Vissza a jövőbe!

2013. augusztus 11. - _zahnrad

030k.jpgAlacsonypadlós 260-as Ikarus készült a BKV Kelenföldi garázsában. A buszt kívülről az új elektromos ajtók teszik felismerhetővé. Ezzel hozná el a 21. századot Budapestre a BKV?

A fővárosban a buszok cserjének üteme a kilencvenes évek eleje óta elmarad az ideálistól, és ez a 150 darab Mercedes busszal sem változott. Ez nyomot is hagyott nem csak az egykor nemzetgazdasági jelentőséggel bíró iparágon, hanem a közlekedési társaságok buszain is. Egy autóbusz élettartama véges, de többféleképpen meghosszabbítható. A legnagyobb problémát a vázszerkezet korróziója szokta jelenteni, ezt felújítással vagy úgynevezett vázcserével lehet orvosolni, és a busz élettartamát az egyéb egységek állapotának függvényében kitolni 5-6 évvel. Egy buszt a két rendszám között ki lehet cserélni apránként, és alig változik a megjelenése, utastere. Ez korántsem ideális állapot, nem pótolja sem a használt, sem az új beszerzéseket. Ugyanis a buszok elavult főegységei a helyükön maradnak, az utasok tovább élvezhetik az őskövület Rába futóművek üvöltését vagy az elavult motorokból kiáradó tisztítatlan kipufogógázt.

021k.jpgAlacsonypadló, villanyajtók, de a motor és a bömbölő Rába-híd maradt. Csak így gazdaságos a felújítás.

A BPO-370 rendszámú busz is vázfelújításra érett állapotba került, de a vázcsere a harmadik ajtóval szemben lévő tér alacsonypadlóssá átépítését is tartalmazta. A busz vázfelújítása így csak a tervezés és engedélyeztetés költségeivel került többe a megszokottnál. Néhány 260-as Ikarus átépítése ezért lehetséges, a tervek megvannak. A várható darabszámot 20-30-ra lehet becsülni, a BKK alvállalkozói bevonásának, a saját használt és új beszerzések függvényében. A busz új, kevésbé zörgő és huzatmentesen záródó ablakkereteket és sötétített üvegeket kapott, megújult az utastér, a 400-as szériából ismert újrahúzott IMAG Halas ülésekkel váltották le a korábbi székeket. Az alacsonypadlós átalakítást egy térdeplőrendszer beszerelése fogja teljessé tenni.

008k.jpgAz alacsonyabb padlószint miatt alacsonyabbra került az ablak is, a kilátással nem lesz gond.

A busz egy kísérlet részeként elektromos ajtómozgatást, és új ajtólapokat kapott. A BKV-nak a három legnagyobb műszaki problémája közül a második helyen állnak az ajtókkal kapcsolatos meghibásodások. A dobogó legfelső fokán a motorok hűtőrendszerei állnak. A beszerelt ajtókat hazai beszállító, a Metál-99 Kft. gyártotta. A cég termékeivel, elsősorban ablakkeretekkel már számos BKV buszon találkozhatunk. Szemre igen komolynak tűnik a mechanika, az ajtószárnyak mozgatása talán lehetne egy picit gyorsabb. Az ajtók a lecserélt levegős ajtókkal ellentétben odazárás ellen védenek. A nyitást-zárást engedélyezős rendszer vezérli, a külső nyitást kérő gombok az ajtószárnyara vannak felszerelve. Téli hidegek idején az ajtómozgatás elfagyni biztosan nem fog, de a kísérlet valódi célja kideríteni, hogy a többi felújítás illetve az új beszerzések esetén megéri-e a felárát az elektromos rendszer. Az ajtómozgató mechanikát rejtő dobozok alá egy-egy mozgásérzékelőt is elhelyeztek, így az automatikus visszazárásra is lesz lehetőség, ami jól fog jönni a téli hidegek idején. Alacsonypadlósítási hullám biztosan nem indul el, de a hosszú távon kényszerűen megmaradó régebbi buszok kaphatnak ilyen felújítást.


A cikk elkészítéséhez nyújtott segítségért köszönet illeti Szedlmajer Lászlót, a BKV Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési vezérigazgató-helyettesét, és a Kelenföldi buszgarázs munkatársait!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr745455720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.08.11. 11:41:04

Fú, nem semmi, ahogy ez kinéz...

Én alapvetően támogatom a gondolatot úgy, mint a felújítási ciklusba illeszkedő, nulla (vagy minimális) többletköltséget jelentő korszerűsítést. A járművek cseréjén ettől függetlenül dollgozni kell.

Dizájnapróság: nem lehetett volna esetleg talán a hűtőmaszkot a Classicéra cserélni? Nem hiszem, hogy az verné földhöz a céget...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.08.11. 11:43:13

Ja, és miért nem bugyikék?
Miért nem kapják meg az állítólagos flottaszínt a vázig felújított buszok?

_zahnrad 2013.08.11. 11:52:33

@Comandante en Jefe: Egy sérülés esetén a hagyományos homlokfal egyszerűbben és olcsóbban javítható. 200-as nem lesz bilikék, ezt eldöntötték, legyen abban akármilyen ionhajtómű :-)

Villámhetes 2013.08.11. 12:11:18

Az utolsó 3 képre -gondolom-véletlenül BPO-370-et írtál,az a BPO-671:)

Comandante:A classic homlok-és hátfal kb.másfél millióba került volna..

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.08.11. 14:45:44

@_zahnrad:

"Egy sérülés esetén a hagyományos homlokfal egyszerűbben és olcsóbban javítható."

Világos, meg alkatrész is van hozzá, valamennyit ez is számít. De valahogy a világon mindenütt a korszerűsítésbe belefér az új homlokfal, leginkább imázs-okokból. De ha nem, hát nem, ezen nem fogok pörögni...

"200-as nem lesz bilikék, ezt eldöntötték, legyen abban akármilyen ionhajtómű :-)"

Na ja, csak akkor miért is ment a hazudozás, hogy azért kell, hogy az utas megismerje a BKK-buszt, meg hogy csak egyféle festéket kelljen tartani... Mennyivel elegánsabb lett volna azt mondani, hogy azért mázolunk, mert meg akarjuk mutatni, hogy mennyi sok új buszt állítottunk mi forgalomba. Tudom, naivitás.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.08.11. 14:47:13

@Villámhetes:
uhh, az húzós, de hogy a fenébe? oké, a lámpák is mások, meg pár apróság nade...

BPO654 2013.08.11. 16:32:52

Na melyik a világ legjobb busza?
NAUGYE!!!!!!!!!!!!!
Átalakítani az összeset amit lehet, a 280-sokat is!!!!
A vázgyenge 400-asokat selejtezgetni, helyettük Szfv-on gyártani az új 200-ast a.p.-val, csuklóst is! Hulladék V7700-ok selejtezését MEGKEZDENI, helyettük újonnan gyártott a.p.-ós IK 200-sokat forgalomba állítani!
Ez a következő 5 éves terv! (10éves..).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.08.11. 20:23:55

@BPO654:
"Ez a következő 5 éves terv! (10éves..)."

Úgy érted, öt éves korodban tervezted el, és most vagy 15? :)

pberencz 2013.08.12. 14:51:54

A hátsó ajtónál keletkező kb 3 nm terület miatt hívják ezt a buszt alacsony padlósnak?
Nem értek hozzá, csak kérdezem.
Kicsit furcsán óriásiak azok a grádicsok.
Továbbá érdekes kérdés lehet, hogy mennyibe kerül egy ilyen átalakítás? Vajh' tényleg van-e értelme ennek? Ahogy a szerző is írja, nem kifejezetten ez a legnagyobb problémája az öreg Ikaruszoknak, hanem leginkább a borzasztóan korszerűtlen és környezetszennyező mivoltuk.
Olvastam valahol, hogy sokszázezer Ft a motorokba az olaj havonta, ellenben a motorok felújítása kb 2-3 havi olajfogyasztásból kijönne, de mégdem teszik, mert, mert...

Sword 2013.08.12. 14:52:19

C56 homlok- és hátfalával némiképp egységesebb lenne.

citrix 2013.08.12. 14:54:14

A fájós lábúaknak átok,nekem élmény a régi magas padlós buszokon utazás.Szeretem őket a zajukkal,avíttasságukkal együtt.Ha karban vannak tartva,alig füstölnek.A Volvók gyengék,széthullik a belső felépítésük,a nyithatatlan ablakok miatt melegebb időben kemencévé válnak,a buszgyártás szégyenei.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2013.08.12. 15:06:45

Erről van szó!

Menthetők, felújítandók és így meghagyhatók a régiek is! Ezek nem esnek szét, nem lesznek váztöröttek stb. Mondjuk a zöld kapaszkodókat nem értem, vagy sárgát, vagy közép-vagy sötétkéket képzelnék el ebbe az utastérbe.

Viszont ami mindenképp kéne egy ilyen felújított járműbe: KAMERA!

zsoci 2013.08.12. 15:11:48

Agyrém ! Egy üzemeltető üzemeltessen és ne gyártson.
Egy autóbusz életartama 8, max 10 év. ezek már jóval túl vannak ezen, egyetlen fillért sem szabadna rájuk költeni. Igaz ugyanekkora pénzkidobás 10 éves buszokat venni.
A BKK pedig csak ront ezen a helyzeten, hülyeségre, mint festegetés költi a pénzt.

GatyaPityu 2013.08.12. 16:58:06

Nekem is inkább olyan hebregálás-barkácsolás szaga van ennek a dolognak, tünetkezelés a valódi probléma helyett. És igen, én is azt gondolom, hogy a BKV mint üzemeltető szolgáltató cég, inkább az üzemeltetésre összpontosítson, és ne a buszgyártásra. És igen, a környezetszennyezés, mint fő probléma sem lesz ezzel megoldva. A szmogriadó idején kitiltatnak tizen-egynéhány éves autókat az utakról de a 20+ éves totál korszerűtlen motorral rendelkező buszok továbbra is szabadon ontják a füstöt...

Nem taggyűlés volt · http://coub.com/view/3zq19 2013.08.12. 17:14:00

Tényleg kiváncsi voltam, hogy lehet alcsonypadlóssá alakítani ezt a fajta buszt. Kissé túlzónak tűnik a hátsó blokk miatt alacsonypadlósnak hívni, de annyi baj legyen.
Furcsán néznek ki a modern ajtók a régebbi formavilágban.
A bal hátsó ablak nem a plafonig tart, emiatt kissé gányolós, mekk mester fílingje van a megoldásnak. Ráadásul nem nyitható ablak.
Nem akarok ünneprontó lenni, de valahogy olyan szürreális az egész, amolyan magyaros mondhatni.
Ja! A bal hátsó ablak fölötti részre feltétlenül ki lehetne írni, hogy nemzeti bkk, vagy nemzeti ikarusz! Vagy valami hasonlót, a dohányboltok mintájára. Plusz a szoliom erlájn is vehetne ilyen buszokat, amivel kivihetnék az utasokat a terminálról a repcsihez.

_zahnrad 2013.08.12. 18:43:01

@zsoci: Nem hülyeség az üzemeltetőnek gyártania. Egy külső céggel végzett felújítás sem olcsó, hát még egy VJSZ-es ;-) A hozzáértők megtartására, továbbképzésére igenis jó a gyártás, gondoljunk csak bele az is probléma, ha csak a kalapácshoz értenének. Így legalább valami elindult, és a bőven üzemben maradó öreg buszok napi javítása sem okozhat nehézséget. Azaz kevesebb külső céget kell bevonni a felújításokba.

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.08.12. 18:47:07

Megint a 200-as Ikarusok szidalmazása a fő téma:

jómagam lényegében nem látok füstölő 200-as Ikarusokat. Talán azért, mert szinte fillérekből megvan egy motorgenerál.
Ellenben annál több füstölő Volvo-t és 400-as Ikarust látok. Talán azért, mert ezeknél a típusoknál egy vagyon 1-1 motorfelújítás, de még egy adagolócsere is.
Akkor most melyik a környezetszennyezőbb?

Moszkvicsslusszkulllcs 2013.08.12. 18:47:48

Még a Tátra villamosokat kellene ugyanígy átalakítani.

bovorac 2013.08.12. 21:02:10

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Csereérett minden 200-as és minden 400-as. Ennyi. Az összes többi csak szánalmas toldozgatás.

2013.08.12. 23:05:37

Köszönet illeti Szedermájer László műszaki igazgatót a cikk megjelenéséért? Össze ne szarjam már magam! Seggnyalásból jeles!

bovorac 2013.08.13. 08:14:02

@Cicmen: Európában úgy szokás, hogyha valamit megengednek valakinek, akkor az utóbbi azt megköszöni.
Hazánkban meg úgy szokás, hogy a seggnyalást és az udvariasságot is összetévesztjük.

2013.08.13. 08:45:11

@bovorac: Megengedte, hogy reklámozzák és misztifikálják az igénytelenségüket? Felújítottak egy 30 éves Ikarust! Sőt! Átépítették "alacsonypadlósra" a leghülyébb módon, mert a sofőr marha jól fogja látni a belső tükörből amikor a nyugger a megállóban áll fel és kezd el lebotorkálni a belső lépcsőn hogy leszálljon az alacsony padlóról, mert lent nincs egy darab ülés sem!
Továbbra is úgy vélem, hogy ezt az ingyenreklámot nem az írónak kéne megköszönnie! Hehehehe!
De azért biztos ami biztos, köszönetet mondok borovacnak a válaszáért ami lehetővé tette viszontválaszomat!

mellékvágány 2013.08.14. 11:45:46

A neten fellelhető, ezt évekkel ezelőtt meglépték a vasi volánosok és isztambuliak is!!! Ha a BKV is legalább 10 évvel ezelőtt teszi ugyanezt, más lenne a megítélés. Most azonban már csak tűzoltásnak hat, még inkább a munkahelyek - elsősorban persze a főnöki poziciók - megtartása a cél, lassítandó a BKV zsugorodását...

Darth Peter 2013.08.16. 19:01:47

A Gyrosokat lenne érdemes így átbarkácsolni, mert azokban már E2-es motor van.

Darth Peter 2013.08.16. 19:02:48

@mellékvágány: Jogos sőt a Gyorsokat is így kellet volna felújítani.

Takarító nő-ő-ő 2013.08.17. 19:54:49

Monjuk én inkább a motorokra kőtőttem vóna. Kevesebb kéken füstölő busz jönne ki a garázsokból.

A 200-as családból meg amúgy már csak azért sem lehet a.p. kocsikat csinyálni, mert hogy a motorjuk meg a váltójuk épp a két tengely között van középen a padló alatt. Sőt a hűtőjük is, ami nyáron a forró aszfalt felől nem tud kellően friss levegőhöz jutni.
Egyébként meg ilyen alacsony hátsó perenos buszokat gyártott már az Ikarus, mégpedig éppen a 200-as család kitalálása előtt a '60-as évek elejétől egészen addig, míg a '70-es évek elején be nem indult a 200-as típusok sorozatgyártása. Bezony ám! Azok vótak az 556-os szóló, meg a 180-as csuklós ajtóbuszok. De az alacsony hátsó peronnak van egy bazi hátránya: ha valaki beljebb akar menni az utastérbe, szembe találja magát két jó nagy lépcsőfokkal. Szóval amit az ajtóban elspóroltak, azt kamatostúl tették vissza egy sokkal rosszabb helyen: az utastérben. Mekkorát lehet ott taknyolni egy hírtelen fékezéskor?! Szóval annak idején pont azért hagyták el ezt a megoldást, mert baleseti forrás volt. No meg nem tett jót a váz szilárdságának sem, hogy a hátsó tengely után nincs meg a szükséges alvázszerkezeti magasság. Ezért aztán a felújítók most a tetőrészen kezdtek el valamit erősítgetni. De ebből meg az baromi randa megoldás lett, ami ugye szemmel is látható. Az idétlen ablakmegoldásról mán ne is beszéljünk. Szóval ez nem a 200-as család megújítása, hanem inkább az elbarmolása. Az igaz, hogy munkahelyeket fog megörizni, mert amikor ezeknél az alacsony peronoknál - a bp.-i közúthálózat állapotjának hála - eltörik a váz, a BKV-s vázlakatos-karbantartókra nagy szükség lesz. Kivéve persze, ha inkább egy haveri kft. kapja majd a javítási megbízást.
Az utasajtók cseréje az mán okés dolog. A felette lévő tükörlemez feketére festésével kicsit át lett dizájnyolva a 200-as. Nem is a hátrányára. Szóval visszatérve az elejére a dolognak, inkább a motorokra kellet volna költeni (új adagolók, befecskendezők részecskeszűrős kipuffogó dobok,stb.). Azokat jól beállítani és már mehet is busz. Mert a MAN licenc motorok a '70-es években sem füstőltek, csa amikor elállítódtak, vagy szarrá koptak.
De mit is locsogok én itt össze -vissza nektek? Gyerünk takarítani fiacskáim (a fejekben is persze!).

Andika69 2013.08.25. 20:43:41

Az Ikarus elindult, már a 70-es évek elején az alacsony padlós városi kocsit gyártása irányába. Ez volt a Ik242 projekt. Bár ez a kocsi nem volt mai értelembe véve LF kocsi, de mivel azonos fődarabokat használt a többi gyártásban lévő kocsival ezt akkor nem is lehetett volna megoldani. Néhány év múlva felmerült a továbbfejlesztés gondolata is, és akkor egy nagyon fontos dolgot javasoltak a konstruktőrök, mégpedig azt, hogy tolják ki a padló motort oldalra, és akkor nem kell a magas padlószint. Na aztán ez kiverte az Ikarus politikai alapon kinevezett kádereinél a biztosítékot, és így lesöpörték az asztalról. Tehát közel 30 éve lett volna lehetőség az IK 200 fődarabjaira alapozott LE, esetleg LF kocsik gyártására, csak akkor sem volt politikai akarat hozzá.....Nem ismerős? A Ik 400 széria az már más kérdés, mivel sohasem készült olyan mennyiségben mint a 200 széria, így a "gyermek betegségek" sem tudtak kijönni a szériagyártásra, mert az nem is volt valójában. Mind a BKV, mind a Volán 415, és 435 beszerzései alig lépték túl a kis széria határait, és meglehetősen "egyedi" gyártásban készültek. A "Daf" motoros 415 előtt, talán 15-20 415 készült el a Bkv-nak, maximálisan egyedi gyártásban. Az volt a csoda, hogy egyáltalán ennyire jók lettek, és még mindig üzemelnek.
süti beállítások módosítása