A nagyobb vállalatok elkészítették pénzügyi összefoglalójukat a tavalyi évről. A haszonjármű ipart az elhúzódó európai adósságválság érzékenyen érintette. Összefoglaló a meghatározó európai buszgyárakról.
A magyar buszpiac tavaly gyakorlatilag megszűnt létezni. Az egész évben értékesített 51 darab busz minden képzeletet alulmúl. A tavalyi magyar ,,eredményt” az idén januári cseh értékesítési adatok is felülmúlják, ott 66 darab buszt sikerült értékesíteni egyetlen hónap alatt, és jelenleg piacvezető a két cseh gyártó, a SOR 31 darabbal és az Iveco 12 darabbal. Tavaly, itthon a hazai gyártók 1-2 darabos értékesítésnek ,,örülhettek” egész évben. Mivel a magyar helyzetet sajnos ezzel össze is foglaltuk, nézzük mi történt az európai gyártókkal.
Daimler
A Daimler világszerte 32100 buszt vagy alvázat értékesített, ami 23 százalékkal elmarad a 2011-es 39700 darabos eredménytől. A divízió üzemi vesztesége 232 millió Euro, ami a 2011-es 162 millió Eurós eredmény után csalódást keltő. A rosszabb számok két fő oka a latin-amerikai piac összeomlása és az európai válság, de az erős Euro is nagy szerepet játszott a számok alakulásában.
MAN
Az MAN-t sem kímélte a válság, 2012-ben 5012 darab buszt vagy járóképes alvázat gyártottak, ami a 2011-es 6380 darabhoz képest 21 százalékos csökkenés. Az oroszlános márka buszos üzletága is veszteséges volt, 28 millió Euro veszteséget termelt. Az MAN Németországban, Törökországban és Spanyolországban tapasztalt jelentős visszaesést. A rossz pénzügyi mutatók mögött nem csak a csökkenő eladások, hanem a gyártás átszervezése és a fejlesztésre fordított magasabb kiadások állnak.
Volvo
A Volvo 7 százalékos csökkenésről számolt be, 20295 darab alvázat és buszt adtak el a 2011-es 21823 darabhoz képest. A negyedik negyedév masszív veszteséget is hozott, így a svéd säfflei gyár bezárásáról döntöttek.
Scania
A Scania 6350 darab alvázat vagy buszt értékesített, ami 21 százalékos visszaesés a 2011-es 7988 egységhez képest. A griffes gyártó számára Európa mellett furcsa módon Ázsiában adódtak nehézségek, és Latin-Amerikában tapasztalt 14 százalékos növekedést. Az általános trenddel szembe menő eltérések oka, hogy csökkent a kereslet a Közel-Keleten és Thaiföldön, ahogy Ausztrália, Afrika és Óceánia térségében is. A rossz eredmények miatt 142 munkatárstól vettek búcsút a lengyelországi Slupskban.
Solaris
A Solaris sem kivétel, 1006 darab buszt értékesítettek tavaly a tavalyelőtti 1207 darabhoz képest. A gyártott darabszám 2012-ben 939 volt, egy évvel korábban 1140. A csökkenés fő oka a Lengyel piac, ahol a labdarúgó EB teremtett nagy keresletet 2011-ben, illetve 2012-re az EU-s támogatási programok kifutottak. Az exportált darabszámok viszont tiszteletet parancsolnak, itt 8,2 százalékos növekedésről számolt be a gyártó, 743 darab buszt exportáltak tavaly. A legnagyobb növekedést Németország és Csehország produkálta. Az idei legnagyobb kihívás a főegységgyártóktól független karosszériagyár számára az Euro VI-os motorok beépítése, így a negyedik generációs Urbinók várhatóan csak a 2014-es IAA-n fognak bemutatkozni. Végül egy aktuális táblázatot közlünk az egyes országokba értékesített Solaris buszok és trolibuszok darabszámáról.
-
Ország
Darabszám
Lengyelország
3690
Németország
1891
Svédország
420
Csehország
415
Franciaország
336
Görögország
326
Lettország
253
Norvégia
273
Olaszország
231
Egyesült Arab Emirátusok
225
Svájc
191
Litvánia
180
Dánia
174
Ausztia
117
Magyarország
89
Szlovákia
66
Észtország
51
Bulgária
30
Spanyolország
30
Románia
11
Szerbia
8
Málta
3
Finnország
2
Oroszország
1
Portugália
1
Összesen
9014
Csak 2014-ben indulnak a hazai Volán tenderek?
A jövő nem fényes, az alacsony gyártási és értékesítési számok mellett a könyvekben szereplő rendelések értéke is csökkent a gyártók többségénél. Az idei évre nem jelez sok jót az sem, hogy általában a tavalyi negyedik negyedév produkálta a leginkább gyászos számokat.
A gyártók kivétel nélkül nagy árversenyről számoltak be, ez a válság ellenére vásárolni tudó közlekedési vállalatoknak lehet jó hír. A buszpiac megroppanásának az az oka, hogy a közösségi közlekedés az utasoktól beszedett bevételekből alig pár helyen tud csak megélni, azaz szinte mindenütt szükség van a városok, tartományok vagy államok szerepvállalására. A adósságváltás miatt azonban most a kiadásokat megpróbálják mindenütt visszafogni, ami negatívan visszahat a termelésre is.