Rejtélyes okból égnek a CNG-s Mercedes buszok Perthben

2013. április 07. - kristoof

cimlap_5.jpgEgyre több a furcsa tűzeset Ausztráliában, ami a Transperth (TPA) járműállományát pusztítja. A korábbi óvintézkedések nem hozták meg a várt eredményt, ezért lehetséges, hogy a teljes 550 darabos állományt le kell állítani. A vizsgálatok és az újságírók kiderítették, hogy más városokban is akadtak gondok a gázüzemű buszokkal.

Amíg hazánkban a kormány támogatná a CNG buszok elterjedését, addig az ausztráliai Perthben súlyos gondok vannak ezzel a környezetbarát technológiával. Pontosabban csak az egyik ilyen meghajtású, a Volgren karosszáló által, Mercedes-Benz OC 500 LE alvázra, épített típussal. A legtöbb ilyen alvázzal rendelkező kocsi –szám szerint 550– Perthben közlekedik, ezért nemrég a helyi sofőrök szakszervezete aggodalmának adott hangot, hogy mihamarabb vizsgálják ki a hatóságok a tüzek okát, mert félő, hogy az eddig tisztázatlan tüzesetek megismétlődése emberéletet követel. Perthben az elmúlt négy hónapban már három busz is teljesen kiégett, ami több mint másfél millió Ausztrál dollár (azaz körülbelül 350 millió forint) kárt okozott a közlekedési vállalatnak. A gondokat tovább tetézi, hogy az elmúlt négy évben, egyes források szerint 13, míg mások szerint 15 kocsi gyulladt ki hasonló körülmények között, igaz a legtöbb esetben a kocsikba szerelt tűzoltó berendezés elfojtotta a lángokat.

3_1.jpgA Volgren karosszériás buszok égnek mostanában a legtöbbször. Senki sem tudja, hogy ennek mi lehet az oka (fotó: K. Lo)

Az egyik helyi újság a The West Australian kiderítette, hogy nemcsak Perthben gyulladnak ki az ominózus Mercedes alvázra készült buszok. Sydney-ben is hasonló problémával kellett szembenéznie a helyi közlekedési vállalatnak és a hatóságoknak. A lap birtokába jutott jelentés szerint; 2007 és 2009 között 11 tűzeset történt az OC 500 LE alvázra épített, de Custom karosszériás kocsiknál, ahol a sűrített földgáz táplálta a tűzet, így négy kocsi teljesen a lángok martalékává vált. A lap továbbá több olyan esetet is megemlít,  hogy voltak kisebb tüzek is hasonló buszokon, de a korábbi negatív tapasztalatokból okulva, a kocsikat hatékonyabb tűzoltó berendezéssel szerelték fel. Így ezek a tűzesetek nem kaptak nagyobb nyilvánosságot.

Sydneyben a Közlekedés Biztonsági Hivatal (NSW) 2011-es jelentésében arra a megállapításra jutott, hogy a tüzet három alkalommal az olajellátó csövek csatlakozóinak hibája, egyszer pedig a hűtőfolyadék szivárgása okozta. Az NSW azt javasolta a típust üzemeltetőknek, hogy cseréljék le a korábbi hűtőfolyadékot és új csatlakozókkal lássák el az olajcsöveket. A TPA szóvivője szerint ezeket a módosításokat a Mercedes-Benz egy nagy visszahívási akció keretein belül (443 buszt hívtak vissza akkor) minden OC 500 LE buszon elvégezték, ezért értetlenül állnak a legújabb tüzesetek elött.

A rejtélyes perthi busztüzek ügye már parlamenti szintre emelkedett, ezért Troy Buswell közlekedési miniszter elrendelte, minden OC 500 LE alvázra épített busz soron kívüli és alapos átvizsgálását, de ezek a vizsgálatok semmilyen hibát sem tártak fel. Ezért a napokban újabb vizsgálatok kezdődtek, amibe várhatóan a Mercedes-Benz is bekapcsolódik és a buszonkénti, korábbi heti egy ellenőrzést mostantól kettőre emelik.
Amíg nem derül ki, hogy miért gyulladnak ki a buszok, addig a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek megállapodtak abban, hogy a gépjárművezetőket alaposabban ki kell képezni a lángok elfojtására, valamint fejleszteni kell a buszok tűzoltó berendezéseit, hogy ha újabb busz lobbanna lángra, akkor minél hamarabb megkezdődhessen a beavatkozás.

1_2.jpgSydneyben a Custom karosszériás buszok gyulladtak ki, de a problémát a Mercedes-Benz végül orvosolta (fotó: wikimedia.org)

A szakszervezeteknél mégsem felhőtlen a boldogság, ugyanis Rick Burton szakszervezeti vezető szerint többet kellene tenni, bár úgy tűnik a tűzesetek közvetlenül nem kapcsolódnak a CNG technológiához még mindig aggodalomra ad okot, hogy biztonságosan lehet-e üzemeltetni az ilyen technológiával ellátott buszokat. Ezért ő egyenesen azt javasolta, hogy amíg nem derül ki, hogy miért gyulladnak ki a buszok, addig az összes OC 500 LE alvázas buszt vonják ki a forgalomból.

Rossz ómen, hogy a Spanyolországban gyártott Mercedes OC 500 LE alvázakkal, amire több ausztrál karosszáló cég is épít kocsitesteket, már a megjelenése óta gondok vannak a kontinensen. Az első ilyen alvázú buszokra 2003-ban érkezett megrendelés Sydneyből, de súly- és teljesítmény problémák is adódtak velük, amik kiküszöbölése után csak 2007-ben tudtak forgalomba állni az első kocsik. Később sok panasz érkezett az üzemeltetőktől gyártási (hegesztési) és elektronikai hibákra. A Brisbane Transport (BT) OC 500-as alvázra készített buszai egy igen veszélyes problémával küszködtek. A kocsik néha minden figyelmeztetés nélkül hirtelen gyorsítani kezdtek, ezért a BT a teljes OC 500-as flottáját kénytelen volt leállítani. Ezután jött 2009-ben a fentebb említett visszahívási akció. Ezeket a problémákat a Mercedes-Benz Australia minden esetben kijavította.

2_2.jpgA gáz táplálta a tüzet, így szinte esélytelen megmenteni a kigyulladt buszokat (fotó: australianbus.au)

Az ügybe egyébként, annak rendje és módja szerint, bekapcsolódtak a helyi környezetvédők is, akik közül a radikálisabbak az olaj lobbi számlájára írják a rejtélyes tűzeseteket, hogy így tüntessék el a földrészről a környezetbarát technológiát. Valószínű, hogy ez nem igaz, de a Mercedes mindenképpen aggódhat, ugyanis korábban nagyon hasonló történet játszódott le a német gyártó Citaróival Londonban. Ami végül a csuklós buszok eltűnését eredményezte az angol fővárosból, megágyazva ezzel egy új, méregdrága és nagyon lassan haladó routemaster projektnek, de az már egy másik történet.

(Címlapkép: perthnow.com.au)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr445204796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2013.04.07. 22:51:45

az első tipp ellenére se az átlaghőmérséklet, se hőmérséklet-változás nem túl nagy, hogy erre lehessen gyanakodni.
meg nekem eléggé úgy tűnik, hogy a tüzek a motortérből indultak.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.04.07. 23:04:44

El tudom képzelni, hogy ezeket is úgy hányják össze mint a kecskeméti személyautóikat (már a kinti, dolgozói parkolóban is a selejtes céklasszék állnak) - az lenne a csoda, ha nem gyulladnának ki!
süti beállítások módosítása