Már tavaly novemberben megérkeztek Nyíregyháza új, környezetbarát, gázüzemű autóbuszai. Eddig azonban egyetlen utast sem szállítottak a szabolcsi megyeszékhelyen az új buszok, ugyanis utasszállítás helyett inkább az MAN telephelyén védik a betont az esőtől.
Mint ismeretes Nyíregyháza önkormányzata 2015-ben írt ki közbeszerzési eljárást, 36 alacsonypadlós, szóló és öt alacsonypadlós, csuklós, földgázüzemű (CNG) autóbuszra. A buszokat az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) forrásából szerezték be, öt milliárd forint összértékben, száz százalékos támogatással. Így az új, környezetbarát CNG buszflottával Nyíregyháza azon kevés hazai nagyvárosok közé csatlakozhat, ahol kizárólag alacsonypadlós buszok közlekedhetnek. A tender eredményhirdetését azonban többször is elhalasztották, végül 2016 májusában hirdették ki a nyertest: az MAN törökországi gyárából érkezhettek az új nyíregyházi autóbuszok.
Az új buszok lassan fél éve védik a tiszaújvárosi betont (fotó: Ronald Morgan Gordon)
Habár az EU az új buszokat kifizette, de októberben kiderült, hogy az autóbuszokhoz tervezett gáz töltőállomásra nincs az önkormányzatnak forrása, ezért a gázkút csak valamikor ez év elejére épülhet meg, azonban ez azóta sem történt meg. A következő hónapban viszont az MAN már elkezdte leszállítani a szabolcsi megyeszékhely új autóbuszait, amelyekből időközben mind a 41 megérkezett a tiszaújvárosi MAN telephelyre.
A szon.hu hírportál, még novemberben, megkérdezte a nyíregyházi önkormányzat illetékesét, hogy valóban Nyíregyháza új buszai jelentek-e meg Tiszaújvárosban? Megdöbbentő válasz érkezett a portál kérdésére: a képeken látható járművek nem a szabolcsi megyeszékhely új buszai. Hiába van ráírva az összesre, hogy: Nyíregyháza Megyei Jogú Város Önkormányzata. Ezek a buszok, az önkormányzat szerint nem azok a buszok, amik Nyíregyházán állnak majd forgalomba. Ilyenkor nehéz eldönteni, hogy az önkormányzat sajtószóvivője egyszerűen alkalmatlan-e a feladatára, vagy csak simán hazudott?
A nyíregyházi önkormányzat szerint ezek nem Nyíregyháza buszai (fotó: Ronald Morgan Gordon)
Ezek az új buszok idestova féléve várják, hogy a nyíregyházi utazóközönség szolgálatába álljanak, de ez azóta sem történt meg. Jelenleg a tiszaújvárosi telephelyen várják a korszerű autóbuszok sorsuk jobbra fordulását, addig is védik a betonplaccot az időjárás viszontagságaitól.
Értesüléseink szerint, azonban nem csak a gázkút meg nem építése miatt nem tudnak az új MAN gázbuszok forgalomba állni, hanem egy sokkal prózaibb ok miatt sem: nincs, aki üzemeltesse az új autóbuszokat. A Nyíregyháza helyi közlekedését ellátó Észak-Magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK), köszöni szépen, de nem szeretne gázbuszokat üzemeltetni, pláne úgy, hogy az önkormányzat nem biztosít erre pluszforrást. Ugyanis a CNG hajtású buszok hiába fogyasztanak olcsóbb üzemanyagot, mint dízel társaik, az évenkénti vizsga és a drága alkatrészek miatt fenntartásuk jóval borsosabb azokénál. Persze más megoldással is próbálkozik az önkormányzat, eszerint a buszok az ő tulajdonukban maradnának, de alvállalkozó üzemeltetné azokat.
Miután megérkeztek a buszok ,,időt kell adni magunknak"...
2016 októberében a város pályázatot írt ki a helyi közlekedési feladatok ellátására, mivel az ÉMKK-val kötött szerződése év végén lejárt. A pályázat eredménytelenül zárult, így 2017. április 30-áig az ÉMKK-val kötött szerződést meghosszabbították, a korábbi szolgáltató folytatja tehát a helyi közlekedés ellátását. Az eredménytelenség oka a furcsa pályázati kiírásban keresendő: A Kiíró rendelkezésére álló, a közszolgáltatás bevételekkel nem fedezett költségeinek ellentételezésére fordítható források összege a 2017. január 1. és 2017. december 31. közötti időszakra vetítetten 430 millió Ft. A Kiíró fenntartja a jogot arra, hogy a rendelkezésére álló forrásokat meghaladó összegű pályázat(ok) esetén az eljárást eredménytelennek nyilvánítsa. További furcsaság, hogy az értékelésben legnagyobb, hetven százalékos súllyal a következő kitétel szerepelt: Az önkormányzat részéről vállalandó, a szolgáltató 2017. évre eső teljesítése esetleges veszteségei ellentételezésének mértéke
Tehát az önkormányzat előírja a vállalkozó kiadásait, azaz a menetrendet és a viteldíjakat, de a menetdíj bevétellel nem fedezett kiadásokról már hallani sem akar? Nem újdonság ez, megyei városok egész sorának vannak naív elképzelései a helyi közösségi közlekedés valós költségeiről, Nyíregyháza sem kivétel. 2015-ben például 778 millió forintos ellentételezési igénye keletkezett az ÉMKK-nak, de ebből az önkormányzat csak 489 millió forintot tudott kifizetni. Ehhez képest a drágább üzemű CNG flottával egy olcsóbb közszolgáltatást szeretnének elképzelni, de Debrecenben sem olcsóbb, hanem drágább lett az üzem a Volán kiebrudalása után.
Az összes új gázüzemű busz megérkezett már, de utasokat még mindig nem szállítanak ((fotó: Ronald Morgan Gordon)
Az elmúlt hetekben többször, több csatornán is kerestük a nyíregyházi önkormányzat illetékeseit, de sehonnan sem kaptunk érdemi választ arra, hogy az utasok szállítása helyett, meddig kell a város új, korszerű és környezetbarát autóbuszainak az MAN telephelyén álldogálnia? Természetesen amint választ kapunk tőlük, azt megosztjuk olvasóinkkal.
(Címlapfotó: MAN)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!