A főváros járműparkja igen sokszínű. Egy-egy utasszemmel nézett egyforma busz között jó néhány különbséget fedezhetünk fel. Ezeket a különbségeket hasonlítottuk össze a Hollandiából és Németországból használtan beszerzett Volvo 7700 és 7000 típusú szóló autóbuszokon.
A BKV-nál hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az elavult Ikarusokat vadonatúj, minden elvárásnak megfelelő alacsonypadlós buszokra cserélni anyagilag lehetetlen lenne. Ezért a közlekedési cég, a korábban beszerzett Van Hool-okhoz hasonlóan, 2012-ben úgy döntött, hogy további használt kocsikkal újítja meg a szóló buszflottáját. Javítva ezzel a járműpark átlag életkorát, és az alacsonypadlós, klimatizált szolgáltatás statisztikáját. Döntéshozóink „ha nincs ló, jó a szamár is!” alapon úgy döntöttek, hogy a nyugati fejlettebb országok használt busz flottáiból vásárolnak, majd „honosítják” azokat. Így esett a választás a Holland veldhoveni Veolia közlekedési vállalat leselejtezett szóló Volvo 7700-asaira. Itt nyilván közrejátszott az is, hogy a BKV-nak már vannak ilyen Típusú buszai, csak épp csuklós változatban.
A Hollandiából származó kocsik jobb állapotban vannak, mint a berliniek
A buszok honosítását a VJSZ (Vasúti Járműjavító Szolgálat) végezte. Itt történt a buszok „bilikékre” fényezése, felmatricázása, az utastájékoztató rendszerek testre szabása, üléshuzatok cseréje stb. 2012-ben ihlet és pénz hiányában a kocsik belsejének honosítása elmaradt.
A honosítás után azonban egy váratlan kérdés ugrott be a közlekedésszervező gondolataiba. Rájöttek, hogy valami nem stimmel az új-használt buszok arculatával. Itt megtörtént az, ami a buszok átfényezésével kapcsolatban sajnos, sem előtte sem utána, nem történt meg: kikérdezték a BKK Facebook oldalán a „népet”, hogy szerintük mi tudná elfogadhatóbbá tenni ezt a kinézetet:
Így néznének ki a kocsik a hibrid feketítés nélkül. A BKK egyedül ebben az esetben kérdezte meg az utasokat a buszok kinézetéről. Sem előtte sem utána nem tettek többé ilyet (fotó: iho.hu)
A Facebook szavazatok alapján a döntéshozóink a hibrid 7700-asok fekete színezésével tették emészthetővé a busz karakterét, ám ezt az újabb Volvo 7900-as valóban hibrid buszoknál már kihagyták sajnos.
A BKV idén a további Ikarus selejtezések folytatására Berlinből is vásárolt, a veldhoveniekhez hasonló szóló Volvokat, melyeknek honosítása jelenleg még folyik, de néhány példánnyal már találkozhatunk a főváros buszjáratain.
A berlini kocsik jobban le vannak "lakva", mint a holland példányok
Budapesten így összesen három féle „kisolvó” közlekedik, ezek külsején érdemleges különbségeket nehéz találni. A Holland Volvoktól a berlini az ajtók vezérlésben különbözik leginkább. A buszok utastereiben több eltérést is észrevehetünk, hiszen mások az elvárások Berlinben, mint Veldhovenben.
A berlini 7000-esek sajátossága az 1. ajtónál található rámpa-ami kapóra jöhet a BKK-nak, mert így a kerekesszékes utasoknak is be tudják vezetni az elsőajtós felszállást. Így az autóbuszon két mozgáskorlátozottaknak kihajtható rámpa van (1. és 2. ajtónál). A Holland és a Német buszok műszerfala és ajtóvezértlése is teljesen más, mint a Hollandoké, ezek viszont a 2004-ben újonnan vásárolt Volvo 7700 csuklós autóbuszokéra hasonlítanak.
A Holland „kisvolvók” eddig egész jól szuperáltak, de a berlini társaik közül az egyik a budapesti bemutatkozás után néhány nappal kigyulladt, majd teljesen kiégett. Reméljük, hogy ez csak egyedi eset és a berlini kocsik a holland „kisvolvókhoz” hasonlóan beválnak.
(fotók: a szerző)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!