A milliárdos nagyvállalkozó érdekeltségi körébe tartozó VT-Arriva, összesen 214 autóbuszt állít forgalomba Dél-Pest térségében. Szélesnek azonban van saját buszgyára, de most, immár harmadszor, is német gyártóktól vásárol.
A BKK vállalkozójaként, a Széles Gábor kisebbségi tulajdonában lévő, VT-Arriva 2013-ban 159 autóbuszt állított forgalomba Budapesten. A Nagyvállalkozó nemrég Facebook oldalán, azért támadta Vitézy Dávidot és a BKK-t, mert szerinte a közlekedési központ igazgatója gyakorlatilag ráerőltette, hogy a 159 új busz Mercedes Citaro legyen. Sajnos a poszt időközben eltűnt a személyes oldaláról, de a fenti hivatkozás mégis megőrizte.
A korábbi beszerzésnél is Mercedeseket vásárolt Széles Gábor (fotó: Zahnrad)
A legutóbbi közbeszerzésen újra a VT-Arriva győzedelmeskedett és Széles megint nem a hazai iparra, de főleg nem a saját buszgyárára támaszkodik, hanem a németére. Ugyanis a BKK alvállalkozója 82 MAN Lion’s City A21 típusú szóló, ilyen buszokat állított nemrég forgalomba a Volánbusz, a fővárosi agglomerációs vonalakon, és 132 Mercedes Conecto G típusú csuklósbuszt vásárol. Az MAN-eket egyébként Lengyelországban a Mercedeseket pedig Törökországban szerelik össze.
Az Ikarus is Széles tulajdonában van, a hazai cég jelenleg épp Budapestnek gyárt buszokat (fotó: Zahnrad)
Persze Széles Gábortól már megszoktuk, hogy épp az ellenkezőjét teszi annak, mint amit mond, de mégis érdekes, hogy miközben a tulajdonában lévő Ikarus épp a BKV-nak gyárt buszokat, ő gyakorlatilag a németektől vásárol saját cégének járműveket. A BKK korszakát megelőzően is tett már hasonlót hazánk egyik legmódosabb vállalkozója. Ugyanis a BKV első, 1998-as, alvállalkozói tenderére, amikor az Ikarus naponta több tucat buszt gyártott, ő szintén az MAN-től vásárolta a VT-Transman buszait. Ezek, a mostanra már 16 éves MAN-SL-ek egyébként a friss beszerzésnek köszönhetően selejtezésre kerülnek. Jó kérdés, hogy Széles akkor vajon miért kampányol a hivatalos Facebook oldalán az Ikarusnak, amikor esze ágában sincs azokból vásárolni?
Az Arriva Hollandiában helyi gyártású buszokat vesz.
Ezt a beszerzést biztosan nem lehet azzal magyarázni, hogy a többségi tulajdonos Arriva „kényszerítette” Szélest arra, hogy külföldről vásároljon buszokat. Ugyanis számos példa van arra, hogy az angol cég általában épp olyan kocsikat vásárol, amiket abban az országban gyártanak, ahol az Arriva megvetette a lábát. Csehországban általában a SOR típusait választják, Hollandiában és Belgiumban pedig a VDL-től és a Van Hool-tól vásárolnak, Angliában pedig teljesen elképzelhetetlen, hogy ne brit gyártású kocsit szerezzenek be.
Persze nem szeretnénk igazságtalanok lenni, hiszen az új buszok kíváló minőségűek és az sem egy elhanyagolható tény, hogy a 214 új busszal már több mint 500 új autóbusz áll forgalomba három év alatt! Az elmúlt évekre nem volt jellemző az ilyen "nagy arányú" beszerzés. Az utasok, legkorábban, 2015 májusában találkozhatnak az új kocsikkal, főként Pesterzsébet, Csepel, Rákosmente és Nagytétény környékén.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: BKK)