Az Ikarusok készítője, a Magyar Autóbuszgyártó Kft. nyerte a BKV PKD (Partly Knocked Down) tenderét. Az első új háromajtós Ikarus V127 2014 tavaszán állhat forgalomba.
Korábban megírtuk, hogy a BKV PKD, azaz részben kiszerelt konstrukcióban szállna be az autóbuszgyártásba. Ezzel olcsóbban juthat autóbuszokhoz, megismerve az új járműveket, így könnyebbé válhat azok karbantartása is. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a BKV megveszi a kocsik kész vázszerkezetét, majd a saját műhelyükben készre szereli azokat. De első körben még az Ikarusnál végzik a nagyobb felkészültséget igénylő munkákat.
Az Ikarustól egyébként nem áll távol a PKD konstrukcióban készülő autóbuszok kivitelezése. Ugyanis ARC-Ikarusokból a Borsod Volán, már több mint harminc darabot készített, ugyanezzel a módszerrel.
A Borsod Volán már több mint harminc PKD buszt állított forgalomba, de ezek még a régi dizájnnal készültek (fotó: Zahnard)
A májusban kiírt BKV tender eredményes volt, így három új „bilikék” Ikarus V127 már biztosan elkészül és ha lesz pénz a folytatásra, akkor újabb 15 kocsit gyárthat az Ikarus és a BKV közösen. A várhatóan tavasszal forgalomba álló három busz még Euro V-ös Cummins motorral lesz szerelve. Mint az köztudott 2014. január 1-től már csak Euro VI-os motorral szerelt autóbusz állhat forgalomba. Ahhoz, hogy a kocsik a régebbi besorolású motorral állhassanak az utasok szolgálatába, még ebben az évben el kell kezdeni őket gyártani. Az új Ikarusok Rába üléseket és ZF futóműveket kapnak. A kocsik természetesen a Tóth János által tervezett szegedi troli homlok- és hátfalával érkeznek, így ezek lesznek az első új dizájnt kapott dízel Ikarus buszok. A buszok vételára 52 millió forint, amihez még 3,5 millió forintnyi anyagot 2,5 millió forint munkaköltséggel a BKV épít be. A gyártáshoz és a karbantartáshoz így a BKV közvetlenül hozzájuthat az alkatrészekhez, nem kell sok kereskedőn keresztül, gyári importőröktől megvásárolnia.
A Szegedre készülő trolik az elsők, amik az új homlok- és hátfallal készültek. A dízel buszok között a BKV-é az elsőség (fotó: kristoof)
A BKV buszgyártási ötletét továbbra is üdvözlendőnek tartjuk. Egyrészt azért, mert a korszerű használt és új buszok kiszolgálásához nem kell annyi ember, mint a matuzsálemi korú Ikarus 200-as típuscsaládhoz, így nem szükséges a BKV szakember gárdájából az utcára tenni senkit. Sőt! A gyártás ideje alatt akár új munkaerőt is igénybe vehetnek. Másrészt azért, mert a BKV ezzel a már említett 200-asok által okozott kötöttségekből is kiszakadhat és belátható időn belül leválthatja a negyven éves konstrukciójú Ikarusokat. Reméljük, hogy a hazai szokásokkal ellentétben a magasabb politika nem szól bele ebbe a projektbe.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet akarsz kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: kristoof)