Sárga, külföldi busszal az agglomerációba?

2013. január 02. - _zahnrad

cimlap.jpgA korábbi ígéreteknek megfelelően elindultak az új, nagyobb darabszámú buszbeszerzések. Három közbeszerzést írtak ki ma, ebből kettő új buszok szállításáról szól, és egyiken sem tudnak indulni a magyar gyártók. A Volánbusz Zrt. a nemzeti fejlesztési miniszter utasítására átveszi a BKV-tól a Budapest határát átlépő járatok üzemeltetését.

Ehhez a Volánbusznak több buszra van szüksége, ezért 114 darab új buszt vennének, de az új buszok leszállításáig, 6 hónapig, 132 darab használt buszt bérelnének. Tehát körülbelül ez év májusában vagy júniusában vennék át a BKV-tól a feladatait Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint településeken.

A BKV a Budapest határát átlépő járatokkal eddig helyközi közszolgáltatást végzett, de ezért abszurd módon nem illette meg veszteségtérítés. A főváros bátortalan kísérletei a BKV-s buszjáratok előnyeit élvező környező önkormányzatok finanszírozásba bevonásával nem mindig jártak sikerrel. Most, hogy a Volánbusz átveszi ezeket a vonalakat a finanszírozási kérdés rendeződik, a BKV újabb ősrégi buszoktól tud megszabadulni, és finanszírozása is egy leheletnyivel könnyebb probléma lesz, noha a teljes buszágazat is csak csepp a tengerben. Kérdés mit fognak szólni a kék buszt elvesztő utasok és az önkormányzatok ehhez a döntéshez? A döntés következményeiről még korai találgatni, ahogy a díjszabás változásairól is

e81464485c.jpg

A 132 darab használt busz bérlése valószínűleg a BKV-tól fog történni, a tanszünetes és munkaszünetes napokon -65 százalékos mennyiség is csak a BKV-val együtt tűnik kivitelezhetőnek.

Az összesen 114 darab új busz beszerzése három kategóriában fog történni.

Az első 33 alacsony belépésű (LE), 11,95-13,5 méter hosszú, szóló buszokról szól, amelyekből 17 darab helyi, és 16 elővárosi kivitelű.

A második kategória 35 alacsony belépésű, hosszított szóló, 14-15 méter hosszú buszokra vonatkozik, amelyekből 25 darab helyi és 10 elővárosi kialakítású.

Végül a harmadik kategóriában 46 darab teljes hosszában alacsonypadlós, 17,5-18,75 méter hosszú, csuklós buszt vennének, egységesen elővárosi kivitelűeket. A helyi és elővárosi kivitelek között az ülések, és az ajtók számában van különbség.

A kiírás érdekessége, hogy Euro V-ös motorral hajtott szénacél vázas buszokkal is lehet pályázni. Ha Euro V-ös buszokkal lesz induló, akkor az Euro VI ez év december 31.-ei hatályba lépése miatt, csak december 30.-áig lehet leszállítani és forgalomba is helyezni a buszokat. Ez igen közeli határidő még a nagyobb gyáraknak is. A kiírás másik érdekessége, hogy minden kategóriában megkövetel legalább 10 darabos referenciát az elmúlt 36 hónapból, aminek a magyar buszgyártók nem tudnak megfelelni. Az üzemeltető oldaláról ez egy abszolút jogos elvárás, de a gyártók oldaláról az elmúlt két évben mesterségesen megfojtott piac miatt mégis teljesíthetetlen. A hazai vállalatok legnagyobb eséllyel a harmadik kategóriában indulhatnának. A második kategóriának megfelelő buszt itthon már egy ideje senki sem gyárt, de az első kategóriában lehetnének esélyes jelentkezők.

Így az esélyesek köre a Rábával és a fővárossal korábban hírbe hozott Volvóval kezdődik, majd következik az MAN, a Solaris, és a Scania. Több buszgyár csak drágább, teljes hosszban alacsonypadlós típust tudna megajánlani a 2. kategóriában, ezért ezeket a gyártókat nem tekintjük esélyesnek.

09C364-043.jpg

Új buszokat venne Kecskemét is, nem is akármilyeneket. 25 darab soros hibrid hajtású csuklós buszra fáj a foguk, összesen maximum 4,25 milliárd forint értékben. A darabonkénti 170 millió forintos ár egy jól felszerelt, a nagyszámú elöregedett buszokhoz képest tiszta üzemű, EEV motoros új csuklós maximum 85-95 millió forintos árához képest bizony borsos, de jó becslésnek tekinthető egy soros rendszerű hibrid buszért. A pénzbőségre az Európai Uniós finanszírozás a magyarázat, a projektet a KÖZOP finanszírozza. A város szívében kijelölésre kerülő 3km-es terület zéró emissziós zóna lesz és itt csak teljesen elektromos üzemre alkalmas hibrid buszok közlekedhetnek. Csak típusbizonyítvánnyal rendelkező busz indulhat a tenderen. (Így természetesen a hazai gyártók ezen a tenderen sem tudnak indulni, hiszen nem gyártanak hibrid kocsit.) Soros hibrid buszt gyárt a Mercedes, a Solaris, a Hess, a VanHool, a VDL, de ha figyelembe vesszük, hogy zéró emissziós módban kell megtenni egy bizonyos körzetben a hibrid buszok számára nagyobb távolságot, akkor csak a Mercedes és a Solaris marad igazi esélyesként.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr304993226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.01.03. 00:02:54

Mivel azt csiripelik a verebek, hogy a másik hat volán tendere is hamarosan megjelenik az utat törő Volánbuszéval azonos feltételekkel, így vagy most az utcára vonulnak a magyar buszgyártók, vagy egyszer és mindenkorra lehúzhatják a redőnyt - és ha most nem vonulnak fel, akkor meg is érdemlik....

BPO654 2013.01.03. 00:50:02

Az első kategóriának a Nabi Sirius maradéktalanul megfelel.... .

A másodiknak az IK EAG E94/E94F megfelelne, ha még lenne..... .
busport-online.hu/tip/tip_e94f.html
A BPO egy jó portál; Bus-Port-Online).

A harmadik kategóriának meg tudna felelni a Credo Citadell 19 ill az Ikarus 187 (eggyel) kevesebb ajtóval, és az ülések átrendezésével.
1 db Ik v187 van a BKV-nál (MDD-721). Lízingelhetnének még kilencet s máris lenne referencia..... . A leggyorsabban a BKV-nak lehetne buszt eladni. Mindegy milyen konstrukció.
Anno amikor a Talenteket vette a MÁV azt az OTP finanszírozta, és ott is sietni kellett. A rendőrségi tender is gyorsított volt most (Opel Astra H-kat vettek). Ha akarnának meglenne az a 10 db referencia és 10 nap alatt le is lehetne gyártani a buszokat. A szerz.st meg egy kicsit visszadátumozni még tavalyra pl: dec.28. ............:-)))))) ).
Tehát OTP, v a Demján féle Gránit Bank lehetne a finanszírozó..., ha akarnák.............................. .
Kecskemét tuti Mercedeseket fog venni.... .

_zahnrad 2013.01.03. 06:49:44

@BPO654: a NABI sem felel meg, nincs belőle 2-2-1 ajtóképletű verzió. Az első ajtja csak egy felszállósávos, hiába kétszárnyú.

RoGeR 2013.01.03. 09:13:43

A kiírás alapján szerintem az első kategóriában lehet esélye a Credonak. Oda 10 db leszállított alacsony belépésű busz kell.
A második kategória felejtős értelemszerűen.
A harmadik azért necces a hazai gyártóknak, mert oda 2009 decembere óta leszállított 10 db alacsonypadlós busz kell. Szerintem még alacsony belépésűből sincs meg senkinek a referencia, nem hogy alacsonypadlósból.

kristoof 2013.01.03. 09:24:25

@RoGeR: Ne haragudj, de épp most lett leírva, hogy a Kravtex az ajtóképlet nem tud indulni az első kategóriában sem! Sajnos ez bukta. Az a lényeg, hogy egyik kategóriában sem tudnak indulni magyarok. :-( A kecskeméti persze meg értelemszerű.

Pekkarin 2013.01.03. 10:11:33

@_zahnrad: Kedves Zahnrad! A NABI SIRIUS pontosan 2-2-1-es ajtóképletű, tehát MEGFELEL a követelményeknek.

Ennek megerősítésért küldök egy képet, ahol épp ketten állnak a kétszárnyú első ajtóban, amely NEM egy felszállósávos.

Jó lenne, ha az Omnibusz szerkesztői nem vezetnék félre a tömegközlekedés iránt érdeklődő olvasókat.

autoteszt.mandiner.hu/gallery/image/rollingtons/bemutato/nabisirius/atadasa.jpg

==T== 2013.01.03. 13:17:01

@kristoof: Szia!

A Citadell indulhatna az első kategóriában is, ha nem lenne a referencia kritérium.

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Van benne valami:(

@Pekkarin: Az egy dolog, hogy ketten állnak ott, de tudtommal az első ajtó szélessége nem éri el azt az értéket, amit a kategória megkövetelne.

==T== 2013.01.03. 13:18:22

A lényeg, hogy a tender úgy lett kíírva, hogy hazai gyártó még véletlenül se indulhasson rajta. És ezt nagyjából kétszeresen bebiztosították.

Pekkarin 2013.01.03. 13:20:08

@==T==: Az nagy tévedés. Nem tudom ilyen tévhiteket ki terjeszt, de a szélessége 1250 mm (első ajtóé). Az új Mercedes Citaróké is 1250 mm. Azaz pont annyi.

Tényleg nem kéne hülyeségeket terjeszteni a neten.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2013.01.03. 14:38:50

Férgek ezek ... a magyar buszokért kifizetett pénz nagy része visszafolyna az államkasszába (munkabér, járulékok, adók, fogyasztás).

Valaki megint jól jár, de hogy tönkretesznek egy iparágat, azt leszarják.

esef 2013.01.03. 15:02:17

@zero:
elég vastag bőr van a képükön ;-)

kristoof 2013.01.03. 15:06:22

@Pekkarin: Kedves Pekkarin. Jó lenne, ha az előírásokat vennéd figyelembe és nem a NABI sajtóanyagát. Az ENSZ EGB előírásoknak nem felel meg a Sirius, hiába fér el két ember az ajtónyílásban. Ez a mérvadó. Itt a bizonyíték:

www.kti.hu/uploads/ENSZ-EGB/gepjarmu_eloirasok/ujak/Egb36%20Rev%202_11.pdf

kristoof 2013.01.03. 15:08:06

@==T==: az a baj, hogy nagyon kötekedni sem lehet. Hiszen ez egy nagyon minimális referencia kérés volt. (Ilyen kevés referenciát tenderben nyugaton is ritkán kérnek.) Hogy ez pont rosszul jött ki a hazai gyártóknak ez sajnos pech.

kristoof 2013.01.03. 15:13:52

@Pekkarin: Nem annyi az a baj. De ez a magyar buszok fórumon már ki lettt tárgyalva. Az az ajtó egysávos és kész! Hiszen a teljes széleségben és magasságban meg kell felelnie. Így a NABi is ugrott. (Nem tudom miért kell hatodszor is szájadba rágni, hogy hülyeséget beszélsz.) Nézd már meg végre az előírásokat pontosan figyelmesen (ENSZ EGB), és utána a kiírást. Nem felel meg a Sirius sem, ahogy a Credo sem. Volvo-Rába, MAN és Merci lehet csak. Inkább azért vernéd a nyálad, hogy ne ilyen tendereket írjanak ki. :( (Amúgy a NABI már a referencia miatt sem indulhat, tehát nem tudom miről beszélünk?!)

==T== 2013.01.03. 15:48:19

@kristoof:" Hogy ez pont rosszul jött ki a hazai gyártóknak ez sajnos pech. "

szerintem te is tudod, hogy ez több, mint pech;)

==T== 2013.01.03. 15:52:11

Ami engem még megdöbbent, hogy az ülsétérközre már 650mm-t is megfelelőnek tartanak.

JakiHUN 2013.01.03. 16:32:41

Van lehetőség a feltételek módosítására (pl. egy üzleti ebéd után eszébe jut a kiírónak) utólagosan?

jack o'neill 2013.01.03. 17:36:16

@kristoof: RábaVolvo-ról sincs referencia akkor hogy indulhatna?
Vagy annyi elég a NAGY Nenyibuszhoz, ha egy 7900-ra rá matricázzák hogy Rába és körbekötik piros-fehér-zöld szalaggal mint a kenyeret aug 20.-án?

Ha igen, akkor meg se lepődöm...

Amúgy a King-Long nevű szégyenhulladék nem játszhat ugye? Remélem nem?! Ezerszer inkább a MAN!

_zahnrad 2013.01.03. 18:01:33

@Pekkarin: Nem bizony. A NABI szabad ajtószélességei: indafoto.hu/omnibusz/image/9423745-641e29d1/details/xl/327199

1050mm, 1110mm majd 700mm. Az első ajtónál az 1250mm a váznyílás szélessége.
A Citaro szabad ajtószélessége 1250mm, mindegyik ajtónál, a váznyílás szélessége 1380mm. Jó lenne a két fogalom közti különbséget érteni és nem összemosni, vagy az egyiket a másik helyett használni.

Legközelebb előbb tájékozódj, mielőtt vádaskodsz és mocskolódsz, köszönöm.

_zahnrad 2013.01.03. 19:56:27

@jack o'neill: egy esetleges Rába busznál a távoli jövőben beharangozott 30%-os magyar hozzáadott érték kb futómű és ülés beszállításra utahat, azaz a gyártás itthon nem lesz, ahogy új busz sem, legfeljebb csak a matricázás.

A King Longnak tudtommal nincs 14 méternél hosszabb szólója.

kristoof 2013.01.03. 21:56:43

Mondjuk az nagyon érdekes lenne, ha a NABI letudna gyártani 30-40 buszt egy olyan gyárban ami gyakorlatilag nincs is. :-( (Január elsején végleg bezárt a budapesti gyáruk. Március végéig csak "szellememberek" maradtak a gyárudvaron, akik levezénylik a bezárást. Az összes szerszámot és készüléket leszerelték és elszállították. Budapesten már SKD buszok sem készülnek többé, a telket máris árulja a tulajdonos.)

BPO654 2013.01.04. 00:07:10

A finanszírozáshoz kiírtak egy pénzügyi tendert is. 2010-ben ott volt az MFB-nél erre a célra 50 Mrd nem?

BPO654 2013.01.04. 00:12:31

@_zahnrad:
"a NABI sem felel meg, nincs belőle 2-2-1 ajtóképletű verzió. Az első ajtja csak egy felszállósávos, hiába kétszárnyú. "
Oké. Nos, akkor hogyan is kell fellszállni a Volán járatokra? Az első ajtónál. Egyszerre hányan tudnak felszállni? EGY EMBER TUD FELSZÁLLNI...... . Tehát elegendő a szabad ajtószélessége 1 ember felszállásához? Igen, tehát elméletileg megfelel a Sirius. Mellesleg a BKV-n is egyre több az elsőajtós vonal... .

BPO654 2013.01.04. 00:15:27

@zero: Bizony visszafolyna. De itt vkinek kell megint vmi. A BKV állami cég és a Volán is. (Önkormányzati-állami uaz). Van pénz ha Volán...... .

BPO654 2013.01.04. 00:18:22

Emlékeztetnék a régi 140-es (BKV) járatra. Budakeszi-Budaörs között járt. Aztán átvette a Volánbusz. Reggel ment kb 3 busz meg délben meg este. A többi napszakban meg semmi.... . Ha ez lesz most is akkor az utasok visszasírják a BKV-t az öreg Ikarusokkal együtt... .

egyszuszra 2013.01.04. 01:59:21

@BPO654: majd mennek iránytaxival....

kristoof 2013.01.04. 08:11:55

@BPO654: elméletileg nem az van a kiírásban, hogy egy ember fel tudjon szállni. Hanem az van benne elméletileg, hogy 1-2-2 vagy 2-2-1. Egyébként elméletileg van abban kiírásban referencia is. Lassan írom, hogy megértsd: sem elméletileg sem gyakorlatilag nem felel meg a Sirius.

Vese (törölt) 2013.01.04. 09:59:54

@Vese: Legyetek szívesek törölni a három hozzászólásomat, kösz! És bocs.

BPO654 2013.01.04. 22:16:47

@kristoof:
Igen. Tudom, h nem az van a kiírásban, csakhogy nem lehet amellett a tény mellett elmenni, h mely szolgáltatónak veszik a buszokat. A Volánnak. Ott pedig elsőajtós felszállási rend van, ahol egyszerre csak 1 ember szállhat fel, mert a vezető egyszerre csak egy emberrel tud foglalkozni akár bérletes akár jegyet akar venni. Az a szabad ajtószélesség pedig erre elegendő amivel a Nabi rendelkezik v a kár más gyártó. Pont ezért szemétség ez a kiírás ezt kéne megértenetek.

BPO654 2013.01.04. 22:21:54

@kristoof: Tele van az ország üres tph.-kel, volt gyárakkal laktanyákkal stb. A Stadler 2 hónap alatt húzta fel a pusztaszabolcsi, 3 hónap alatt a szolnoki karbantartót/gyárat.
Kaposvár is ott van... . Sajna azt kéne tenni amit az 1.hsz.-ben javasolt Moszkvicsslklcs. De ha a Mabusz-nak és a gyártóknak még mindig nem esik le, h itt nekik nem terem semmi, akkor ÍJÉ- ahogy a katonaságnál mondtuk........:D

Vese (törölt) 2013.01.05. 14:20:01

@Vese: Elmondom, hogy készültek a hozzászólásaim.

Szolgálat után meghívtak egy pálinkára.

Így. És én utálom ezt. Én őszintén: ki akartam töröltetni. Ne hivatkozzon vissza senki erre.

hURRÁ STAKHANOVSCHINA.

kristoof 2013.01.05. 18:04:01

@Vese: Elvből nem szoktuk kitörölni senki kommentjét! Most kivételt teszünk, de legközelebb jobban figyelj oda mit írogatsz!

D4D 2013.01.07. 16:20:40

"A főváros bátortalan kísérletei a BKV-s buszjáratok előnyeit élvező környező önkormányzatok finanszírozásba bevonásával nem mindig jártak sikerrel."

Helyesen: A BKV-BKK gátlástalan rablóhadjáratszerű ultimátumai.

Emlékszem, évekkel ezelött Budaörs rábólintott a BKV követelésére, sőt, meg is fejelte önként. Cserébe 2 percenként kellett járnia a piros 40-esnek.

D4D 2013.01.07. 16:36:30

@BPO654:

Amikor a Volán átvette a Budakeszi-Budaörsöt, akkor kaőpásból két forda pörgött rajta, és bejártak a KDT-re.
Elötte a BKV-s időben volt az, hogy tulajdonképpen csak az ISG műszakváltásra járt.

Egy időben sok budaörsi ember is elkezdett ezzel a Volán járattal járni, de valamiért mesterségesen megfojtották. Az első lépés az volt, hogy reggel bement a KDT-re, délután már nem. Aztán kivették az egyik fordát, és egy közel órás ütemet kapott.
Utána a fordakocsi délelötti Andor utcai betérőjére nem volt közlekedés (8-12 között durván), majd jött az újkori Budaörs-2, ami Zsámbék-Páty-Etele tér között pörgött, de ez már nem volt képes hozni a régi forgalmat, főleg, hogy rossz időben is járt.
Most tudtommal megint órás ütem van, kétóránként a Camponához, közbenső időben csak Budaörsre.

Jó járat lenne az, ha végre gazdaszemmel néznék. Bár az utóbbi időben van javulás.

D4D 2013.01.11. 20:16:24

Jó lenne egy update a cikkhez!

Mára egyértelmű lett, amit ugyan én is tudtam, de nem írtam le, a BKV hatalmasat bukik, ha elveszik tőle a kijáró járatokat.

Lásd az elmúlt napok nyilatkozatháborújait!

Busz-Volán-Elsőajtó-BKSZ bevétel-Zónázó expressz-Párhuzamos járatok-HÉV Stop Bp határában........