Jövő héten forgalomba áll egy S91-es midibusz az Infoparkban. A vasárnaptól 30.-áig Genfben megrendezett hatvanadik UITP kongresszuson bejelentik az Irisbus megszűnését, és bemutatkozik az első elektromos VDL Citea.
Értesüléseink jövő héten áll forgalomba Budapesten az első BKK-kék színű S91-es midibusz, a 203-as busz vonalán. A korábban a várban már kipróbált midibuszt a BKV bérli a gyártóktól. A buszba új, Rába gyártmányú ülések kerülnek.
UITP kongresszus
A Nemzetközi Tömegközlekedési Unió 60. kongresszusán nem csak a közlekedési társaságok képviselői, hanem a járműgyártók is jelen lesznek. Itt jelenti be az Iveco, hogy a buszüzletágának nevét Iveco Irisbus-ról Iveco Bus-ra változtatja. Ezzel egy időben bemutatásra kerülnek az első Euro VI-os motorral szerelt buszaik is.
A VDL csoport az első teljesen elektromos hajtású, teljes hosszában alacsonypadlós, 12 méter hosszú Citea SLF 120-as típusának elektromos változatát fogja a szakmai közönség elé tárni. Karosszálóként a VDL (nagyon helyesen) a buszának a testre szabhatóságával próbál hódítani. A villanybusz többféle hajtással, akkumulátor és töltő egységgel lesz rendelhető. Az elektromos buszoknál az iparban kétféle megoldás terjedt el, a régebbi nézet szerint a buszokon annyi akkumulátorra van szükség, hogy egy egész napos üzemet tudjon teljesíteni a busz egyetlen feltöltéssel. Ennek a szellemében készülnek a kínai gyártók buszai, és ez kompromisszumokkal jár még mindig.
Az elektromos buszok piaca rohamos növekedés előtt áll, ezért aztán bővül a kínálat is
A második, európai szemlélet szerint elég egy kisebb akkumulátoregység a járművek fedélzetén, és egy időszakos rátöltéssel teljesíthető a teljesen elektromos üzem. Ezt a korábbinál jóval nagyobb töltőáramokat elviselő akkumulátorok és ultrakondenzátorok megjelenése tette lehetővé. Jelenleg a Solaris-Vossloh Kiepe, a Viseon-Bombardier és a Rampini-Siemens gyártók buszai képviselik ezt az irányzatot. A VDL esetében mindkét megoldás választható lesz, a második esetben a gyorstöltés módjai közül is választhat a vevő, ami így lehet troli áramszedő, indukciós elven működő (vezeték nélküli), vagy hálózati csatlakozó (divatosan plug-in). Ezen felül még egy hatótávolság növelő (range extender) dízelmotor is rendelhető lesz. A kiállításon feltűnő első példányról még kevés információnk van, de az már biztos, hogy a hajtását kerékagymotorokra bízták.
VanHool
Úgy tűnik nem túl népszerű a kínai karosszériás Scania alvázas turistabusz Nyugat-Európában, legalábbis erre utal a Scania és a VanHool által kötött együttműködési megállapodás. Az Észak-Európában érvényben lévő megállapodást kiterjesztik Németországra és Ausztriára is. A Scania így több háromtengelyes turistabuszt és emeletes buszt is tud kínálni az ügyfeleinek. Az évente körülbelül 3500 karosszériát gyártó belga gyár Scania alvázra is építheti buszait, de most az együttműködéssel felfuthat az ilyen kivitelű VanHool turistabuszok száma a kiterjedt Scania szervizhálózaton tartott alkatrészek segítségével. Az együttműködés a színházpadlós TX Astronef típuscsaláddal vette kezdetét. Az első, elkészült busz a TX16 Astronef, 13,2 méter hosszú háromtengelyes buszt 440 lóerős Scania motor mozgatja.
Képek: kristoof, VDL Groep, VanHool