Nyugaton tényleg mindenki a hazai gyártású buszokat részesíti előnyben? Ez persze nem igaz, jó példa erre a legfrissebb francia és spanyol tender eredménye.
Régi sztereotípia Magyarországon, hogy bezzeg külföldön, mindenki hazai gyártású buszt vásárol. Ez természetesen nem állja meg a helyét, ugyanis számos példa van arra, hogy a nagy buszgyártó múlttal rendelkező országok közlekedési cégei sokszor a külhoni felhozatalból választanak. Jó példa Lengyelország, amely néhány év alatt igazi autóbuszgyártó nagyhatalom lett, viszont évek óta a Mercedes vezeti az eladási statisztikákat. Nemrég pedig Berlin vásárolt be alaposan Scania Citywide-okból.
Az RATP-hez 90 érkezik a Citywide 18 LF CNG-s változatából
Néhány napja a német fővároshoz csatlakozott Párizs is. Ugyanis a francia főváros közlekedési vállalata, a Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), összesen kilencven földgáz (CNG) üzemű, négyajtós Scania Citywide 18 LF típusú csuklós buszt rendelt a svéd gyáróriástól. Az új párizsi kocsik a lengyelországi Słupskban készülnek majd és gyakorlatilag minden földi jóval fel lesznek szerelve, ami az utasok kényelmét segíti elő. A buszokon lesz wifi, színes kijelzők kívül-belül és a manapság már elmaradhatatlan USB töltők is. Az első Citywide 18 LF CNG-k még idén megérkeznek, az utolsók pedig 2020-ban állnak forgalomba az RATP-nél.
Madridban a hibrid buszok tenderén hirdettek eredményt a minap, amit szintén a Scania húzott be a Citywide hibrid változatával. Összesen 51 kocsit szállíthat a svéd gyár a madridi közlekedési régióba -Consorcio Regional de Transportes de Madrid (CRTM)-, hét operátornak. A 12,7 méteres Citywide hibridből 34, a 14,8 méteres, háromtengelyesből pedig 17 érkezik a spanyol főváros elővárosaiba.
A gyári képen a 12 méteres hibrid változat. Madrid környékére hosszabbak érkeznek idén
A új hibrid buszok különlegessége, hogy a teljes kontingens 320 lóerős, 9 literes biodízel motort kap majd, amivel teljesítik a Tempo 100 előírást is. Így a Madrid környéki autópályákon akár 100 kilométeres sebességgel is hasíthatnak a hibrid kocsik. A villamos hajtásrendszer 150 kilowatt, azaz 204 lóerőt tud majd. A Scania szerint a járművek beszerzési ára, az akkumulátorok cseréjével együtt, öt év alatt megtérül.
Az első Scania Citywide hybrid buszokat már júniusban, az utolsókat pedig ősszel vehetik birtokba a spanyol főváros környékén élő utasok.
(fotók: Scania)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!