Hihetetlen történet – egy baleset margójára

2015. augusztus 07. - Hirtelen Miki

002.JPGSzomorú esemény: egy huszonéves fiatal nyarát, és élete nyaralását tette tönkre egy autóbusz. A Frankfurtból használtan beszerzett, 2001-es gyártású, idén 14 éves használt Mercedes Citarót a BKV 2012-ben vette állományba.

Mi is történt valójában?


A BKV nyilatkozata szerint az egyik, hűtővíz továbbítására szolgáló flexibilis cső mondta fel a szolgálatot. A hűtőrendszerben uralkodó nyomás miatt a sérült csőből nagy energiával kezdett kiáramolni a víz, egyenesen a motor- és utasteret egymástól elválasztó szerelőnyílásra. A szerelőnyílás ajtaja valószínűleg nem volt rögzítve, így azt a nagy energiájú kiáramló hűtőközeg elmozdította, és az utastérbe betörve egy fiatal utasnak súlyos, míg egy másiknak könnyebb sérüléseket okozott.

002motor.jpg

A belső égésű motorok hűtőrendszere az autókon és a buszokon többé-kevésbé megegyezik, a legfőbb eltérés a méret. A vízpumpa (2) által keringetett hűtőközeg a radiátoron (1) áthaladva lehűl – „hőt cserél” a légárammal (8), amint a radiátor lamellái között a menetszél vagy a hűtőventillátor (3) generál. A hűvösebb (még így is bőven égési sérüléseket okozó) víz a motorba (7) érve azt lehűti, miközben maga felmelegszik. A termosztát (4) feladata, hogy amíg a motor az üzemi hőmérsékletet nem érte el, addig a hűtőközeget ne engedje keringeni, így felgyorsítva a motor felmelegedését.

Az utastéri fűtőkörben a motor által felmelegített meleg hűtőközeget egy, a hűtőradiátorhoz nagyon hasonló utastéri hőcserélőn (5) átvezetve az utastérbe beszívott, vagy azon belül keringetett levegőt lehet felmelegíteni, illetve temperáló funkciójú, a legtöbb központi- vagy távfűtéssel ellátott lakásban használatos radiátorhoz hasonló felépítésű radiátorral lehet emelni az utastér hőmérsékletét. Ezt, a szakzsargonban gyakran nagykörnek hívott vízkört külön fűtéscsappal (6) el lehet zárni. Mivel azonban a nagykör beiktatásával a hűtőteljesítmény növelhető, nem ritka, hogy a rossz állapotú, termodinamikailag nem hatékony hűtőrendszereket ilyen módon teszik hatásosabbá. Ennek tipikus példája a farmotoros Skodák mellett a 400-as Ikarusokon figyelhető meg, amelyek a legnagyobb melegben fűtenek a legjobban.

A hűtőrendszer elégtelen működését okozhatja a hűtőradiátor levegő- vagy vízcsatornáinak szennyezettsége, a vízpumpa vagy a termosztát hibája, a csöveken és a motorblokk vízjáratain belül lerakódott kosz és vízkő. A hűtőrendszereket elméletileg csak ioncserélt víz és fagyálló keverékével lehetne működtetni, ennek ellenére több forrásunk alátámasztja, hogy a BKV nyáron még a 9-10 éves, nagyon érzékeny Volvo 7700-as autóbuszokba is sima csapvizet tölt.

A meghibásodás vagy túlmelegedés egyik következménye a hűtőrendszer egészén vagy egy részén jelentkező túlnyomás, amit a rajzon nem jelölt kiegyenlítő tartály, illetve az azon lévő, magas nyomásra nyitó kupak segítségével lehet elvezetni a rendszerből. Ez a kupak szintén el tud koszolódni, és ilyenkor előfordul, hogy nem nyit a megfelelő nyomáson. A rendszerben ekkor egészen addig nő a nyomás, amíg a víz valahol – a rendszer leggyengébb pontján át – utat nem talál magának. Esetünkben is ez történhetett.

A belső égésű motorok hűtőrendszerében kialakításuknál fogva magas nyomás uralkodik. A hűtőrendszerben motortípustól függően üzemszerűen 80-100°C közötti hőmérsékletű víz kering a motorblokk és a hűtő között. A hűtőrendszer – a víz felforrását, és az így bekövetkező hirtelen nyomásemelkedést elkerülendő – túlnyomáson üzemel.

002gyari.jpgFelújítás nélkül egy korszerű busz élettartama is 10-12 év. Csak esztétikai rendbetétellel nem sokat lehet elérni. (Kép: Daimler)

Gondos karbantartás mellett is előfordul, hogy a túlnyomásos hűtőcsövek kirepednek, vagy a csövek szorítóbilincses csatlakozása szétcsúszik, pláne ilyen meleg időben. A hanyag karbantartás, a flexibilis csövek elöregedése, a hűtőrendszer elkoszolódása, eltömődése, a vízpumpa meghibásodása viszont fokozzák a hűtőrendszer nyomását, így az ilyen meghibásodások veszélyét és súlyosságát is, különösen meleg időjárás esetén. Nem kell szakértőnek lenni annak megállapítására, hogy a BKV – és különösen az Óbudai Divízió – finoman szólva sem áll a helyzet magaslatán a karbantartás tekintetében.

Azonban az ilyen meghibásodás legalább minimális odafigyeléssel legfeljebb járatkimaradást okozott volna, sérülést semmiképpen. A hanyagság a leginkább esélyes magyarázat, hogy az egyébként legalább 5 kg tömegű szerelőajtó nem volt rögzítve – azt ugyanis pontosan az ilyen esetek elkerülése érdekében kötelezően rögzíteni kellene. A Citarókon egyébként az ajtó négy sarkán van egy-egy faék egyszerűségű zárszerkezet, ahol a rögzítő csavar sokszor az utastérből látható módon hiányzik. Noha a baleset fekvőmotoros busszal történt, ahol meglévő csavarok esetén nem feltűnő a rossz rögzítés, de nem egy állómotoros busz esetén feltűnő a motortér burkolat csálé vagy hiányos rögzítése, ami hasonló esetekhez vezethet.

Nagy kérdés egyelőre, hogy mit állapít meg a vizsgálat. Vajon a BKV-nál előírás-e a szerelőnyílás fedelek zárt állapotának ellenőrzése, szerelés-karbantartás utáni bezárása? Ki nem zárta be a fedelet, és kinek kellett volna ezt észrevenni? És vajon a többi buszon be van-e zárva?

---

Természetesen a magát objektívnek valló civil szervezet, a VEKE is megszólalt az ügyben, legalábbis egy Facebook-poszt erejéig:

002veke.jpg
VEKE; 2015. augusztus 4. 16:27
„Sorra pusztulnak Vitézy Dávid egyáltalán nem olcsón beszerzett használt szerzeményei, amelyeket a BKV-ra erőltetett rá. Vajon fog csuklani miatta? Vajon ezt is kiposztolja a nagy lájkvadászatban?
 Ez a bilikék szerkezet húsz millióba került plusz a "békákásítás". Nem véletlenül adták el őket anno, de nyilván szép pénzt lehetett velük keresni.”

Miért is lenne meglepő, hogy a posztoló most sem hagyja ki a lehetőséget, hogy belerúgjon a BKK-tól immár több mint fél éve menesztett Vitézy Dávidva, miért is tenné? Azonban a poszt sugalmazása, mely szerint a jármű életkorának és lepusztult állapotának egyenes következménye a baleset, vajon megállja-e a helyét?

Először is a 40 db használt Citaro, és úgy egyébként a 250 használtan vásárolt busz nem az új buszokat váltotta ki („méregdrága” beszerzési árukból mindössze 60 új buszt lehetett volna venni), hanem a náluk is jóval idősebb, és sokkal rosszabb, nem utolsó sorban balesetveszélyesebb állapotban lévő 200-as és 400-as Ikarusokat. Amelyek egyikével tegnap szintén előfordult egy hasonló eset, és csak a szerencsén múlott, hogy senki nem sérült meg komolyabban. Persze, alternatíva lehetett volna a korszerűtlen buszok felújítása is, de azzal egyrészt konzerválva lettek volna a magaspadlós, klíma nélküli, környezetszennyező járművek, másrészt akkor éppen az lehetett volna a támadási felület a VEKE számára. Tegyük hozzá, jogosan, legalábbis sokkal inkább jogosan, mint a használtbusz-beszerzés.

A meghibásodásnak – azaz a vízcső eldurranásának – a valószínűsége nő ugyan az autóbusz életkorával, de a hanyag BKV általi karban(nem)tartás megsokszorozta a meghibásodás esélyét. Erős a gyanú, hogyha egy, az érintett Citaróval egy időben, de újonnan forgalomba állt másik jármű is ilyen ridegtartást kapott volna, azon is könnyedén bekövetkezhetett volna ugyanez.

Nem tudjuk meg soha, hogy a meghibásodott rendszer milyen állapotban volt 2012-ben, amikor a BKV forgalomba állította a járművet, de ekkora távlatban az eleve rossz állapot nem lehet érv: azóta az autóbusz átesett legalább 2 hatósági műszaki vizsgán, 120-150 heti szemlén és számtalan napi szemlén, ahol mind-mind kiszúrható a probléma. Könnyen előfordulhat az is, hogy a meghibásodott vízcső már a BKV által került beszerelésre. Ennek tükrében a VEKE sugalmazása nemhogy szakmailag nem állja meg a helyét, de egy jó nagy adag rosszindulat is felfedezhető benne.

A baleset azonban nem volt a meghibásodás szükségszerű következménye, az emberi mulasztás miatt következett be, amiért nem a BKK, nem Vitézy, és nem is a használtbusz-beszerzés koncepciója a felelős, hanem egyes-egyedül az üzemeltető.

0002vb.JPGNem csak a BKV üzemeltet használt Mercedes buszokat. Másoknak sikerül jobban is?

Nem problémamentes típus a Citaro a BKV-nál, a balesetet okozó busz egyik ikertestvére idén év elején kiégett. De az felettébb érdekes, hogy az egyik privát üzemeltetőnek pont ugyanilyen típusú és korú autóbuszán miért nem történik ilyesmi? Sem a VT-Arriva, sem a Volánbusz, sem a T&J nem a buszüzemeltetés mintaképe, de onnan – annak ellenére, hogy együttes BKK flottaméretük lassan eléri a BKV flottáét – nem hallunk ilyenekről, legalábbis mostanában semmiképpen.

Ennek fényében a VEKE álláspontja a privát szolgáltatókról (feleslegesen drága, luxus) új megvilágításba helyeződik. Nem beszélve arról, hogy ugyanilyen járművekkel a privát üzemeltetők Nyugat-Európában 8-10 EUR/km áron közlekednek, míg itt, még a legdrágább hibrid Volvók esetében is 3 EUR/km a tarifa. Az pedig ismét bebizonyosodott, hogy a BKV a jelenlegi forrásokból, a jelenlegi eszközparkkal, a jelenlegi humánerőforrással, és főleg a jelenlegi hozzáállással nem képes ellátni a feladatát megfelelő színvonalon.

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr187687710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2015.08.07. 12:40:21

A VEKÉ-vel már komolyan nem érdemes foglalkozni, valamelyik hülyegyerek az összes fusztrációját a Facebookon éli ki, teljesen be van gyepesedve és semmilyen ellentmondást nem tűr. Ez már nem egyesület hanem egy vicc. Semmilyen nyilatkozatukat sem érdemes figyelembe venni vagy reflaktálni rá. Főjenek a saját levükben, egyszer majd megunják, aztán mehetnek trollkodni pl. az Index fórumra.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2015.08.07. 15:13:31

@retek: Nem akarok tippelgetni, de más megtette helyettem: az a hülyegyerek lehet az elnök, aki amúgy főpolgármesteri tanácsadó... (Ha nem is ő volna személyesen, akkor is elvileg egyesületi elnökként jogilag is felelős a Veke nevében írogatók tevékenységéért is).

Aron_son · https://busworldblog.com 2015.08.07. 16:01:31

" [...] több forrásunk alátámasztja, hogy a BKV nyáron még a 9-10 éves, nagyon érzékeny Volvo 7700-as autóbuszokba is sima csapvizet tölt."

Cáfolom, nem igaz az értesülés.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2015.08.07. 16:24:46

index.hu/belfold/2015/08/06/gejzir_tort_fel_a_120-as_buszon/

Tegnap csak azért volt szerencsénk, mert a busz éppen a megállóban volt és nyitva volt a középső ajtó. Ha éppen menet közben nyomja ki a gőzt az utastérbe, akkor most nem lenne őszinte a mosolyom, fél méterre ültem a fedéltől.

Vicces amúgy, írtam levelet a forgalombiztonsági osztálynak (cc-ben a bkv@bkv.hu és a bkk@bkk.hu is) tegnap délután 1-kor, azóta semmi reakció részükről - egy elnézést vagy semmi sem, telefonszámom pedig rákerült a jegyzőkönyvre - pedig erre van a kommunikációs osztály, ha már délután háromkor egy mismásoló sajtó közleményre futotta nekik. Ma kocsival jöttem dolgozni. A BKV pedig vezérkarnak küldöm a Belga : egy, két, há' című számot, sok szeretettel.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2015.08.07. 16:28:07

Mégvalami: azon a fos ikaruson egy fedlap sem volt rögzítve, úgy felcsapta, ahogy kell.

fifibá55 2015.08.07. 18:36:56

Hát, ha valakinek egy bp-i buszon utazás jelenti élete nyaralását...

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2015.08.07. 19:40:49

@Comandante en Jefe: Bárki is az és bárhány éves, egy igazi sértődött hülyegyerek, semmi több.

zsebkettő 2015.08.07. 20:56:26

Sok beszédnek sok az alja.

♔batyu♔ 2015.08.07. 21:07:37

Egy szerelő hanyag munkát végzett, ennyi.

egysmás 2015.08.07. 21:34:29

Ha lenne normális minőségbiztosítási rendszer, ilyen nem történne meg.

ZBR 2015.08.07. 22:59:23

@gergo:
A válaszadási határidő 30 nap, amely az ügyfél értesítése esetén újabb 30 nappal meghosszabbítható.

Az Ikarusokon a fedlapok gyárilag nincsenek rőgzítve.

ZBR 2015.08.07. 23:04:08

@Aron_son:
Aláírom a cáfolatodat. Nem itatnék senkit abból a "csapvízből". Mivel személyesen is töltőttem buszt már, így azt hiszem, akárhány forrása is állít hülyeséget az Omnibusznak, az hülyeség marad...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2015.08.10. 16:24:48

"a magaspadlós, klíma nélküli, környezetszennyező járművek, "

Azért azt hozzátenném, hogy azok a buszok pont komfortosak, főleg tömegben.
Nem értek egyet ezzel a legyen minden jármű alacsonypadlós... Oké, legyen a fele olyan de nem korrekt azért szűkebbé és rosszabbá tenni az utazást (adópénzből), hogy az utasok 0.001%-a is tudjon vele menni.
Babakocsit régen is fel tudta vinni az ember... ..Már, ha kellett, mert régen kevésbé volt divat a babás plázázgatás, többen használtak kengurut...
Szóval nem azt mondom, hogy rossz, hogy vannak alacsonypadlósok, csak azt, hogy azért csúcsidőben járhatna több magaspadlós, hogy emberibb módon elférjenek az emberek...

A klíma is egy olyan dolog, hogy, ha nagy az ablak, akkor felesleges klíma. Sok esetben ablakkal jobb a hőérzet, hiába van melegebb. A klíma nagyon sok goromba betegséget tud összehozni, pláne, ha túl sok az ember és pláne, ha nem tartják karban eléggé.

A környezetszennyezés meg relatív. Minden dízel jármű szennyez, nagy mennyiségben nem is lenne szabad használni.. Az euro 5-6 pedig sok esetben egyáltalán nem biztos, hogy annyira jó, mint mondják, sőt.

Kopi3.14 2015.08.10. 19:06:45

@Comandante en Jefe: A VEKE vitézy visszanyaló fagyijává vált?

2015.10.04. 06:34:57

Hányszor látni nyáron csapvizzel teli viráglocsolót cipelő és abból utántoltő járművezetőt a végállomásokon... lehet, hogy a garázsban megkapják a desztvize és a fagyállót, de a végállomásokon menetközben tuti nem...
süti beállítások módosítása