A metrófelújítás után a trolibusz beszerzésen is jó eséllyel indulnak az orosz cégek.
Tovább csúszhat a budapesti trolitender. Ez önmagában még nem lenne meglepő, ismerve az elmúlt évek hazai elektromos járműbeszerzési tendereit. A múltheti cikkünk óta annyi fejlemény történt, hogy a BKK mind a Skoda, mind a Trolza vitarendezési kérelmét elutasította, a tenderkiírást nem módosította. Azonban az Ikarusbus is vitarendezési kérelmet adott be, aminek a BKK helyt adott, és elküldte tanúsításra a módosított kiírást, amire ha áldását adja az NFÜ utódja, akkor meg is jelenhet.
Az Ikarusbus szerint több villamoshajtás gyártó cég is megkereste őket, és kérték, hogy a referenciák elbírálásánál legyenek tekintettel az épp folyamatban lévő szegedi szállításukra. A BKK erre tekintettel volt, és az eddigi három éves referencia időszak öt évre nőtt. Eddig 15 darab új trolibusz szállításáról kellett bemutatni referenciát ez trolibuszra és/vagy autóbuszra módosult. A kiírás módosítása pedig valószínűleg elegendő időt hagy az Ikarusbus-nak a felkészülésre, és az ajánlataik kidolgozására.
Az utolsó orosz hajtással szerelt Ikarust 1995-ben selejtezte a BKV, a ZIU trolibuszokat csak 2012 végén vonták ki a forgalomból.
Így úgy tűnik minden akadály elhárul a hazai karosszériagyártó indulása elől is. A korábbi, sikertelen tendert figyelembe véve a Škoda valószínűleg most is a Budapesten már nem ismeretlen Solarisszal pályázik. A Trolza az előzetes vitarendezési kérelmében megnevezte az Ikarust, mint karosszériát szállító partnerét. További induló még a fehérorosz MAZ, valószínűleg lengyel vagy orosz elektromos hajtással. Szóba jöhet még hajtásszállítóként bármelyik karosszériához a francia-cseh Cegelec, és a német Vossloh-Kiepe is.
Skoda helyett Trolza logóval?
Az Ikarus és egy orosz cég közös pályázata az éledező legendás gyártó egykori exportsikereit és hatalmas keleti piacát juttathatja az ember eszébe. Az a piac azonban nem csak az Ikarus térvesztése majd bukása miatt veszett el, hanem az időközben bevezetett védővámok miatt is. Ezeknek köszönhetően az orosz járműgyártás felvirágzott, kis túlzással mára már beérte a világszínvonalat is. Az aktuális gazdaságpolitikai fejleményeket is figyelembe véve egy orosz partnercég jó ómen is lehet a hazai buszgyártóknak, nem csak az aktuális tender, hanem egy esetleges újbóli, szélesebb körű együttműködés miatt is.