Hétcsillagos buszokkal utazhatunk Indiában

2014. augusztus 17. - kristoof

cimlap_4.jpg

Sokszor a vonatok, buszok tetején utazó tömegekről szóló képek ugranak be nekünk, ha az indiai közösségi közlekedésről hallunk. De úgy néz ki ez a kép már a múlté! Hipermodern high-tech buszokat állított forgalomba nemrég az SVLL Connect, amivel forradalmasítaná az indiai közlekedést.

A Siddhi Vinayak Logistic Ltd. azaz az SVLL legfőbb célja, hogy az indiában meghonosult utazási kultúrát a nyugatihoz hasonlóvá tegye. Ennek érdekében a világ legjobb buszos intercity szolgáltatását szeretnék nyújtani, amihez hét csillagos, hivatalosan öt a maximum, buszokat állítottak forgalomba. 

cikkbe5_1.jpg

Scania Metrolink HD az SVLL Connect arany köntösében

Az SVLL 2002-ben alakult és eleinte csak logisztikai szolgáltatásokat nyújtott. Amikor viszont 2008-ban megkapták az ISO 9001 minősítést a cég szekere meglódult. Lassan az SVLL piros TATA teherautói ellepték India útjait, ami a cég bevételein is meglátszott, ugyanis 2010-ben már nyolcvan százalékkal nagyobb árbevételt produkáltak, mint 2009-ben. Az SVLL növekedése napjainkban is tart 2013-ban már a legnagyobb indiai fuvarozó vállalatok közzé tartozott a 7635 járművével. A járművek kérdését, legalábbis a nálunk megszokotthoz képest, szokatlanul kezeli a cég; a legidősebb kocsi négy éves, csak és kizárólag a hazai ipar vontatóit és pótkocsiijait vásárolják, de ahogy majd lentebb látjuk a buszaik is indiaiak. Sőt! Ők maguk is gyártanak pótkocsikat és felépítményeket a járműveikhez. De ami még ennél is fontosabb, hogy egy-egy évben óriási pénzeket költenek a biztonságos közlekedésre és minden ezzel kapcsolatos tevékenységet támogatnak. Az SVLL azon kevés indiai cég közzé tartozik, akiknél nem látni túlsúlyos vagy helytelenül felpakolt teherautót.

cikkbe3_2.jpg

Szuperluxus hat keréken

Így jutottunk el a 2013-as év elejéhez, amikor is a cégvezetés úgy döntött, hogy az eredményeik emeléséhez a cégnek további, addig kiaknázatlan piacokat is meg kell hódítania. Kézenfekvő volt, hogy korábbi tapasztalataikat kamatoztatva a személyszállítás lesz ehhez a legjobb szegmens. De persze ezt is másképp gondolták, mint a világban szokás. A múlt év közepén megalapították az SVLL Connect nevű céget, aminek feladatát a „luxusnál magasabb utaztatásban” határozták meg. Gyakorlatilag a cél egy olyan szolgáltatás, amit a hagyományos légitársaságok tudnak nyújtani, azonban ezt az SVLL buszokkal teszi.

cikkbe4_2.jpg

A Scania Metrolink DC változatának hátfala megváltozott az eredetihez képest

Persze ehhez kellett egy megfelelő autóbuszgyártót is találni, ami nem is volt olyan nehéz, mint elsőre tűnik. A buszokat szállító partner végül a Scania India lett, az ott slágerterméknek számító Metrolink HD típussal. Összesen 120 új kocsit vásárolt az SVLL Connect, amiknek a belterét a neves amerikai formatervező Dilip Chhabria tervezte. A tervező összesen 31 bőrülést helyezett el a 14,5 méter hosszú buszban, amik fekvőfotellé is alakíthatók. Minden üléshez tartozik 230 Voltos- és USB csatlakozó, valamint LCD kijelző és egy Sennheiser fejhallgató. A buszokon van wifi és konferenciaterem is. Ezeken kívül van a kocsikon, konyha, kamra és persze mosdó is. A járművek személyzete két sofőrből és két utaskísérőből áll.

A Scania Metrolink HD 14,5, mint a nevében is benne van 14,5 méter hosszú a Scania európai alvázára épül. Így egy Euro V-ös 420 lóerős motort is magába foglal, amihez a Scania nyolc sebességes Opticruise váltója csatlakozik. A busz jobbkormányos és csak egy utasajtaja van a baloldalon. A poggyásztere 11,5 köbméteres. Persze a három betűs biztonsági berendezések sem maradnak ki, mint például az ESP, EBS és ABS. A felépítmény rozsdamentes anyagokból készül a Scania Mumbaiban lévő gyárában.

cikkbe2_4.jpg

Az egyik oldalon egy, a másikon kétsor ülés van a buszokon

A 120 busz jelenleg három vonalon közlekedik, Mumbai-Surat, Mumbai-Pune és Rajkot-Pune között. Az útba eső nagyobb városokban is megállnak a kocsik például; Ahmedabadban és Bengalururban. Minden városban, ahol a buszok megállnak, van taxi szolgáltatás (SVLL cab) is, ami a szállodából elszállítja az utasokat a busz megállóhelyéig. A taxinak egységes ára van 500 rúpia, átszámolva 2000 Forint. Ha már itt tartunk a helyfoglalás szinte gyerekjáték! Ezt megtehetjük mobilalkalmazással, telefonon és az interneten is. Az internetes foglalás még az angolul nem tudóknak is egyszerű és kézenfekvő. Megjegyzem szinte bármelyik légitársaságénál egyszerűbb jegyet foglalni. Fizetni csak átutalással lehet, de az összes létező bank átutalását elfogadják. Én a holnapi Mumbai-Surat járatra foglaltam helyet. Az öt órás, majd ötszáz kilométeres út taxi nélkül 2000 rúpiámba kerülne, ami átszámolva nagyjából 8000 Forintnak felel meg, ez igen baráti ár! Megjegyzem nálunk bármelyik Volán járat is majdnem ennyibe kerül 500 kilométeren. A felszolgált italok és ételek plusz pénzbe kerülnek, de ott sincsenek egetverő árak, 1200 forintból jól lehet lakni. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy buszjegy árát egy indiai munkás bő két hetes munkával kereshetné meg. Így persze egyértelmű, hogy az SVLL Connect szolgáltatását nem az átlag indiaiaknak találták ki, hanem a turistáknak és az üzletembereknek.

cikkbe6.jpg

Az SVLL taxijai is indiaiak. TATA Indigók és TATA Ariák szállítják az utasokat a buszokhoz

A hatalmas ázsiai országban vannak belföldi repülőjáratok is az SVLL épp ezekkel szeretné felvenni a harcot, amiből győztesen is kijöhet, hiszen India gazdasága bővülő pályán van, így egyre több üzletember fordul meg az országban. Az SVLL Connect tervei szerint 2015 elején újabb 120 buszt vásárol és további nagyvárosokat csatlakoztat be hálózatába.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(fotók: SVLL Connect)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr566610325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.08.17. 15:31:23

"hét csillagos, öt volt eddig a legjobb, buszokat állítottak forgalomba." — gratulálok ehhez a kifinomult stilisztikai érzékhez. Ez csak egy index-blog, ide elég ez is, hajrá.

phaszfej 2014.08.17. 15:33:08

Közösségi közlekedés? Gratulálok! Minden közlekedés közösségi, amikor mások is vannak az úton rajtad kívül.

2014.08.17. 15:37:26

de van tovább is:

"nem látni túlsúlyos vagy helytelenül felpakolt teherautót látni"

"A Scania Metrolink HD 14,5, mint a nevében is benne van 14,5 méter hosszú a Scania európai alvázára épül"

phaszfej 2014.08.17. 15:42:14

A "helyi repülőjáratnak" sincs sok értelme. Gondolom, belföldire gondolt.

hma 2014.08.17. 15:48:54

ha ez 7, akkor az argentin ersa vip platinum mennyi? :)

66.7.198.80/~busespa1/galeria/albums/userpics/10148/normal_nuevo-2~1.jpg

kulonvalaszthato "kabinok", sikba dontheto fotelek, irodasarok az also szinten, ha ut kozben melozni kell, ipad, hogy netezhess az uton...

borsznob 2014.08.17. 15:51:37

Érdekes cikk. Rendszeresen járok Indiába üzleti céllal, ezért ismerős, amit a helyközi autóbuszjáratokról írsz: általában éjszaka járnak, és az ülőhelyes rész fölött fekvőhelyes szint is van az egyszerűbb járatoknál, ahol a kinyitott ablakok biztosítják a levegőztetést.

A belföldi légi közlekedés ettől függetlenül nagyon is fejlett Indiában, és helyi viszonylatban sem túl drága, itt egy link a hálózat kiépítettségéről:
www.mapsofindia.com/air-network/

A többi hozzászólótól kérdezem: nem az a lényege a blogolásnak, hogy mindenki írhat kedvére, még az is, aki nem volt ötös magyarból?

2014.08.17. 15:59:51

@borsznob: a te értelmezésedben a blogolás lényege, hogy hányjunk fel mindnet a netre, nem kell tudni az anyanyelvünket, le van szarva a nyelvtan meg a helyesírás, nincsenek már szabályok. Szerintem viszont aki nem tud írni, és ezt tudja is magáról, az esetleg válasszon más hobbit. Mindenki jobban jár.

kristoof 2014.08.17. 16:32:19

@phaszfej: Ezzel nem tudom mi a gond. Akkor a tömegközlekedés is mindig az, ha többen vagyunk az úton? A közösségi közlekedés egyébként hivatalos megnevezés.

kristoof 2014.08.17. 16:35:57

@retrovírus: Az elsőt javítottam a másodikkal nem tudom mi a gond.

kristoof 2014.08.17. 16:37:31

@hma: Nem mondtam, hogy hét csillag, hanem az SVLL. :-)

phaszfej 2014.08.17. 17:57:29

@kristoof: A tömegközlekedésben tömegek közlekednek. A közösségi közlekedés meg közlekedés egy közösségben. Lehet, hogy ez hivatalos a megnevezés, akkor is mást jelent, mint amire használják.Egy angol kifejezés hülye fordítása. Ennyi. Bár, megértem a helyzetét. Ha pénzért ír, tehát hivatásos, akkor ki van szolgáltatva kenyéradóinak, különben nem kap munkát, ezért kénytelen átvenni a hülyeségeket.

2014.08.17. 18:05:18

@kristoof: ugyanaz, ami ezzel a kommenteddel. Nincs benne központozás, ezért gyakorlatilag értelmetlenné válik a mondat. A mellékmondatokat a magyarban vesszővel választjuk el.

2014.08.17. 18:08:12

@phaszfej: nagyon igaz. Engem is kiráz a hideg ettől a kifejezéstől, és örülök, hogy nem csak nekem van vele bajom. Borzalmas szörnyszülött ez a "közösségi közlekedés kifejezés". Aki meghonosította a magyar médiában, agyon kéne verni egy csákánnyal.

Jegyezze már meg mindenki végre, hogy az tömegközlekedés.

_zahnrad 2014.08.17. 18:26:45

@phaszfej: Nem erről van szó. A tömegközlekedésből a tömegnek van egy negatív kicsengése, ezért a közlekedési szakima úgy döntött, hogy valami negtív üzenet nélküli szöveggel jelöli a szolgáltatási területét, egységesen, nem csak ezen a blogon.

EddieCivic4g 2014.08.17. 18:28:40

Sok embernek meg a nyelvtannácikkal van tele a töke, őket is agyon kéne verni egy csákánnyal.

2014.08.17. 20:55:58

@EddieCivic4g: azokra vagy dühös, akik tudnak magyarul, csak azért, mert te meg nem tudsz? Egy kicsit kifordult a világ. Nem nekünk kellene szégyellni magunkat, hanem nektek.

bovorac 2014.08.17. 21:19:34

@retrovírus: Irigylem a problémáidat.

Pasas 2014.08.17. 23:59:54

Nem, azokra vagyunk dühösek akik minden blogot offolnak, csak mert képtelenek felfogni egy szöveget, ha azt nem Grétsy tanárúr írta.

nick: 2014.08.18. 01:09:20

sztem retrovírus phaszfej
:-P

központozással és anélkül

sztem te többet ide ne gyere

bovorac 2014.08.18. 06:23:13

És hogy akkor a cikkről érdemben is szóljunk: mi kell ahhoz, hogy a belföldi repülőknek versenyt állítson egy busz?

Leginkább versenyképes eljutási idő. A be- és kicsekkolás, a repülőterekre való eljutás, a zsúfolt repterek miatt előforduló, a világ fejlett és fejlődő részein egyre gyakrabban előforduló késések olyan időnövelő tényezők, amelyeket megfelelő infrastruktúrával közúton ki lehet iktatni.

A fent leírtak közül a buszos közlekedésben az "esemény" miatti kiszámíthatatlan menetidő a legnagyobb probléma, míg a busz bejuttatása egy-egy város legfrekventáltabb pontjaira, s ezáltal az eljutási idő csökkentése a legnagyobb előny.

Mindezeket figyelembe véve kérdezem, hogy kb. mekkora távolságnál fordulnak át a buszos utazás hátrányai a repüléssel szemben? Mikortól nem éri meg az akármilyen hiperszuper luxusbusz?

A három leírt viszonylat igen különböző hosszúságú, 150-850 km közötti. A 150 és a 250 km-es távot nyilván ritkán érdemes repülővel megtenni, a 850 km viszont - közeli reptereket feltételezve - már túlságosan nagy táv a buszos túrára. Én olyan 400-500 km-nél mondanám, hogy azonos busz- és repülőjegyár esetén az előbbit választanám - a járulékos költségeken (transzfer) lehet valamit fogni, miközben időben meg nemigen. Afölött viszont már csak akkor jó a busz, ha az egyik végállomás közelében nincs repülőtér. Mondjuk egy Budapest-München (680 km) távot biztos nem buszoznék végig, ha lehet menni repülővel is.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.08.18. 10:02:45

@bovorac: vonatra négyórás menetidőt szoktak mondani, mint átfordulási pont.

Pasas 2014.08.18. 10:56:24

Így van, viszont 4 órás menetidő jobb helyeken 800-1000 km. Elgondolkodtató. Főleg annak tükrében, hogy repülőn már nemegyszer összejött a 7-8 órás késés.

2014.08.18. 14:41:34

Indiában először masszív úthálózat-fejlesztés kellene, mert még a jó utak sem igazán jók, a szarok meg nagyon szarok.

esomar 2014.08.18. 16:34:58

@bovorac: Viszonylag gyakran megyek Münchenbe. Az utóbbi időben inkább választom a RailJetet. Kevesebb mint 6 óra. Majdnem háztól-házig visz (Bp. XI. kerületében lakom és München belvárosa a cél). A Belváros-LisztFerihegy+JFStrauss-Innerstadt utat megspórolom, vihetek a kis csomagomban bort, miegyebet, a kétméteres testem ki tudom nyújtóztatni, sétálhatok. Árban csak akkor jobb, ha időben foglalok. Ár-érték arányban általában jobb.

lobster thermidor 2014.08.18. 16:48:26

Ezekkel a buszokkal egy perccel nem lesz gyorsabb az utazás, viszont legalább kényelemben telik majd el az utazással töltött idő. Ettől a busztól még pont úgy fognak az autópályán a forgalommal szemben ökrös kordét hajtani, és pont úgy át fognak kelni előtte az elvileg zárt pályán a gyalogosok, ahogy eddig is tették.
Viszont ezen a buszon feltehetőleg nem fog előfordulni az, ami az egyébként éjszaka közlekedő "sleeper bus" -on rendszeresen, mégpedig az, hogy az éppen pihenő sofőr az első, és második üléssor ablak melletti oldalát egybedönti, és szó szerint megágyaz magának az oda helyjegyet váltó "szerencsés" utasok ölében, majd bevágja a szundit. Alighanem az sem fog megtörténni, hogy az utaskísérő az ülések közötti folyosón veti meg az ágyát, majd amikor lefektette magát, se ki, se be nincs mozgás, amíg fel nem ébredt őkelme. És az sem, hogy az éppen szolgálatos sofőr, és néhány törzsutasa egész éjszaka DVD filmeket néznek, természetesen a hangerőpotmétert a legmagasabb fokozatra tolva. És talán az sem fordul elő, hogy hajnaltájban a két vezető, és az utaskísérő egy piacnál, ahol feltehetőleg egy étkező is van, egyszerűen leszállnak a buszról, majd a tömött busz utasaira zárják az ajtót, és távoznak elkölteni szerény reggelijüket.
Igaz, a hagyományos "sleeperek" árának legalább a négy, ötszörösét kell az új buszon egységnyi útért, és a keleti kényelemért kifizetni.

bovorac 2014.08.18. 21:43:28

@esomar: Jót is, rosszat is tudok mondani a müncheni RailJetről. Fogtam már ki nagyon szellős, kellemes szerelvényt, meg olyat is, ami Bécs-Bp. között fullra volt pakolva, Győrtől álltak rajta (nem volt hosszú hétvége vagy ilyesmi), jó sokat késett.
Az éjszakai München-Budapest másfél órás késéssel indult, Salzburgig nem fogyott el a sör egy vidám társaságnál, utána mondjuk elcsendesedtek stb. Emellett a RailJet üléseit ki nem állhatom, látszólag kényelmesek, valójában két-három óra után azonban katasztrofálisak. Pláne, ha sikerül egy egybefordított négyes ülést kifogni az ablak mellett.

Általában azt gondolom, hogy a busz a maga hátrányaival (szűkebb mozgáslehetőségek menet közben pl.) együtt is kulturáltabb utazást tesz lehetővé, legalábbis engem a buszon még alig-alig zavartak a tisztelt utastársak, míg vonaton (már csak a nagy számok törvénye és az utasok állandó vándorlási késztetése miatt is) ez gyakran előfordul.

De igen, vlsz. 4-5 óra fölött átmehet a túra tortúrába.

2014.08.19. 10:25:09

@nick:: majd pont te mondod meg, hova menjek, te írástudatlan söpredék

bovorac 2014.08.19. 11:42:34

@retrovírus: Örülünk, hogy ilyen hasznosan használod fel az írástudásodat.