Sokan felháborodtak azon a minapi híren, hogy egy BKV busz elsodort egy kerékpárost a Thököly úton. A balesetben a kétkerekűt hajtó fiatalember súlyos sérüléseket szenvedett. De hogy került oda kerékpársáv, amikor az nem is lehetne ott?
Nem szeretnénk tisztára mosni a buszsofőrt, hiszen a videóból jól látszik, hogy a kerékpáros szabályosan közlekedett. A 133-as buszt vezető sofőr pedig súlyos hibát vétett, amikor járművével elsodorta a kerékpárost, így nem csoda, hogy az eset után egy hónappal a sofőrt elbocsátották a BKV állományából.
Itt még el van különítve a kerékpársáv. Sok helyen azonban nem (fotó: kertvarosbringa.blogspot.com)
A főváros közúti közlekedéséért is felelős BKK vezérigazgató Vitézy Dávid szerint a baleset ellenére sincs probléma a buszsávval közös kerékpársáv forgalmi megoldással. Szerintünk pedig van probléma!
Európa számos pontján van hasonló kialakítású kerékpársáv, de nem ilyen nagy buszforgalomnál. Normális helyeken elkülönített sávot kapnak a kétkerekűek. Budapesten azonban inkább szembe mennek a jól bevált recepttel és legalább annyira balesetveszélyessé teszik a kerékpársávot, mintha az nem lenne ott. Vajon mi járhatott a BKK-s döntéshozók fejében, amikor kijelölték a jogszabályba ütköző közös kerékpár- és buszsávot? Ugyanis az említett jogszabály teljesen egyértelműen fogalmaz: "Autóbuszsávban kerékpáros közlekedés akkor engedhető meg, ha az autóbuszsáv szélessége eléri a 4,25 m szélességet vagy a csúcsidei autóbusz forgalom kisebb, mint 30 autóbusz/óra." A balesetet szenvedett kerékpáros videójában jól látszik, hogy nincs meg 4,25 méter szélesség, a csúcsidei autóbuszforgalom pedig 65 busz per óra, ami több mint kétszerese a jogszabályban leírtaknak! Így egyértelmű, hogy a Thökölyn lévő kerékpársáv szabálytalanul lett létesítve, ami főként azért elszomorító, mert a főváros több más pontján is van hasonló, rosszul kialakított közös autóbusz- és kerékpársáv.
Másfél méterrel arrébb, akár elkülönített biciklisávot is létesíthettek volna (fotó: BKK)
De a Thököly út rossz kerékpársáv kialakítása itt még nem áll meg! Ugyanis a biciklisávot nem szabadna ilyen rövid szakaszon, a szűkítés előtt megszüntetni. De ha mégis megszűnik a sáv, akkor előtte a kétkerekűvel haladókat beljebb kellene kényszeríteni például utcabútorral, hogy ne a kereszteződés után „húzza be magát” a biciklis a buszok elé, hanem a sáv megszűnésekor, amikor egyértelmű elsőbbsége van az autóbuszoknak. Az is egy jó kérdés, hogy vajon miért nem sikerült a Thököly út melletti, legalább öt méter széles járdán kialakítani egy, akár fizikailag is, elkülönített kerékpársávot? Miért kellett a kerékpárosokat felesleges balesetveszélynek kitenni?
Egy példa arra, hogyan kell ezt csinálni Koppenhágából
Több napi rendszerességgel közlekedő kerékpárossal is beszélgettünk, akik szerint, sajnos az egy hónappal ezelőtti sajnálatos balesethez hasonló szituáció mindennapos azokon a helyeken, ahol nincs elkülönített kerékpársáv a fővárosban. Elég sűrűn sodorják el őket ugyanis, nem csak a buszok, de minden más nagyobb jármű! Így nem lennénk meglepve, ha kiderülne, hogy korábban is voltak súlyos balesetek a hasonló kialakítású szakaszokon.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Az utolsó 100 komment: