2014-től a Volvo nem kínál sem tisztán dízel, sem tisztán gáz meghajtású városi buszt. Az uralmat átveszik az Euro VI-os dízelmotorral szerelt dízel-elektromos hibrid buszok.
A Volvo és a Rába küszöbön álló együttműködése miatt nekünk is érdekes lehet a Volvo legújabb hibrid busza, ami egyedüliként fogja képviselni a Volvót a városi csuklós alacsonypadlós buszok közt. A Volvo szerint a vevők nagy kapacitású, kis fogyasztású és alacsony környezeti terhelést jelentő buszokat keresnek az európai piacon, és ezeknek az igényeknek a hibrid újdonság megfelel.
A 7900A típusú busz 154 utast tud szállítani, ami 4-gyel több az előd dízel befogadóképességénél, és a Volvo szerint több, mint bármelyik konkurens hibrid csuklós típus hasonló adata. A befogadóképesség növelésére az akkumulátorcsomag második (B) tengely főlé helyezésével nyílt lehetőség. A busz hátuljában a szóló változatból már ismert 4 hengeres, 5 literes lökettérfogatú motor kapott helyet, ezúttal 240 lóerős kivitelben, 900Nm legnagyobb nyomatékkal, és Euro VI-os besorolással. A hibrid rendszer változatlanul párhuzamos, a Volvo I-SAM rendszere, itt 150kW csúcsteljesítményű villamos motorral. A hagyományos dízelmotor tömegével a hibrid hajtáslánc és az akkumulátor együtt összemérhető, így segített az akkumulátorok előrébb helyezése a befogadóképességen. A Volvo akár 30 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a mostani dízel kivitelhez képest. 2010 óta a szóló hibrid buszokból és az emeletes hibrid alvázakból már több mint 1000 darabot értékesítettek 21 országban.
A hibrid utastere. Valószínűleg a 3. ajtóval szemben lévő peron lett nagyobb, mint ahogy a BKV Euro III-as Volvóiban is látható.
Eddig a sajtóközlemény. Az Euro VI-os dízelmotor a szóló kivitelben az itt bemutatottal azonos teljesítményű lesz, a villamos motor maximális teljesítményét pedig csak 30kW-tal növelték meg. A tartós teljesítményéről még nincs információnk, de ha a szóló kivitel TM4 SAM120 állandómágneses gépének 170%-os, gyaníthatóan egyperces túlterhelhetőségéből indulunk ki, akkor valószínűleg 88kW körül lehet a villamos motor tartós teljesítménye. A Li-Ion akkumulátor kapacitásáról sem mondanak semmit, de gyaníthatóan nem lesz sokkal nagyobb a szóló 4,8kWh-ás egységénél, megőrizve ezzel a piacvezető pozíciót biztosító árelőnyt.
Képek: Volvo Bussar AB