Sem előtte, sem utána nem járt több autóbusz az elnöki rezidencia kertjében.
Az Ikarus 1977-ben készítette el a 18,2 méter, vagyis 60 láb, hosszú 286-os típust László Anna tervei alapján. A kocsit ezután kiszállították az Egyesült Államok nyugati partvidékére, ahol bemutatókon vett részt, többek között Los Angelesben és San Franciscóban is. A meggypiros jármű nagy feltűnést keltett ahol megjelent, ugyanis az USA-ban akkoriban szokatlan látványt nyújtottak a csuklós buszok, ezért az amerikai köznyelvben Big rednek, a buszos szakmában pedig, a konstruktőr után, Anna babynek becézték az impozáns járművet.
A Big red San Francisco utcáin
Az Ikarus és a különböző észak-amerikai gyártók együttműködésének köszönhetően az Ikarus 286-osból, 1980 és 1988 között összesen 505 darab készült. Az Anna babyből többek között Portland, Louisville, Ottawa, Albany, Millwaukee és Toronto is vásárolt.
Ilyen előzmények után az Ikarus vezetése úgy döntött, hogy szeretnék megtartani a tengerentúli piacokat, ezért 1986-ban elkészítették, az akkor új 415-ös amerikai adaptációját, a szélesebb Ikarus 416-ost.
Az egyik első Ikarus 416 San Diego színeiben
Posztunk főszereplőjét, a 18 méter hosszú Ikarus 436-ost a szóló változattal párhuzamosan fejlesztették és 1987-ben szállították ki az USA-ba. Ennek a busznak a műszaki megoldásai, a 286-ossal ellentétben, már nem az amerikai, hanem inkább az európai szemnek voltak szokatlanok. A 97 férőhelyes 436-os szélessége 2591 milliméter, ami így majdnem tíz centivel volt szélesebb, az alapot adó 435-ösnél. Padlómagassága 740 milliméter helyett 810 milliméter lett. Érdekes volt a busz motorja is, ugyanis egy álló V elrendezésű hathengeres, 12 000 köbcentis, 298 lóerős, kétütemű Detroit Diesel erőforrás dolgozott benne.
Az Ikarus 436
A Buy American Law törvény szerint az állami és önkormányzati beszerzésű buszoknak hatvan százalékban amerikai alkatrészekből kell épülnie, ezért az Ikarus 1989-ben megalapította az Ikarus USA Incorporated nevű céget, amelynek központja Annistonba került. Ettől kezdve az Ikarus 416 és 436 típusok kocsiteste a budapesti Ikarus gyárban készült, de a főegységek beépítése és a végszerelés Annistonban történt. Az amerikai Ikarus gyártás 1992-re a csőd szélén táncolt, ezért az Első Magyar Alap nevű angol bejegyzésű kockázati tőketársaság felvásárolta a céget és létrehozta az American Ikarus Inc.-et. Majd 1993-ban egy teljesen új céget alapítottak a North American Bus Industriest, azaz a NABI-t.
Az Ikarus 436, Bill Clinton az USA 42. elnöke és a magyar delegáció a Fehér Ház kertjében (fotó: Suhajda Zsuzsa gyűjtéséből)
A magyar kormány több tagja, köztük Róna Péter az Első Magyar Alap vezérigazgatója, és Horn Gyula Magyarország miniszterelnöke 1994-ben látogatást tett a washingtoni Fehér Házban, ahol az USA 42. elnöke Bill Clinton fogadta őket. A látogatás igen stílusosra sikerült, ugyanis a magyar delegáció egy Ikarus 436-ossal érkezett, amit beállítottak a Fehér Ház hátsó udvarára is. A visszaemlékezések szerint a kocsi túl széles és hosszú volt, hogy beférjen a kapun, ezért a hátsó bejáratot elbontották, hogy a csuklós busszal be lehessen férni. A 436-ost az udvaron, néhány méter erejéig, maga Bill Clinton is vezette. Sem előtte, sem utána nem járt, nemhogy Ikarus, de semmilyen autóbusz a Fehér Ház kertjében! Így az elnöki rezidencia történelméből, ha csak egy picike szeletet is, a neves magyar gyártó is kiragadott magának.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!