A Mercedes-Benz önvezető koncepcióbusszal mutatja be hogyan képzeli a városi buszok jövőjét. A busz csak egy tanulmány, egy elnagyolt vízió, így is kell kezelni.
A gyárak néha mutatnak sorozatgyártásba nem küldhető, elnagyolt formakoncepciókat, hogy szondázzák a leendő vásárlóik reakciót, esetleg megmutassák mire is képesek. Esetünkben inkább ez utóbbiról van szó. A buszgyárak egyre másra állnak elő a BRT-vonalakra szánt, egyedi kialakítású változatokkal vagy típusokkal, így a Mercedesnek is ideje volt megmutatni mit tudnak. Az egyedi formaterv csak felhívja a figyelmet arra, hogy napjaink autóipari szent grálját, az önvezetés képességét kapta a busz.
Önvezető
Csak felügyel, nem vezet, azt a busz végzi. Megoldás a munkaerőhiányra? (fotó: Daimler AG)
A Mercedes CityPilot nevű rendszere vezeti a szokatlan formaelemekkel felöltöztetett, egyedi ajtókiosztású, szóló Citarót, az önvezető funkció az Actros teherautó Highway Pilot rendszerén alapul. Az önvezető rendszer képes felismerni a jelzőlámpák jelzéseit, a gyalogosokat és be tud állni a megállókba centiméteres pontossággal. Sávtartó rendszer is működik a buszon, amit egy 200 méteres hatósugarú radar, négy rövid hatótávolságú radar, és sztereó kamerák képe navigál a GPS jelek mellett. Önállóan, öt centiméternyire áll meg a megállótól, nyit és zár ajtót, majd indul el. Képes a jelzőlámpákkal is kommunikálni. Összesen három ilyen busszal találkozhatunk Európa két nagyvárosában, Stuttgartban és Amszterdamban.
Nagyobb a füstje? - Fanyalogjunk egy kicsit
Egy midibuszban is több ülőhely van. Kapaszkodni minek is, és felállni is veszélyes. A formatervezők póráza túl lazára sikerült (fotó: Daimler AG)
A magyar kompozit Modulókhoz hasonló ajtókiosztás a manapság divatos koncepcióbuszok alapeleme. Noha az elrendezés vezetővel is működik, de vezető nélkül jönne ki igazán az előnye. Akár az emeletes buszok felső szintjéhez hasonló is lehetne a kilátás, de ezt egyelőre még egy ilyen tanulmány járművön sem engedik meg. A valamilyen fokú önvezetés és az önálló megállóba állás nem új dolog a buszok között, itt inkább az önvezetés foka és – az eddig próbált rendszerekhez képest – az érzékelés módja az újdonság.
Ha a Mercedes szerint ez a jövő, akkor baj van. Egy látványos műanyag kacattól csak számkijelzés fér el előre (fotó: Daimler AG)
A busz formaterve egyértelműen túljátszott, a funkció rovására magamutogató. Ezt legjobban a homlokfali kijelző háromnegyedét bekebelező műanyag elem mutatja. Így csak egy járatszámot lát az utas, azt viszont már nem tudhatja mi a végállomás, biztos majd az okostelefonja megmondja, amit az utastérben vezeték nélkül töltögethet. A belső térben használt anyagok a német buszgyártásban újszerűek, olasz vagy francia kollégáik viszont gyakorta alkalmazzák a látványos és világos szövet felületeket, díszes elemeket a mennyezeten.
A beltérbe helyezett, kicsit szocreál utánérzésű műanyag stúdiófotelek városi buszhoz képest helypazarlóak, mutatják a tanulmány elnagyoltságát. A műanyag székekben tespedő utasok maguk mellé, nagy holtterekbe tudják lerakni és vezeték nélkül tölteni a természetesen erre képes eszközüket, senki onnan el nem viszi... Felállniuk nem érdemes a busz megállásáig, mivel kapaszkodni nem igazán tudnak mibe, csak kevéske fatörzsre emlékeztető oszlop jutott. Az ajtókkal szemben a fejükre is jobb vigyázni felállás közben, ha nem szeretnék, hogy az oldalra szerelt hatalmas monitor otromba burkolata adja a másikat.
A buszt egy Euro VI-os dízelmotor hajtja, és a Mercedes nem is ígéri 2018-nál előbbre a saját elektromos megoldását, miközben a konkurensei növekvő számban közforgalomban közlekednek. Röviden és tömören ilyen használhatósággal és ergonómiával megvert formakoncepciót a világ bármely eldugott rajzszakos intézményben tudnak álmodni, így a Mercedes óriási csalódást okoz. A buszgyártásra nem akar költeni a gyártó, a teherautókba szerelt radarrendszer áthangolása jobban átgondolt és kidolgozott koncepciót is megért volna, valódi ötletekkel. Az alternatív hajtásokkal eddig nem túl jó tapasztalatokat felmutató gyártó lemaradhat a konkurenciától.
A Solaris tavaly ősszel megmutatta hogyan kell látványos, használható formatervet készíteni és az MAN is generációváltásra készül idén. Ehhez képest a Mercedes épített egy midibuszok befogadóképességével rendelkező technológiai demonstrátort. Nem szabad komolyan venni, de egy nagy buszgyártótól használható, új, a jövőben piacvezető ötleteket várna el az ember, nem pedig öncélúan megrajzolt, hatalmas ergonómiai és használhatósági bakikkal megszórt valamit. Ha oda kerül a sor, és valóban aktuálissá válik egy következő generációs városi busz, akkor remélhetőleg a Mercedes komolyan veszi a feladatot és újból odateszi magát, de addig is hiányoznak a valódi, előremutató, használható ötletek a buszgyártásból, mint amilyeneket Finta László, Torma Lajos, Bob Lee, vagy éppen a Mercedes tudott, amikor 1997-ben bemutatta a Citarót, ilyen műanyag kacatok nélkül.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!