hogy a vasút egységes menetrenddel és menetrendi dizájnnal rendelkezik, így állomásról-állomásra ugyanazokkal a tartalmi és audiovizuális megoldásokkal találkozik az utas. Ezzel szemben a volán-társaságok húsz év alatt képtelenek voltak egységesíteni jelzésrendszerüket, s így változatos, időnként egészen vad ötletekkel szórakoztatják a nagyérdeműt…
További előnye a MÁV-nak, hogy utazás közben is komplett tájékoztatást kaphatunk a jegykezelőtől akár az ország másik végébe irányuló utazási lehetőségekről is, míg a buszsofőr jó eséllyel legfeljebb a saját végállomásának indulásaival van tisztában.
Mindennek dacára az utas távolról sincs rendesen kiszolgálva a vasútnál. Az útvonalat kevéssé ismerőknek ajánlatos előzetesen felkészülni az állomások, megállók neveiből, hogy tudják, mikor kell leszállniuk. És aztán tanácsos jól figyelniük útközben is, tekintettel arra, hogy a legtöbb kis megálló neve csak egy helyen van kiírva – ha egyáltalán látható, olvasható a tábla. Ráadásul még a gyakorlott utas sem feltétlenül tudja pontosan megbecsülni, hogy az egy-egy állomáson ácsorgó vonat menetrendi kötelességét teljesíti, vagy azon felül, műszaki okokból várakozik. Ugyanígy a pálya állapota miatt lassabban haladó, vagy egyszerűen csak 5-10 perccel később induló vonat is komoly idegeskedést okozhat annak, aki buszra, netán másik vonatra szeretne szállni. (A csatlakozások anomáliáiról fogunk még írni.) Egy szó, mint száz: a Railjet-ek információs monitora, térképpel, a késés éppen aktuális mértékével, a következő állomás nevével és az onnan elérhető csatlakozásokkal olyan sci-fi, amire mindannyian nagyon vágynánk.

IMG_1795.JPG
Az autóbuszokon a buszvezető közelsége ezeket a problémákat hatékonyabban áthidalja, miközben a menet közbeni tájékozódás egyébként is könnyebb. Ráadásul a Volánok körében terjednek a GPS-alapú utastájékoztatási rendszerek. Igaz, ennek vadhajtását is tapasztalni: a sofőrök úgy félnek egy-egy közbülső megálló korai érintésétől, mint a tűztől – így aztán a GPS-es buszok rendre inkább öt-tíz perc szándékos késéssel indulnak a végállomásról…
A jegyelővétel elvileg az utas kényelmét szolgálja. Ehelyett kis hazánkban sajnos inkább csak bosszúságot és további idő lekötését okozza. A személyzet hozzáállása vagy a technikai adottságok miatt egy-egy kisebb forgalmú állomáson is előfordulnak időnként olyan sorok, amelyekre készülni kell, s amelyek így újabb öt-tíz perccel növelik az utazási időt. Ez is gyorsabb megy a buszjáratokon – legalábbis ahol még nem vezették be a kötelező elővételi rendszert. Ott viszont ahol bevezették, a vasút szerez előnyt, hiszen nincs szabályozva, hogy pl. csak a járat indulása előtt legkésőbb 15 perccel adnak ki menetjegyet.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr184778035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.09.15. 10:23:01

Az új motorvonatokon kis kijelző kiírja a következő állomást (és be is mondja indulás után, meg mikor megáll ott a vonat)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.09.15. 11:28:40

A jegyelővétel a busznál gyakran nem is 15 perc, lehet az 30 is. Az elővételi jegy (ami nem interneten váltott), sokkal nehezebben hozzáférhető.

Sokat tud rontani a buszjáratok menetrendszerűségén az elővételi lehetőség hiánya. Ez igaz lehet forgalmas helyközi járatokra is, de a távolsági járatok esetében, ha az elővételről lecsúsztál, a beszállítás horror tud lenni.

D4D 2012.09.15. 12:38:20

Elővárosi autóbuszoknál időnként tapasztalni olyat, hogy a menetidő közel kétharmadát a megállókban állva tölti az autóbusz, mert a buszvezető egyszerűen betartja, hogy minden kedvezményre jogosító igazolást megvizsgál.

Ha ugyanis az ellenőr talál egy érvénytelen diákigazolványt, akkor az alvállalkozós vonalaknál lekötbérezik a buszvezetőt több tízezer forintra.

Ezért egy Zsámbék-Széna tér járat menetideje volt már két (IGEN? KETTŐ!!!) óránál is több, holott az egész nincs 30 km.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2012.09.15. 13:15:56

@D4D:
Itt szerintem sok múlik az utasok "idomításán" is, mert ha rendszer van abból hogy a járművezető minden kedvezmény-jogosultságot ellenőriz, előbb-utóbb az utasok nagy része elő fogja készíteni az ahhoz szükséges okmányt, és nem felszólításra kezdi majd el keresgélni.

Wiener Walzer Euronight 2012.09.15. 16:28:38

@Thomas a laprugós:

Az elővételi lehetőség főleg hétvégén a sok utas miatt lehet egy plusz lehetőség, csak ha éppen a Volán pénztárban sor áll akkor duplán sorban kell állni.

Stadionoknál az egri járatoknál amíg működtek a másodrészek nem volt szükség elővételi jegyre, sőt pénteken 3 busz is indult egy lassú ami a menetrendben is benne volt, meg 2 gyorsjárat ebből az egyik csak péntek/vasárnap volt.

A sűrű 30-45 perces követés lényege, hogy ne elővételi pénztárban keljen sorba állni, meg még egyszer tülekedni a busz ajtajánál.
Van amikor az utas nem tud 35-40 perccel kimenni a buszpu ra elővételi jegyet venni, pont az a lényeg ha 1 perccel esek be a busz indulása előtt mert még épp elérem, akkor elmehessek és ne a következőre várjak, meg elővételi jegyet vegyek.

Ha az adott VOLÁN pluszkapacitást küld semmi gond.
Jó példa volt az Agria a Bakony Hatvani a Mátra Volán ami menetrendben nem szereplő másodrészekkel harmadrészekkel enyhített a gondokon, még az előző járatról lemaradt utas is örült, hogy viszonylag jó körülmények között nem zsúfolt járaton utazhat.

D4D 2012.09.15. 21:06:55

@Thomas a laprugós:

Az egyik szomszédom buszvezető. Konkrétan minden reggel elkéri a másik szomszédom gyerekétől a diákigazolványt, és ellenőrzi rajta, hogy nappali tagozatos tanuló.

Mert múltkor valaki felnyomta, hogy nem mindenkitől kéri el a bérletet és a papírt, ezért lekötbérezték 30 rugóra.

Az is megérne egy misét, hogy az ütemes menetrend miatt csúcsidőn kívül sokszor 40-el ballag a busz a falvak között.

Idomításról még: Be vannak idomítva, mindegyiknek ott az igazolványa, viszonylati igazolása, de a szabályzat értelmében ezeket elő kell vetetni a tokból, kézbe venni, és megvizsgálni.

bovorac 2012.09.15. 21:29:40

@D4D:
Kultúrállamban
a., nincs ennyi kedvezmény és kedvezménnyel utazó utas
b., akkora forgalomhoz, amiről írsz, már kötött pálya dukál
c., a kedvezmények és a bérlet ellenőrzése egyetlen mozdulattal történik (kártyaleolvasás).

Ez így megint csak utasvadító aljasság.

Skandináv Dizájn 2012.09.16. 21:32:21

@D4D: Ha Volán úgy szerződött az alvállalkozóval, hogy a törzsutasok bérletét/igazolványát MINDEN reggel ellenőrizni kell az nem semmi. Csodálkoznak, hogy hová lettek az utasok?

Ki szeretné, hogy havonta 40x nézzék tüzetesen a bérlet igazolványát?
Vagy a "mindenki csal csak a kérdés hogyan" alapon gondolkodnak?

Skandináv Dizájn 2012.09.16. 21:36:54

"GPS-alapú utastájékoztatási rendszerek. Igaz, ennek vadhajtását is tapasztalni: a sofőrök úgy félnek egy-egy közbülső megálló korai érintésétől, mint a tűztől"

Tapasztaltam múltkor, hogy 8 perc késéssel indultunkn az autóbusz állomásról végig 40-45km/h-val haladtunkn !max! és a 25km-re lévő településen már 4 perc előnyben voltunk. (a jegykiadó jelzése szerint)
süti beállítások módosítása