Két hete állnak tétlenül a Szegedi Közlekedési Kft. (SZKT) Ikarus-Skoda Tr 187.2 típusú trolibuszai a cég telephelyén. A közlekedési cég garanciális problémákra hivatkozott, amikor leállította a 13 trolit. Az SZKT ugyanazt próbálja elsütni a csehekkel, ami korábban sikerült a lengyeleknél?
A Magyar Nemzetben nyilatkozó korábbi SZKT vezérigazgató, Tóth István Tibor szerint akár életveszélyesek is lehetnek a szegedi trolik. Ez arra utal, hogy a Škoda által szállított elektromos hajtásrendszer vagy egy része lehet rossz az SZKT szerint, a hazai, Ikarus karoszériás trolibuszokban. Annak a Škodának az elektromos berendezése, ami nem is olyan régen adta át a 14 000. trolibuszát. A volt vezér pontosít is, szerinte az elektromos berendezés szigetelésével van gond. Ez minimum furcsa, mivel a járművek elektromos berendezésinek a nagy része sorozatgyártott és korábban semmilyen probléma nem merült fel velük kapcsolatban. Az újdonságot csak az akkumulátoros hajtás és a korábban a Škoda számára ismeretlen magyar karosszéria jelentette. Az új karosszéria sem lehet ok, elektromos berendezéseket számos gyártó (Irisbus, Solaris, SOR, Ikarus) karosszériájába szerel a Škoda. A furcsaságok és pletykák után az alábbi nyílt levélben megkértük az SZKT-t a valódi ok nyilvánosságra hozatalára, amire egyébként a hazai törvények is köteleznék őket:
Tisztelt Címzett!
A Szegedi Közlekedési Társaság által beszerzett 13 darab, Ikarus-Skoda gyártmányú trolibusz garanciális problémájára hivatkozással történt forgalomból kivonással kapcsolatban kérem küldjék meg a szállítói szerződésben definiált sorozathiba okát.
A kérésünket a Közbeszerzési törvény (továbbiakban Kbt.) 31. paragrafusának első és második bekezdésére alapozzuk:
,, Az ajánlatkérő köteles az alábbi adatokat, információkat, dokumentumokat a Közbeszerzési Hatóság által működtetett Közbeszerzési Adatbázisban - amennyiben az Adatbázisban való közzététel valamely okból nem lehetséges a saját vagy fenntartója honlapján - közzétenni: e) a szerződés teljesítésére vonatkozó következő adatokat: hivatkozást a közbeszerzési eljárást megindító hirdetményre (hirdetmény nélkül induló eljárások esetében felhívásra), a szerződő felek megnevezését, azt, hogy a teljesítés szerződésszerű volt-e, a szerződés teljesítésének az ajánlatkérő által elismert időpontját, továbbá az ellenszolgáltatás teljesítésének időpontját és a kifizetett ellenszolgáltatás értékét a szerződés mindegyik fél - támogatásból megvalósuló közbeszerzés esetén szállítói kifizetés során a kifizetésre köteles szervezet - által történt teljesítését követő tíz napon belül;"
A Kbt 31 paragrafusának második bekezdése szerint: ,,Az (1) bekezdés szerinti adatok közérdekből nyilvános adatok, azok nyilvánosságra hozatala üzleti titokra hivatkozással nem tagadható meg."
A fentiek alapján kérem küldjék meg az eredeti szállítási szerződés 13.9. pontjában leírt szállítói hibából forgalomképtelenség okát.
A levelünk nyílt levél, a kérdésünket és az Önök válaszát is közzé fogjuk tenni a blogunk felületén.
Üdvözlettel: Az Omnibusz Blog szerkesztősége
A trolibuszok szigetelése banális ok, nem hihető egy gyakorlott trolibuszgyártótól. Az egyébként Tóth István Tibor által is aláírt szállítási szerződés 13.9 pontja szerint, ha a szállító hibájából nem forgalomképes a járművek több mint fele, akkor a szállító napi kétszázezer forint/kieső jármű kötbért köteles fizetni. Madárcsicsergést mi is hallgatunk, nem csak az ex-vezér. Ezek szerint a szállító általi kivizsgálás megtörténhetett, de hibát nem találtak. Ezek után felmerül, hogy az egyéb csicsergőknek, akik a szegediek által követelt kötbérek jogosságát vitatták a villamosok kapcsán és vitatják most is, nincs-e valami igazságuk?
Vihar egy pohár vízben? Részben hazai gyártású jármű körül politikainak tűnő csetepaté?
Noha a sajtónak nyilatkozó önjelölt szakértők és politikusok drágállják a beszerzést, de pont a mostani furcsa akciójukkal okozhatják a jövőbeni ajánlatok megdrágulását.
(Címlapfotó: MTI)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!