Százegy trolit szállít a Scania São Pauloba

2012. november 05. - kristoof

cimlapkep.jpgA brazil nagyváros vezetése úgy döntött, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelemből a közösségi közlekedésnek is ki kell vennie a részét. Ezért szigorú előírásokat hoztak a légszennyezettség visszaszorítása érdekében. Ennek része a nagyszabású trolibusz beszerzési program is. Az új Scania alvázas trolibuszok elektromosan dedikált buszsávokban haladnak majd.

A São Paulo-i trolibuszokat az Ambiental Trans üzemelteti. A cégnek 400 trolibusza van jelenleg, de a közeljövőben meg szeretnék kétszerezni a flottát. Az új háromtengelyes 15 méter hosszú trolibusz Rio De Janeiroban mutatkozott be néhány napja a Fertrans Rio kiállításon. Az új trolikat Scania alvázra építik, az igazán tetszetős karosszéria pedig a Caio keze munkáját dicséri.  Az elektromos berendezéseket a WEG és a brazil Electra készíti a buszokhoz. Mindkét cégnek vannak hagyományai az elektromos hajtás rendszerekben. A kocsik különlegessége, hogy a tetőn helyezték el az akkumulátorait. Ezek 3,5 kilométer megtételét teszik lehetővé, ha áramkimaradás vagy netalán elterelés van az adott vonalon.

cikkbe1.jpgA formatervezők lendülete nem lankadt a troli fenekének megalkotásakor sem (fotó: Scania)

„Brazíliában a hatóságok folyamatosan arra törekszenek, hogy a közlekedési cégek az idősebb buszok lecserélésekor, törekedjenek a környezetszennyezés csökkentésére. Ebbe illik az új Scania trolibusz. Úgy látjuk, hogy az új kocsinkkal több dízel buszos vállalkozás is kibővítheti üzemét Brazíliában.” - mondta Wilson Pereira a Scania brazíliai értékesítési igazgatója. „Amikor elkezdtük fejleszteni az új trolibuszt úgy döntöttünk, hogy a háromtengelyes megoldást választjuk 15 méteres hosszban. Így megnövelhettük az utaskapacitást is 96 főre a szokásos 80 helyett. Ezzel az értékkel, majdnem egy 18 méteres csuklós busz kapacitását tudjuk hozni, de ez utóbbi elkészítése jóval bonyolultabb. Az első kísérletek és tesztek alapján kimondható, hogy az új busz nem hogy környezetbarát, de nagyban növeli a mobilitást is.” - tette hozzá az igazgató.

São Pauloban jelenleg 17 000 busz közlekedik és a trolibuszok iránt egyre nagyobb az érdeklődésí aminek következtében folyamatosan növekszik a flotta. A környezetszennyezési törvények miatt az új Scania trolibuszt igen nagy érdeklődés övezi Brazília szerte. De egyre több szomszédos állam is érdeklődik az új típus iránt.

cikkbe2.jpgMinden esélye megvan, hogy meghódítsa a dél-amerikai piacot (Fotó: Scania)

A Scania egyébként nagy tapasztalatokkal bír a trolibusz gyártás terén. A második világháború után Stockholmban jelentek meg először a Scania-Vabis trolibuszok. Brazíliában pedig az 1980-as években jelentek meg a Scania alvázas trolik, azóta ők a legnagyobbak a dél-amerikai piacon.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr194889756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

==T== 2012.11.05. 10:07:36

A trolinak, mint kategóriának az egyre jobban felkapott/fejlődő elektromos buszok mellett mekkora jövője lehet?

Rocko- 2012.11.05. 21:49:23

@==T==: nagy.
egy busz egész napos mozgatásához rengeteg energia kell, amit hiába tud a villanymotor hatékonyan felhasználni, ha nem tudják hatásfokkal tárolni.
az akkus busznak pedig vinnie kell az akkuk súlyát, akár tele vannak, akár üresek.
szóval jobb a csápos busz.

D4D 2012.11.06. 01:14:45

Mi a fene az az elektronikusan dedikált buszsáv?

Egyébként nekem tetszik.

Még a környezethez: Oké, csáposbusz. De honnan a delej? Mert ha a város széli szénerőműből................

_zahnrad 2012.11.06. 20:51:27

@D4D: Akkor is környezetkímélőbb az elektromos hajtás. Egy helyhez kötött erőműben jóval könnyebb a füstgázokat tisztítani, mint egy mozgó járművön. Hatékonyabb is, erről számtalan tanulmány készült.

_zahnrad 2012.11.06. 21:59:53

@==T==: Nem kell temetni a trolit, a felsővezetékek még az elektromos buszoknak is jól jöhetnek.

BPO654 2012.11.06. 23:28:33

@_zahnrad:
Én is úgy gondolom, h jlenleg még a kombinált elektromos megoldást kellene alkalmazni, azaz; akkus busz áramszedővel. Így ahol van fvezeték ott simán mehetne és közben töltődik is az akku meg tárol, ahol meg nincsen fvez ott meg megy akkuról, így talán az a 3 km-s akkus hatótáv is kitolható még egy kicsit.
"nem kell temetni"; 6 éve felvetettem pl: a 72-73-74-es trolik egymáshoz közelítését, s mind3-at behozni az Erzsébet térre. Nos azért nem csinálják meg mert ha majd lesz önjáró troli ezekre a vonalakra akkor nem kell fvez építeni ami költséges.... .Csak azóta eltelt 6 év. Uez a 9-es busz 83-as troli esete, a 9-ből simán lehetne troli, úgysincs elég busz, ezért kardoskodok mellette buszos nickkel... .Meg a 82 is elmehetne a Mexikóira.... .:D
Nos eme duovillany megoldással amit fent írtam ezek mind megvalósíthatóak lennének csak ahhoz új jvek kellenének, EU ad is rá mi mégsem veszünk ide semmit.
Arról nem beszélve h nagy kapacitású ilyen duovillany járművekkel még villamosokat is ki lehetne váltani.... . Hess Lighttram3, Van Hool Exquicity, VDL Phileas, Mercedes Capacity, Göppel Autotram. Persze nem mindhez van elektomos változat, de ez sztem nem akadály az adott gyártóknak.

Nancsi 2012.11.08. 11:37:15

@_zahnrad: Ja persze, mert a veszteségről ezek a tanulmányok hallgatnak, vagy elbagatelizálják. Egy belső égésű motor a szénhidrogénből - ami eleve tisztább égésű, mint mondjuk a magas kéntartalmú lignit, amivel a Magyarországi erőművek üzemelnek - közvetlenül állít elő energiát. Ha ugyenezt az erőmű teszi meg, akkor:
- veszteség az előállításnál
- veszteség a transzformációknál (ebből isten se tudja hányra van szükség)
- veszteség a szállításnál
- veszteség a tárolásnál
- veszteség a felhasználásnál
Ráadásul télen a fűtés a belső égésűeknél a hőveszteségből jön, az elektromosoknál villanykályhából, vagyis a hasznos részből vesz el. Mínuszokban az elektromos tárolás hatásfoka eleve gyengébb, stb.
Szóval nem, abszolúte nem környezetbarátabb a villanyverda, amíg az áramot fosszilis energiahordozóból állítják elő.

D4D 2012.11.08. 20:20:22

@_zahnrad:

Napokban olvastam egy cikket erről. (ADAC Motorwelt). Az elektromos hajtás akkor igazi zöld dobás, ha megújulóból nyerjük.

padorjan 2012.11.10. 12:08:44

@Nancsi: " télen a fűtés a belső égésűeknél a hőveszteségből jön, az elektromosoknál villanykályhából, vagyis a hasznos részből vesz el."

A modern belső égésű motorok sokkal kevesebb hulladékhőt állítanak elő, ezért is vált kvázi kötelező tartozékká a kiegészítő fűtés (közismert nevén Sirokkó).
süti beállítások módosítása