Sokszor a vonatok, buszok tetején utazó tömegekről szóló képek ugranak be nekünk, ha az indiai közösségi közlekedésről hallunk. De úgy néz ki ez a kép már a múlté! Hipermodern high-tech buszokat állított forgalomba nemrég az SVLL Connect, amivel forradalmasítaná az indiai közlekedést.
A Siddhi Vinayak Logistic Ltd. azaz az SVLL legfőbb célja, hogy az indiában meghonosult utazási kultúrát a nyugatihoz hasonlóvá tegye. Ennek érdekében a világ legjobb buszos intercity szolgáltatását szeretnék nyújtani, amihez hét csillagos, hivatalosan öt a maximum, buszokat állítottak forgalomba.
Scania Metrolink HD az SVLL Connect arany köntösében
Az SVLL 2002-ben alakult és eleinte csak logisztikai szolgáltatásokat nyújtott. Amikor viszont 2008-ban megkapták az ISO 9001 minősítést a cég szekere meglódult. Lassan az SVLL piros TATA teherautói ellepték India útjait, ami a cég bevételein is meglátszott, ugyanis 2010-ben már nyolcvan százalékkal nagyobb árbevételt produkáltak, mint 2009-ben. Az SVLL növekedése napjainkban is tart 2013-ban már a legnagyobb indiai fuvarozó vállalatok közzé tartozott a 7635 járművével. A járművek kérdését, legalábbis a nálunk megszokotthoz képest, szokatlanul kezeli a cég; a legidősebb kocsi négy éves, csak és kizárólag a hazai ipar vontatóit és pótkocsiijait vásárolják, de ahogy majd lentebb látjuk a buszaik is indiaiak. Sőt! Ők maguk is gyártanak pótkocsikat és felépítményeket a járműveikhez. De ami még ennél is fontosabb, hogy egy-egy évben óriási pénzeket költenek a biztonságos közlekedésre és minden ezzel kapcsolatos tevékenységet támogatnak. Az SVLL azon kevés indiai cég közzé tartozik, akiknél nem látni túlsúlyos vagy helytelenül felpakolt teherautót.
Szuperluxus hat keréken
Így jutottunk el a 2013-as év elejéhez, amikor is a cégvezetés úgy döntött, hogy az eredményeik emeléséhez a cégnek további, addig kiaknázatlan piacokat is meg kell hódítania. Kézenfekvő volt, hogy korábbi tapasztalataikat kamatoztatva a személyszállítás lesz ehhez a legjobb szegmens. De persze ezt is másképp gondolták, mint a világban szokás. A múlt év közepén megalapították az SVLL Connect nevű céget, aminek feladatát a „luxusnál magasabb utaztatásban” határozták meg. Gyakorlatilag a cél egy olyan szolgáltatás, amit a hagyományos légitársaságok tudnak nyújtani, azonban ezt az SVLL buszokkal teszi.
A Scania Metrolink DC változatának hátfala megváltozott az eredetihez képest
Persze ehhez kellett egy megfelelő autóbuszgyártót is találni, ami nem is volt olyan nehéz, mint elsőre tűnik. A buszokat szállító partner végül a Scania India lett, az ott slágerterméknek számító Metrolink HD típussal. Összesen 120 új kocsit vásárolt az SVLL Connect, amiknek a belterét a neves amerikai formatervező Dilip Chhabria tervezte. A tervező összesen 31 bőrülést helyezett el a 14,5 méter hosszú buszban, amik fekvőfotellé is alakíthatók. Minden üléshez tartozik 230 Voltos- és USB csatlakozó, valamint LCD kijelző és egy Sennheiser fejhallgató. A buszokon van wifi és konferenciaterem is. Ezeken kívül van a kocsikon, konyha, kamra és persze mosdó is. A járművek személyzete két sofőrből és két utaskísérőből áll.
Az egyik oldalon egy, a másikon kétsor ülés van a buszokon
A 120 busz jelenleg három vonalon közlekedik, Mumbai-Surat, Mumbai-Pune és Rajkot-Pune között. Az útba eső nagyobb városokban is megállnak a kocsik például; Ahmedabadban és Bengalururban. Minden városban, ahol a buszok megállnak, van taxi szolgáltatás (SVLL cab) is, ami a szállodából elszállítja az utasokat a busz megállóhelyéig. A taxinak egységes ára van 500 rúpia, átszámolva 2000 Forint. Ha már itt tartunk a helyfoglalás szinte gyerekjáték! Ezt megtehetjük mobilalkalmazással, telefonon és az interneten is. Az internetes foglalás még az angolul nem tudóknak is egyszerű és kézenfekvő. Megjegyzem szinte bármelyik légitársaságénál egyszerűbb jegyet foglalni. Fizetni csak átutalással lehet, de az összes létező bank átutalását elfogadják. Én a holnapi Mumbai-Surat járatra foglaltam helyet. Az öt órás, majd ötszáz kilométeres út taxi nélkül 2000 rúpiámba kerülne, ami átszámolva nagyjából 8000 Forintnak felel meg, ez igen baráti ár! Megjegyzem nálunk bármelyik Volán járat is majdnem ennyibe kerül 500 kilométeren. A felszolgált italok és ételek plusz pénzbe kerülnek, de ott sincsenek egetverő árak, 1200 forintból jól lehet lakni. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy buszjegy árát egy indiai munkás bő két hetes munkával kereshetné meg. Így persze egyértelmű, hogy az SVLL Connect szolgáltatását nem az átlag indiaiaknak találták ki, hanem a turistáknak és az üzletembereknek.
Az SVLL taxijai is indiaiak. TATA Indigók és TATA Ariák szállítják az utasokat a buszokhoz
A hatalmas ázsiai országban vannak belföldi repülőjáratok is az SVLL épp ezekkel szeretné felvenni a harcot, amiből győztesen is kijöhet, hiszen India gazdasága bővülő pályán van, így egyre több üzletember fordul meg az országban. Az SVLL Connect tervei szerint 2015 elején újabb 120 buszt vásárol és további nagyvárosokat csatlakoztat be hálózatába.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(fotók: SVLL Connect)