Ikarus a Fehér ház kertjében

2015. augusztus 23. - kristoof

cimlap.jpeg

Sem előtte, sem utána nem járt több autóbusz az elnöki rezidencia kertjében.

Az Ikarus 1977-ben készítette el a 18,2 méter, vagyis 60 láb, hosszú 286-os típust László Anna tervei alapján. A kocsit ezután kiszállították az Egyesült Államok nyugati partvidékére, ahol bemutatókon vett részt, többek között Los Angelesben és San Franciscóban is. A meggypiros jármű nagy feltűnést keltett ahol megjelent, ugyanis az USA-ban akkoriban szokatlan látványt nyújtottak a csuklós buszok, ezért az amerikai köznyelvben Big rednek, a buszos szakmában pedig, a konstruktőr után, Anna babynek becézték az impozáns járművet.

3_2.jpg

A Big red San Francisco utcáin

Az Ikarus és a különböző észak-amerikai gyártók együttműködésének köszönhetően az Ikarus 286-osból, 1980 és 1988 között összesen 505 darab készült. Az Anna babyből többek között Portland, Louisville, Ottawa, Albany, Millwaukee és Toronto is vásárolt.

Ilyen előzmények után az Ikarus vezetése úgy döntött, hogy szeretnék megtartani a tengerentúli piacokat, ezért 1986-ban elkészítették, az akkor új 415-ös amerikai adaptációját, a szélesebb Ikarus 416-ost.

2_2.jpg

Az egyik első Ikarus 416 San Diego színeiben

Posztunk főszereplőjét, a 18 méter hosszú Ikarus 436-ost a szóló változattal párhuzamosan fejlesztették és 1987-ben szállították ki az USA-ba. Ennek a busznak a műszaki megoldásai, a 286-ossal ellentétben, már nem az amerikai, hanem inkább az európai szemnek voltak szokatlanok. A 97 férőhelyes 436-os szélessége 2591 milliméter, ami így majdnem tíz centivel volt szélesebb, az alapot adó 435-ösnél. Padlómagassága 740 milliméter helyett 810 milliméter lett. Érdekes volt a busz motorja is, ugyanis egy álló V elrendezésű hathengeres, 12 000 köbcentis, 298 lóerős, kétütemű Detroit Diesel erőforrás dolgozott benne.

4.jpeg

Az Ikarus 436

A Buy American Law törvény szerint az állami és önkormányzati beszerzésű buszoknak hatvan százalékban amerikai alkatrészekből kell épülnie, ezért az Ikarus 1989-ben megalapította az Ikarus USA Incorporated nevű céget, amelynek központja Annistonba került. Ettől kezdve az Ikarus 416 és 436 típusok kocsiteste a budapesti Ikarus gyárban készült, de a főegységek beépítése és a végszerelés Annistonban történt. Az amerikai Ikarus gyártás 1992-re a csőd szélén táncolt, ezért az Első Magyar Alap nevű angol bejegyzésű kockázati tőketársaság felvásárolta a céget és létrehozta az American Ikarus Inc.-et. Majd 1993-ban egy teljesen új céget alapítottak a North American Bus Industriest, azaz a NABI-t.

1_4.jpg

Az Ikarus 436, Bill Clinton az USA 42. elnöke és a magyar delegáció a Fehér Ház kertjében (fotó: Suhajda Zsuzsa gyűjtéséből)

A magyar kormány több tagja, köztük Róna Péter az Első Magyar Alap vezérigazgatója, és Horn Gyula Magyarország miniszterelnöke 1994-ben látogatást tett a washingtoni Fehér Házban, ahol az USA 42. elnöke Bill Clinton fogadta őket. A látogatás igen stílusosra sikerült, ugyanis a magyar delegáció egy Ikarus 436-ossal érkezett, amit beállítottak a Fehér Ház hátsó udvarára is. A visszaemlékezések szerint a kocsi túl széles és hosszú volt, hogy beférjen a kapun, ezért a hátsó bejáratot elbontották, hogy a csuklós busszal be lehessen férni. A 436-ost az udvaron, néhány méter erejéig, maga Bill Clinton is vezette. Sem előtte, sem utána nem járt, nemhogy Ikarus, de semmilyen autóbusz a Fehér Ház kertjében! Így az elnöki rezidencia történelméből, ha csak egy picike szeletet is, a neves magyar gyártó is kiragadott magának.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr167727254

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmihaly 2015.08.23. 17:45:01

Széles Gábor, légy ezerszer átkozott!

Eizogembird 2015.08.23. 17:52:26

@gmihaly: minden kimondott szóval az legyen és az osszes akik így tették tönkre az országot

dthoreau (törölt) 2015.08.23. 19:28:46

Érdekes cikk. Most tűnt fel, hogy a "Big red San Francisco utcáin" fotó véletlenül éppen egy trolibusz felsővezeték alatt készült. Lehet, hogy San Franciscoban trolibuszokkal esélyesebbek lettünk volna:-)

Pöff 2015.08.23. 20:24:53

@gmihaly: még újra lehet éleszteni

egyébként hihetetlen hogy a 77-ben a legnagyobb szocializmus közepén mikor az összes ország szart se tudott eladni nekünk az imerialista amerikának..tudtunk eladni több százat

meg úgy a világ összes országának.
És elég jó volt nekik is.

kristoof 2015.08.23. 23:08:32

@Pöff: "még újra lehet éleszteni"

Kit? Széles Gábort vagy az Ikarust?

Mert szerintem mindkettő esélytelen. :-)

Pöff 2015.08.23. 23:19:22

@kristoof: nyilván az ikarust és nem a bitófára valót

egyébként nem olyan reménytelen az eset...de nyilván itthon nagyon sok mindennek nagyon meg kellene változnia(inkább erre nincs esély)

kristoof 2015.08.24. 00:24:55

Ebben a történetben az a végtelenül szomorú, hogy sajnos, de. Mindketten reménytelenek, az egyiknél agyat kéne cserélni a másikba meg iszonyatos mennyiségű pénzt kellene beleölni.

A sors pikantériája, hogy a "bitófára" való épp az Ikarus márkanév tulajdonosa és még pénze is lenne, hogy feltámassza a márkát...

Szerintem felejtsük el az Ikarust, és legyünk büszkék együtt arra, hogy valamikor a posztban említett dolgok történtek! (Remélem még sikerül hasonló dolgokat fel lelnem az Ikarusról! :-) )

Szurkoljunk inkább együtt a MABI-nak, hogy hasonló karriert fusson be! :-)

dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2015.08.24. 11:20:02

a tipusszamok keverednek egy kicsit 415/416 v 435/436

Kékes 2015.08.24. 13:57:30

Az átok, ha fogna?? BRG is a lelkén szárad, de az Ikarus miatt 100 halált érdemel, ugyanúgy mint akik a Ganzot tönkre tették !!!!
Büszkék voltunk a hazai termékekre: Pannónia, Csepel, Ikarus, Ganz mozdonyok, hajók.......stb !!

kofy 2015.08.24. 19:41:32

@dthoreau Volt San Fransiscoban magyar troli, egy Ikarus 280.T3 prototípus troli. Bővebben itt: www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/index.html

dthoreau (törölt) 2015.08.24. 21:35:16

@kofy: Azt a mindenit, ez hihetetlen:-) Nagyon koszonom az infot!

BPO654 2015.08.24. 22:36:22

Aztán csak nem jött össze hornnak...:D

S ekkor már megvolt a teljesen a.p-ós IK 417.!
Aztán nem lett abból se smmi. Autópályák helyett erre kellett volna pénzt adni pl.:D De ez már elment.... .

axeleda 2015.08.25. 08:35:16

Az energiacellákba fordított minden egyes energiát a magyar buszgyártásba kéne fordítani. De most azonnal. Elég sok időt pocsékoltak rá.........

Kopi3.14 2015.08.28. 15:18:02

@dthoreau: Mennyi BKV-s buszt láttunk hasonlóan "lógó" csuklóval. :D
süti beállítások módosítása