Mercedes CityPilot - busz a jövőből?

2016. július 18. - _zahnrad

kd310525.jpgA Mercedes-Benz önvezető koncepcióbusszal mutatja be hogyan képzeli a városi buszok jövőjét. A busz csak egy tanulmány, egy elnagyolt vízió, így is kell kezelni.

A gyárak néha mutatnak sorozatgyártásba nem küldhető, elnagyolt formakoncepciókat, hogy szondázzák a leendő vásárlóik reakciót, esetleg megmutassák mire is képesek. Esetünkben inkább ez utóbbiról van szó. A buszgyárak egyre másra állnak elő a BRT-vonalakra szánt, egyedi kialakítású változatokkal vagy típusokkal, így a Mercedesnek is ideje volt megmutatni mit tudnak. Az egyedi formaterv csak felhívja a figyelmet arra, hogy napjaink autóipari szent grálját, az önvezetés képességét kapta a busz.

Önvezető

kd310544.jpgCsak felügyel, nem vezet, azt a busz végzi. Megoldás a munkaerőhiányra? (fotó: Daimler AG)

A Mercedes CityPilot nevű rendszere vezeti a szokatlan formaelemekkel felöltöztetett, egyedi ajtókiosztású, szóló Citarót, az önvezető funkció az Actros teherautó Highway Pilot rendszerén alapul. Az önvezető rendszer képes felismerni a jelzőlámpák jelzéseit, a gyalogosokat és be tud állni a megállókba centiméteres pontossággal. Sávtartó rendszer is működik a buszon, amit egy 200 méteres hatósugarú radar, négy rövid hatótávolságú radar, és sztereó kamerák képe navigál a GPS jelek mellett. Önállóan, öt centiméternyire áll meg a megállótól, nyit és zár ajtót, majd indul el. Képes a jelzőlámpákkal is kommunikálni. Összesen három ilyen busszal találkozhatunk Európa két nagyvárosában, Stuttgartban és Amszterdamban.

Nagyobb a füstje? - Fanyalogjunk egy kicsit

kd310538.jpgEgy midibuszban is több ülőhely van. Kapaszkodni minek is, és felállni is veszélyes. A formatervezők póráza túl lazára sikerült (fotó: Daimler AG)

A magyar kompozit Modulókhoz hasonló ajtókiosztás a manapság divatos koncepcióbuszok alapeleme. Noha az elrendezés vezetővel is működik, de vezető nélkül jönne ki igazán az előnye. Akár az emeletes buszok felső szintjéhez hasonló is lehetne a kilátás, de ezt egyelőre még egy ilyen tanulmány járművön sem engedik meg. A valamilyen fokú önvezetés és az önálló megállóba állás nem új dolog a buszok között, itt inkább az önvezetés foka és – az eddig próbált rendszerekhez képest – az érzékelés módja az újdonság.

kd310526.jpgHa a Mercedes szerint ez a jövő, akkor baj van. Egy látványos műanyag kacattól csak számkijelzés fér el előre (fotó: Daimler AG)

A busz formaterve egyértelműen túljátszott, a funkció rovására magamutogató. Ezt legjobban a homlokfali kijelző háromnegyedét bekebelező műanyag elem mutatja. Így csak egy járatszámot lát az utas, azt viszont már nem tudhatja mi a végállomás, biztos majd az okostelefonja megmondja, amit az utastérben vezeték nélkül töltögethet. A belső térben használt anyagok a német buszgyártásban újszerűek, olasz vagy francia kollégáik viszont gyakorta alkalmazzák a látványos és világos szövet felületeket, díszes elemeket a mennyezeten.

A beltérbe helyezett, kicsit szocreál utánérzésű műanyag stúdiófotelek városi buszhoz képest helypazarlóak, mutatják a tanulmány elnagyoltságát. A műanyag székekben tespedő utasok maguk mellé, nagy holtterekbe tudják lerakni és vezeték nélkül tölteni a természetesen erre képes eszközüket, senki onnan el nem viszi... Felállniuk nem érdemes a busz megállásáig, mivel kapaszkodni nem igazán tudnak mibe, csak kevéske fatörzsre emlékeztető oszlop jutott. Az ajtókkal szemben a fejükre is jobb vigyázni felállás közben, ha nem szeretnék, hogy az oldalra szerelt hatalmas monitor otromba burkolata adja a másikat.


A buszt egy Euro VI-os dízelmotor hajtja, és a Mercedes nem is ígéri 2018-nál előbbre a saját elektromos megoldását, miközben a konkurensei növekvő számban közforgalomban közlekednek. Röviden és tömören ilyen használhatósággal és ergonómiával megvert formakoncepciót a világ bármely eldugott rajzszakos intézményben tudnak álmodni, így a Mercedes óriási csalódást okoz. A buszgyártásra nem akar költeni a gyártó, a teherautókba szerelt radarrendszer áthangolása jobban átgondolt és kidolgozott koncepciót is megért volna, valódi ötletekkel. Az alternatív hajtásokkal eddig nem túl jó tapasztalatokat felmutató gyártó lemaradhat a konkurenciától.

A Solaris tavaly ősszel megmutatta hogyan kell látványos, használható formatervet készíteni és az MAN is generációváltásra készül idén. Ehhez képest a Mercedes épített egy midibuszok befogadóképességével rendelkező technológiai demonstrátort. Nem szabad komolyan venni, de egy nagy buszgyártótól használható, új, a jövőben piacvezető ötleteket várna el az ember, nem pedig öncélúan megrajzolt, hatalmas ergonómiai és használhatósági bakikkal megszórt valamit. Ha oda kerül a sor, és valóban aktuálissá válik egy következő generációs városi busz, akkor remélhetőleg a Mercedes komolyan veszi a feladatot és újból odateszi magát, de addig is hiányoznak a valódi, előremutató, használható ötletek a buszgyártásból, mint amilyeneket Finta László, Torma Lajos, Bob Lee, vagy éppen a Mercedes tudott, amikor 1997-ben bemutatta a Citarót, ilyen műanyag kacatok nélkül.

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr288899308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsebkettő 2016.07.19. 07:00:28

Szánalmas, hogy nem Solaris, értem én. Ez egy önvezető koncepcióbusz, kár összevetni más gyártók sorozatgyártású termékeivel. Más önvezető koncepcióbuszokkal kéne összehasonlítani, csakhogy... hm... még nincsenek? Akkor szidjuk az ülésrendet!

Bluemotion 2016.07.19. 17:18:08

@zsebkettő: Most én sem értettem a cikkírót. Mivel ez egy koncepcióbusz, ami valószínűleg ebben formában soha nem kerül sorozatgyártásra, miért is kellene kész, vásárolható modellekkel összevetni.

Petyka366 2016.07.19. 19:15:08

Rossz a cím! Lehetett volna mondjuk: A BKK/Fidesz figyelmébe: Várba való új busz! Hátha van egy-két kormányközeli ember aki szerint ez a busz jó lenne a várba + első ajtós vonalakra :D Úgyse kell vezetni, a járművezető nyugodtan kérheti a menetjegyeket, bérleteket. :D
Emberek! A Blog írója, csak szerette volna felhívni a figyelmet arra, hogy ez a busz(?!) ebben a formában életképtelen, ezért is példálózik a Solaris futurisztikus formatervű új járművével!

itoérambolafoci 2016.07.19. 22:39:37

Srácok,
én értem a cikkírót, titeket viszont nem.
Ennak a busznak a tervezője az önvezetés vékonyka ötlete ürügyén gyakorlatilag sutba dobta az elmúlt 30 év összes busztervezési tapasztalatát.
Mi a fenéért van az, hogy a koncepciójárművek tervezői még a járműtervező szakma legalapvetőbb tervezési szempontjait sem tartják tiszteletben?
Ti tényleg képesek vagytok röhögés nélkül nézni egy olyan tervet, ahol egy városi buszban ülések helyett kanapékat helyeznek el?
Titeket tényleg nem zavar az, ha a tervező nyíltan hülyének néz titeket, és egy használhatatlan blődlit tol a képetekbe busz címén?

Petyka366 2016.07.20. 18:38:49

@itoérambolafoci: Ahogy írtad, ez nevetséges, én is jókat röhögtem.

Bluemotion 2016.07.21. 12:34:44

@itoérambolafoci: Tisztában vagy a koncepcióbusz fogalmával?

itoérambolafoci 2016.07.24. 13:59:00

@Bluemotion: Tisztában vagy a "koncepció" fogalmával?

Az valóban egy koncepció, hogy csináljunk önvezető buszt.

Az viszont nem "koncepció" hanem csupán debil idiotizmus, hogy a biztonságos utazásra alkalmas ülések helyett valaki kanapékat rakjon egy városi buszba.

És ez teljesen független attól, hogy a busz önvezető-e, vagy sem.

Ha valakinek nincs semmiféle értelmes koncepciója a busz üléseire, akkor miért változtat rajta?

A dízel hajtás helyére sem raktak agyahagyott hidegfúziós szabadenergiás atomreaktort.

Akkor mi kényszerítette a formatervezőt, hogy a kipróbált és bevált belső elrendezés helyett egy hülyeséget rajzoljon?

bovorac 2016.07.25. 11:49:23

@itoérambolafoci: Egyszerű a válasz - marketing.

Ha normál üléseket rajzol bele, akkor talán az Omnibusz szerzőjének a figyelmébe. még belekerül, talán te még el is olvasod a hírt róla. De a többség nem. Mi több, az Omnibusz se tudna róla mit írni, csak azt, hogy ismét van egy önvezetős kísérlet.

Így viszont a semmivel, nulla befektetéssel megsokszorozta a Mercedes a koncepció iránt érdeklődők számát. És mivel a többségnek csak a csili-vili formabontás tűnik fel, s ezáltal válik a számára megjegyezhetővé, a kisebbség nagy többsége pedig pontosan tudja, hogy úgysem így kerül forgalomba, lényegében tökéletesen tét nélküli húzás volt a cég és a dizájner részéről.

A célt viszont elérték, mert pl. én is erről írok Neked, miközben meg hümmögve egyet ráfordítottam volna a hírre 10-15 másodpercet.

itoérambolafoci 2016.07.26. 15:42:50

@bovorac:

Persze, hogyne.

Gondolom, szerinted a formatervezők a Fiat Multiplával is elérték a céljukat, mert arról is rengeteget írt a sajtó.

Ennek fényében szerinted nyilván az sem számít, hogy a Multipla karosszériájának összes présszerszámát dobhatták ki a szemétbe, mivel az általad eufémisztikusan "marketing trükknek" nevezett debil idiotizmus miatt az autóvásárlóknak olyan erős hányingerük támadt a Multipla név puszta említésére, hogy még akkor sem vásároltak belőle, amikor a Fiat a Multipla sírnivalóan ocsmány és teljesen indokolhatatlan orrkialakításár valami normálisabbra cserélte.

Azt persze elhiszem, hogy a marketingesek bármiféle hülyeségüket is képesek volnának megmagyarázni.

De mivel pont a buszok vásárlása az, amiről biztos hogy nem érzelmi alapon döntenek, nem gondolhatod komolyan, hogy egy ilyen elcseszett buszbelsőről szóló sajtóhír bármit is segíthetne a Mercedes buszok eladásában.

bovorac 2016.07.30. 12:29:51

@itoérambolafoci: Az teljesen más ügy, ha piacra is engedik ezt a szörnyűséget. Ez csak koncepcióbusz. A Multiplát pedig komolyan gondolták - amit máig csodálok én is.

Bluemotion 2016.08.02. 09:36:44

@bovorac: Csak egyetérteni tudok. Igazából senkinek sem tűnne fel, hogy lenne n+1-ik önjáró jármű.

Bluemotion 2016.08.02. 11:11:29

@itoérambolafoci: Azért abban megyézhetünk, hogy a koncepció járművek igen nagy százaléka a bemutatott formában sosem kerül sorozatgyártásra. Természetesen lehet egy-két kivétel, de annak biztos szentelne ez a blog is egy posztot. Evvel szemben e modell esetében nem tudunk semmi olyan információról, hogy ebben a konstrukcióban 1:1-ben tömeggyártásra kerülne, a többi pedig csak pusztán spekuláció vagy a dolgok továbbvizionálása.

_zahnrad 2016.08.02. 23:12:15

@Bluemotion: Ha láttál már Neoplan Starlinert, akkor tudod, hogy a figyelemfelkeltéshez nem kell használhatatlan, a rendeltetésének nem megfelelő vackot promótálni.
süti beállítások módosítása