A török után – az index.hu szerint – egy germán-talján páros is feni a fogát Buda várának fennmaradó részére, legalábbis busz fronton. Az elektromos buszok között is akadna egy magyar beszállító. Kipróbáltuk a típusbizonyítványt és rendszámot szerzett Evopro Mediót.
Az egyik leglátványosabb és előremutatóbb kuruc megoldás az Evopro busza lenne az elektromos midibuszok beszerzésén, mivel nem csak egy magyar pályázó indult. Az Evoprót a másik magyar jelentkezővel együtt azonban kizárta a BKK. Az Evopro vitarendezési kérelmet nyújtott be, ami szerint a többi ajánlattevő pályázatában a benyújtott referenciák nem megfelelőek, de a kérelmét késés miatt elutasították. Jelenleg ennyi ismert az elektromos buszok beszerzéséről, a vitarendezési kérelmet átfutva világos, hogy a trolitenderhez hasonlóan ez sem lesz fáklyás menet.
A mai, hivatalos forgalomba helyezés előtt alkalmunk nyílt egy rövid menetpróbára. Az Evopro busza akkumulátoros busztól szokatlan módon fürge, gyorsulása akár középkategóriás autóéval is vetekedhet, ha nem szempont az akkumulátor kímélése. A korábban próbált és most esélyesnek kikiáltott germán-talján megoldással szemben egyáltalán nem rángat és csendben teszi a dolgát az elektromos hajtás. Az utastér az első ajtó specális helyzete ellenére is a magyar buszban a jobban használható, a Siemens-Rampini utastere sajnos megbukott a teszten. A számok nyelvén a kipróbált 7,7 méter hosszú Siemens-Rampini busz kilenc ülőhelyet kínál, amiből egy közelíthető meg fellépés nélkül és e mellé még 33 állóhelyet. A kipróbált 7,98 méter hosszú Evopro Medio 22 ülőhelyet kínál (21 ülést a 11 méteres Ikarus 260 tud!), amiből 12 fellépő nélkül megközelíthető és e mellé még jut 43 állóhely. Az Evopro utasterének világítása spotlámpás, erre a megoldásra a második, de már hibrid prototípuson LED-es fényszalag lesz az alternatíva, ami látatlanban is jobb választásnak tűnik, a spotlámpák hangulatosak, de olvasni már nem lehet jól a fényüknél. Az első tapasztalatok szerint a fogyasztása 20-30 százalékkal alacsonyabb lehet egy hagyományos acél karosszériás buszénál.
22 ülő utas, ebből 12 ülés fellépő nélkül, nyolc méter hosszú buszban, 65 fős kapacitással egyedülálló. A várbuszokon tapasztalt zsúfoltságra jó megoldás lehetne. (fotó: Evopro)
A sokat kritizált járműszélesség (2550 mm) – amelynek mértékét maga a BKK sem volt képes egységesen kezelni az egymás után kiírt dízel-, illetve elektromos midi busz tendernél (2450 mm vs. 2550 mm) – a budai vár egyik részén sem jelent az evopro buszának problémát. Manőverező képessége a jármű szélessége ellenére is kiváló. Ráadásul a 30-30 mm-es oldalfal-vastagságok miatt a jármű 2490 mm szélességében képes utasokat szállítani.
Megkérdeztük az evopro-t, hogy az áprilisi bemutató óta hova tűnt a busz. A rossz nyelvek már-már súlyos műszaki hibákról beszéltek. A fejlesztők elmondták, hogy a járművet folyamatosan tesztelték, a rendszereket hangolták, illetve továbbfejlesztették. Elmondták, hogy a tesztelések és hangolások egyik fő célja az energiafelhasználás minimalizálása volt. Emellett a TÜV a forgalomba helyezéshez szükséges teszteket végezte.
A busz ma a sajtó képviselőivel és az NGM államtitkárával tesz meg egy utat az NGM-től a budai várba fél egy magasságában. A sajtóközlemény így szól: A Jedlik Ányos Programban meghirdetett elektromos autózás az elektromos hajtású Modulo busz forgalomba helyezésével széles társadalmi rétegek számára vált elérhetővé. A kis szériás sorozatgyártási engedélyt és a sikeres műszaki vizsgát megszerző elektromos hajtású buszcsalád innovatív tulajdonságait a könnyű szerkezetes felépítésének és hajtásláncának köszönheti. A forgalomba helyezéssel a járműcsalád egy újabb nagy lépést tett meg az előtte álló úton, melynek teljesítésével a Modulo az utazóközönség és a városi ember számára a zaj- és szennyeződésmentes közlekedést, a gazdaság számára új munkahelyeket, míg a magyar társadalom számára új Hungarikumot teremthet meg. A múlt hónapban megkezdett kis szériás gyártásnak köszönhetően 25 db Modulo kerülhet a magyar utakra jövő év végéig.
A busz a szerkezetének köszönhetően közel 50 százalékkal több utast tud szállítani konkurens nyugati társaihoz képest.
A busz hangsúlyozottan prototípus, de a most elnyert kis sorozatú gyártási engedély is mutatja, hogy az egyedi kompozit karosszéria kihívásait sikeresen megoldotta az Evopro csapata. Kíváncsian várjuk mikor jelenhet meg nagyobb darabszámban, hazai szolgáltató(k) színeiben.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!