A Jövő busza a múltból

2014. március 22. - kristoof

cimlap_6.jpg

A General Motors (GM) Futurliner egy olyan koncepció busz, ami sokkal inkább teherautó, viszont a gyártó minden kiadványában buszként említi ezt a különleges járművet, amiből összesen tizenkettőt építettek 1940 és 1952 között. Szinte hihetetlen, hogy a több mint hatvan éves buszokból hét a mai napig üzemképes vagy restaurálás alatti állapotban van.

Az 1933-1934 között megtartott Chicagói világkiállítás szervezői hamar ráébredtek arra, hogy amint vége a kiállításnak, az emberek érdeklődése alábbhagy majd a megépített építmények és a bemutatott technológiák iránt. Ezt megakadályozandó létrehoztak egy chartát, aminek a „Century of Progress Exposition” nevet adták, ennek a lényege semmi más nem volt, csak az, hogy fenntartsa az emberek érdeklődését a modern technológiák, valamint a tudományos és az ipari felfedezések iránt.

cikkbe1_3.jpg

Az első turné járművei még a GM Streamlinerei voltak (fotó: futurliners.com)

Hogy a „Century of Progress Exposition” minél több amerikai polgárhoz eljusson a szervezők egy az államokon átvezető mozgóturnét álmodtak meg a „Parade of Progresst”. A turné 1936. február 11-én indult és 13 átalakított GM Streamlinert használtak hozzá.

Azonban a mozgó show 1941. december 7-én, a Pearl Harbor elleni támadás után félbe maradt. Ettől függetlenül sikeresnek mondható, ugyanis a turné négy év alatt 251 amerikai városba és 12,5 millió emberhez jutott el.

cikkbe2_6.jpg

Ahol a Futurlinerek megjelentek, ott hatalmas érdeklődés követte őket (fotó: GM)

Viszont már a harmincas évek végén felmerült az ötlet, hogy a kissé öregnek és nem is túl látványosnak számító Streamlinereket lecseréljék. Az új jármű tervezésére a GM akkori sztártervezőjét, Harley Earl csoportját bízták meg. Nem volt egyszerű a feladatuk, ugyanis egy olyan koncepcióbuszt kellett tervezniük, amibe a kor színvonalának megfelelő összes modern technikát be kellett építeni és azt kizárólag a „Parade of Progress” feladataira kell felkészíteni. Ez lett végül a GM Futurliner.

cikkbe4_3.jpg

Korabeli szemmel sem volt túlságosan kényelmes vezetni a GM buszt (fotó: futurliners.com)

Earlnek és csapatának egy igen impozáns járművet sikerült összehoznia 1940-re. A tízméter hosszú, 13 tonnás buszba egy négyhengeres GM dízel erőforrást építettek, amihez egy manuális váltó kapcsolódott. A 3,5 méteres magasságban lévő vezetőfülkét a jármű hossztengelyének közepére helyezték, így csak egy személy, a sofőr fért el benne, akit a negyvenes évek vadászgépeihez hasonló műszerezettség fogadott, miután a fülke alá épített „lépcsőházon” keresztül megközelítette azt.

A különlegességek felsorolása ezzel még nem ért véget: a Futurlinereken összesen 19 különféle ajtó és nyílás volt, ahová be lehetett málházni a különféle promóciós anyagokat. Az ajtók közül a két nagy oldalsó volt a legfontosabb, hiszen ezen keresztül lehetett megtekinteni a jármű belsejében lévő kiállításokat, illetve sokszor itt szólaltak fel a különféle amerikai vállalatok képviselői. A buszok tetején egy hatalmas fényforrás is helyt kapott, aminek semmi más funkciója nem volt csak az, hogy minél ragyogóbban jelenjen meg a Futurliner. A lámpákat egyébként egy 200 kilowattos Detroit Diesel aggregátor látta el energiával.

cikkbe5.jpg

Ilyen és hasonló szórólapokat osztogattak a nézőknek a parádékon

A buszok álló helyzetben fantasztikusak voltak, de a beszámolók szerint a vezetési élmény csapnivaló volt. Például hiába volt beépítve szervókormány a buszokba, a dupla első kerekeknek és a hatalmas kormánynak köszönhetően elég nehéz volt az irányítás. De a negyvenes évek elején beépített dízelmotorra és az ahhoz kapcsolt manuális váltóra is sokat panaszkodtak a „driverek”. Melegebb napokon pedig a vezetőfülke forrósodott fel túlságosan.

cikkbe6.jpg

Így festett maga a kiállítás (fotó: GM)

Mivel a második világháború kirobbanása véget vetett a „Parade of Progressnek”, ezért a turnét szüneteltették, azonban 1946-ban az automobil feltalálásának ötvenedik évfordulóján Futurlinerek is felvonultak a Detroitban rendezett megemlékezésen.

A korábbi nagy sikerre való tekintettel a „Parade of Progress” 1953-ban újra útjára indult. Ekkora a Futurlinereket átépítették, ami főleg az erőforrást érintette. A korábban használt gyenge négyhengeres dízelmotor helyett egy hathengeres benzines GMC 320ci motorra váltottak immáron automata váltóval, ami a korábbihoz hasonlóan 65 kilométer óránkénti sebességre gyorsította a kocsit. A vezetőfülke légkondicionálót kapott és egy új szervót is beépítettek. Ez utóbbi sajnos továbbra sem sokat segített a jármű fordulékonyságán.

cikkbe3_4.jpg

Ez a felújított példány négymillió dollárt ért 2006-ban (fotó: wiki)

Mindenképpen említésre méltó, hogy „Parade of Progress” konvoj általában 28 járműből állt, amik között a Futurlinereken kívül a GM aktuális autómodelljei és GMC teherautók is megtalálhatóak voltak. Ezek főként a kiszolgáló személyzetet vitték a helyszínekre. Érdekesség, hogy sok napjainkban használt technológiát is a Futurlinerek belsejében ismerhetett meg a közönség, például a mikrohullámú sütőt, a sztereóhangzást, a sugárhajtóművet, a könnyűszerkezetes sátort (Aer-o-dome), de itt mutatkozott be először a „kisebb”, a háztartásokban is használható televízió készülék is.

A sors iróniája, hogy a „Parade of Progress”-nek épp ez utóbbi találmány vetett végett. Ugyanis az 50-es évek közepére az emberek teljesen elfordultak az eseménytől, hiszen a televízión keresztül is megkapták ugyanazokat az információkat, amiket a show keretében és ehhez ki sem kellett mozdulniuk. Így újabb három év után 1956-ban a „Parade of Progress” megszűnt és teljesen átvette a helyét az egyébként lényegesen olcsóbb, televíziós megjelenés. A futurisztikus show 1953 és 1956 között közel 300 városban fordult meg és több mint 13 millió emberhez jutott el.

cikkbe7.jpg

A hatvanas években a michigani rendőrség is használt egy példányt (fotó: Michigan police)

A megépült Futurlinereket a GM eladta vagy elajándékozta. Adományként került két Futurliner a michigani állami rendőrséghez, ahol „Safetyliners” néven a biztonsági közúti vezetést demonstrálta. Vásárolt egy kocsit Oral Roberts is, aki evangélikus papként keresztes hadjáratot indított a hatvanas években és mozgó templomként használta Futurlinerét. Ő eljutott a kocsival Dél- és Közép-Amerikába is. Három Futurliner teljesen megsemmisült, kettő menthetetlen állapotban van jelenleg, a maradék hétből négy restaurálás alatt van, három pedig működőképes. Ez utóbbiakból az egyik 2006-ban cserélt gazdát, amikor is majdnem 900 millió forintnak megfelelő dollárt fizetett érte új tulajdonosa.

(Címlapfotó: futurliner.com)

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr275873685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szakáll 2014.03.23. 15:40:29

Ilyen "ablaktalanul" busznak semmiképp nem nevezném, de nem is utaznék benne!

Pepejoe 2014.03.23. 15:55:23

Nincs olyan, hogy menthetetlen.

Csabby 2014.03.23. 16:09:01

Örülök hogy legalább ez a pár példány megmaradt az utókornak...egyébként tényleg szép.

humorpalanta 2014.03.23. 17:05:54

@Pepejoe: Igaz, csak el kell adni a BKV-nak. :D

zuzanda 2014.03.23. 18:03:24

ha ott lenne, akkor a busz közepén lenne, hosszában értve, nem pedig az elején (tehát valójában: középre, a hossztengely elejére/végére)

" A 3,5 méteres magasságban lévő vezetőfülkét a jármű hossztengelyének közepére helyezték"

((Adam)) 2014.03.23. 18:50:36

@szakáll: Olvass is, ne csak írj :)
Ezek sosem szállítottak embert, inkább önmozgó kiállító standok.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.03.23. 19:07:03

Kemény:-) főleg a 4 hengeres dízellel lehezett az

onager73 2014.03.23. 19:36:09

Egy van itt Svédben is. Gondolom felújítás alatt mert amikor fotóztam bizony elég szarul nézett ki. Élőben azért bitang nagy.
Visszakerestem gyorsan a képeket. 2012 ben volt és elkezdték a felújítását :)

Tökösmákos 2014.03.23. 19:45:45

Tipikus amcsi fos. Eleve elfuserált koncepció használhatatlanul megépítve. Ehhez képest egy Swift tiszta Michelangelo.

Phteven 2014.03.23. 22:23:58

@Gyurma73: Erre a célra egy 4 hengeres dízel adott esetben jobb választás lehet, mint egy 6 hengeres benzines. Ebben az esetben a dízel egy régi, előkamrás, esetleg kétütemű szar lehetett?

cso zsi 2014.03.23. 22:46:37

@Macibb: Az sem rossz, de emez: www.railways.incanada.net/Circle_Articles/meldrum42.jpg

Ismerős forma? Igen, ezt a fazont vették meg a svédek, Nohabnak.

T4KK 2014.03.24. 05:01:43

Art Deco a javából. Ez már művészet.

kristoof 2014.03.24. 06:01:08

@szakáll: Két olyan készült a Futurlinerből, aminek van oldalanként két-két ablaka. Ezek elvileg be voltak ülésezve, de senki sem akart velük utazni, így az ülések kikerültek belőlük! :-)

www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2008/01/futurlinerrwb_lo.jpg

kristoof 2014.03.24. 06:01:53

@zuzanda: Jójó, igazad van! :-)

kristoof 2014.03.24. 06:04:35

@Macibb: ez a mozdony egy kicsit későbbi, mint a Futurliner. Inkább a lentebb lévő NOHAB-ra hajazó gép lehetett az ihlet adó! :-)

kristoof 2014.03.24. 06:08:28

@Phteven: Hát én kerestem, hogy pontosan milyen motor volt a kocsikban először, de nem sikerült megtalálnom. Egyébként szerintem jó felé kapizsgálsz, valami kétütemű "szar" lehetett az! :-)

OkoskaTo:rp 2014.03.24. 09:27:59

@kristoof: Attól még nem buszok ezek. Akármelyik teherautóból készült már személyszállításra alkalmas változat. Pl. az IFÁból gyárilag volt két üléssoros kabinnal, vagy amivel manapság a rabokat hordják a BV-sek, az is egy dobozos teherautó, néhány szellőzővel.

Bolti 2014.03.24. 10:35:44

Az egyik példány itt látható, aki a közelben jár egyébként se hagyja ki a múzeumot és szánjon rá 4-5 órát minimum :)
www.gilmorecarmuseum.org/

Phteven 2014.03.24. 12:07:02

@kristoof: Mellesleg a kétütemű diesel korántsem annyira rossz, csak személyautókba nem igazán volt érdemes beépíteni a szükséges "kiszolgáló gépészet" miatt. Min. 0.4 bar töltés kell neki ahhoz, hogy alapjáraton működni tudjon. Ehhez vagy külön légsűrítő, vagy motorra szerelt kompresszor kell. Ekkora batárba bármelyik elfért. :-)

cso zsi 2014.03.24. 12:35:32

@protézisesh: Nem fogod elhinni, eredetileg a Planet 51-ből akartam a a T1-es VW buszt belinkelni a DB mozdonyra válaszként.
www.abload.de/img/planet51-12vspt.jpg

cso zsi 2014.03.24. 12:39:25

@OkoskaTo:rp: Ezt is úgy kellett volna. Elöl normál, kormányozható kerék, hátul két tengely, oszt csókolom.

Rocko- 2014.03.24. 13:41:48

@Sam. Joe: s ott ki volt az első kommentelő? ;)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2014.03.24. 16:34:56

@protézisesh: Már miért ne hasonlítana, General Motors mindkettő :-)
@kristoof: Inkább a Nohab hajaz erre a mozdonyra, mint fordítva,mert a NoHAB (mint vállalat) ennek* a licenszét vásárolta meg.
*Illetve hát az úgy volt, hogy az E-sorozattal rokon F-sorozatot licensz alapján némi módosítással gyártotta az ausztrál Clyde Engineering nevű vállalat. A NoHAB később a Clyde-változatot alakította át, hogy megfeleljen az európai vasutaknak.:-)

szakáll 2014.03.24. 17:13:02

@((Adam)): Te meg ne oktass ki!
A címet: "A Jövő busza a múltból" nem én adtam a posztnak!

kristoof 2014.03.24. 18:27:07

@szakáll: Most komolyan ezen vitatkoztok? Ott van a lídben is és a posztban is, hogy ez inkább teherautó, mint busz. Arról én nem tehetek, hogy a GM-nél is és máshol is a Futurliner buszként van említve! :-)))

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2014.03.24. 18:28:57

@onager73: Azt lehet tudni, hogy melyik sved varosban volt?

Ronald 2014.03.24. 18:41:03

Biztos, hogy 200 kW volt az a Detroit agregátor?
Nem sok az egy kicsit lámpákat táplálni?
.

Keszkeno 2014.03.24. 23:32:38

Hűdekirály:)
Valami hasonló felépítésű busz kolbászolt Budapesten, reklámozva a Forbes magazint.

onager73 2014.03.25. 07:00:25

@atomboy: Västeras Power Big Meet
Amcsi autó találkozóra hozták. Este megpróbálok feldobni pár képet valahova. Ha találok valami rendszámot akkor elvileg beazonosítható a tulaj.

onager73 2014.03.25. 07:02:18

Most látom, hogy ott a megoldás Csabicsucsunál :)

Egy polgár aki kővé dermed a hülyeségtől 2014.03.25. 10:46:17

@Tökösmákos:
Akkor neked egy art-deco villa felesleges hodály, viszont egy panel lakás praktikus kellemes élettér.

Karipapa01 2014.03.25. 11:19:42

Na most akkor busz, vagy teherautó? Omnibusz? Mint például az Ikarus E134 Röntgen, ami nem busz, mert nem szállít személyeket, de nem is teherautó.

indafoto.hu/omnibusz/ikarus_e134_rontgen_busz

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2014.03.29. 22:02:36

@onager73: Koszi. Megneztem terkepen, sajnos pont akkor aludtam, amikor Kapellskär-rol tartottam Karlskoga-ba. :) Elegge kifarasztott a hajnali 2 oras epules + 4 oras hajozas ( Aland ) plusz nagy mennyisegu autozas. :)
süti beállítások módosítása