Már megint? Vagy még mindig? Vagy mióta? Meddig még? A legnívósabb hazai buszos rendezvény harmadjára is óriási sikerrel zárt.
Hatalmas sikerrel és látogatói rekorddal zárult Zsámbékon a harmadik BUSEXPO. A NiT Hungary által szervezett rangos rendezvényen a szektor legjelentősebb szakemberei voltak jelen, akik a XXI. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia keretében a közszolgáltatási, illetve különjárati szekciókban többek között a 2017-es piacnyitást előkészítő további kívánalmakról, lépcsőfokokról, és az autóbuszos turizmus fejlesztéséről egyeztettek. A 4000 négyzetméternyi kiállítótéren összesen 37 kiállító cég mutatta be meglévő termékeit és legújabb innovációit.
Nagyfokú szakmai összefogásra és további járműkorszerűsítésre van szükség ahhoz, hogy a Volánok fel tudják venni a versenyt a 2017-es piaci nyitás során, derült ki a NiT Hungary által harmadjára megszervezett BUSEXPO szakmai kiállításon és konferencián. Dr. Sárközi György, a VOLÁN Egyesülés elnöke kiemelte, hogy a Volán vállalatok átalakítása megtörtént, ugyanakkor a járműpark átlagéletkorának további csökkentését és egy példátlan szakmai összefogás fontosságát hangsúlyozta még annak érdekében, hogy a társaságok jó eséllyel induljanak a menetrendszerinti járatokat érintő, közösségi közlekedést alaposan megreformáló pályázatokon.
A közszolgáltatási szekcióban a Volán társaságok tulajdonosának, az MNV Zrt. helyszínen megjelent képviselőjének nem sikerült prezentációt összeállítania, ahogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőjének sem. Az első előadásból kiderült, hogy az elmúlt években az üzemi költségcsökkentés miatt kieszelt regionális átalakítás költségei vették el a forrásokat a korábban is elégtelen ütemű járműcsere fenntartása elől. Azért, mert jelentős költséggel járt az átalakítás, és erre a kormányzat nem biztosított plusz forrást, azt a Volán-társaságoknak kellett kigazdálkodniuk.
Sok helyen a napi valóság, nem pedig nosztalgia az Ikarus 266-os, ami szomorú. Így nem lesz ipar, ha nincs beszerzés.
Noha tavaly év végén és idén megindult valami a beszerzések terén, de még így is a tíz év feletti járművek darabszáma országosan 1400 fölé emelkedett, amivel szinte lehetetlen nekivágni a piacnyitásnak. Az előadásokból kiderült, hogy nincs forrás ennyi jármű 2017 január elsejéig történő cseréjére. Az összeg államháztartási szinten nem lenne jelentős, durván 70-100 milliárd forintra tehető. Ebből az is látszik, hogy a döntéshozók Európai Uniós pénzt továbbra sem akarnak a járműcserékhez felhasználni azért, mert csak. Pedig egy jól működő belföldi piac exportképes ágazatot eredményezhetne. A lengyelek ezt jobban csinálták és csinálják, ez van.
Ez jól minősíti a regionális összevonás kitalálóit és végrehajtóit, gyakorlatilag elherdálták az állami vagyont. Így könnyen kitalálható, hogy azokban a régiókban ahol most nem igazán megy a járműcsere, ott valószínűbb az állam kivonulása és a magánszektor térnyerése. Ez így gyanú szinten felveti a vagyon tudatos felélését, a társaságok vagyonának a tudatos csökkentését majd a szolgáltatási terület átadását. Ilyen előzmények után, ki tudja mennyire utas- és versenyközpontú szemlélet szerint.
A BKK buszüzemeltetési modelljének legújabb eredménye. Május közepén áll forgalomba a VT-Arriva az új MAN-ekkel Dél-Pesten.
A BKK újdonsült vezérigazgatója lendületes és tetszetős előadást tartott. Noha a buszüzemeltetési modell lényegét jól összefoglalta egy mondatban (állami szereplők hitelképtelenségének piaci szereplőkkel történő kiváltása eszközcsere érdekében), de úgy lehetett érezni a szavaiból, hogy nem barátja a megoldásnak, és a jövőben a BKV-ra már nem vár újabb piacvesztés. Reméljük ez nem jár a BKV elkényelmesedésével. Az előadás többi részében egy hatékonyabb BKK vízióját ismertette.
A buszos rendezvény másik sarkalatos témaköre volt az országos, és szűkebb értelemben a fővárosi turisztikai fejlesztések irányainak áttekintése. Dr. Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, és Szalay-Bobrovniczky Alexandra, főpolgármester-helyettes előadásaiból kiderült, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Főpolgármesteri Hivatal is jelentős együttműködő partnernek tekinti az autóbuszos turistaszállítókat a turisztikai célú stratégiai elképzelések, fejlesztések területén. Dr. Ruszinkó Ádám a borvidékeken indítható ún. Hop On Hop Off szolgáltatást is elképzelhetőnek tart a fejlődés egyik lehetséges irányaként.
„Büszke vagyok arra, hogy több mint 167, a szektorban jelentős szerepet betöltő szakember vett részt a BUSEXPO-t kísérő szakmai konferenciánkon. Ám annak is nagyon örülök, hogy amellett, hogy a legnagyobb szakmai fórum kívánunk lenni évről-évre, a buszok és a közösségi közlekedés iránt érdeklődő civilek is egyre többen vesznek részt az eseményen” – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, a rendezvény megálmodója és főszervezője.
Harminchét kiállító cég és 22 autóbusz volt jelen a drivingcamp Hungary területén kialakított négyezer négyzetméternyi kiállítótéren. Továbbá kilenc veterán ritkaságot is megcsodálhattak a látogatók.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!