Kínai? Magyar? Inkább globális. Komáromban készülnek az Európába szánt kínai villanybuszok. Megnéztük hogyan.
Nemzetközi sajtótájékoztatón jártunk, egy hazai buszgyárban. Jól hangzik, lehetne ilyen gyakrabban is, csak hát a körülmények...Mindenesetre a BYD komáromi gyára nagyon meggyőző, ahogy a termékeik kialakítása is egyre jobban fejlődött az elmúlt évbekben, amióta kipróbáltuk az első Budapestre tévedt példányt. Már az egy évvel később, 2013-ban, az európai szemhez picit jobban hozzáigazított példány hazai próbája kapcsán is felmerült pletykaszinten, hogy a kínaiaknak érdemes lenne hazánkba hozni az ide irányuló buszgyártásukat. Ez végül 2017-ben történt meg.
Az első BYD busz hazai utakon, 2012-ben.
A BYD-t 1995-ben alapították, akkumulátorok, elektronikai termékek, autók, buszok, teherautók, targoncák és magasvasút gyártásával foglalkoznak. Világszerte 220 ezer embernek adnak munkát, Magyarországon jelenleg 250-nek, de a cél a 300 fős létszám. Tavaly csoportszinten 19,4 milliárd dollár bevételt értek el, ami 22,8%-os növekedés 2017-hez képest, 16 ezer szabadalommal rendelkeznek.
Hol közlekednek BYD buszok Európában?
Egyesült Királyság London Notthingam Liverpool Nottinghamshire |
Hollandia Amstgerdam Haarlem Almere Schiermonnikoeg Amersfoort |
Izrael Haifa Jerusalem Tel Aviv Modin |
Norvégia Romerike Oslo |
Portugália Coimbra |
Magyarország Salgótarján |
Belgium Brüsszel |
Dánia Koppenhága |
Svédország Vasttrafik Södermanland Landskrona Eskilsluna Angelholm Norrtalje Marsta Stockholm Linköping |
Spanyolország Madrid Badajoz Badalona Valencia Sant Cugat Zaragoza |
Olaszország Torino Messina Padua Novara Milánó |
Franciaország Dunkerque Beauvais Orléans |
Globálisan a lítium-ion akkumulátorok gyártási kapacitása alapján a harmadik legnagyobb szereplők voltak tavaly. Európában 1998-tól vannak jelen, a főhadiszállás Hollandiában található. Az első elektromos busz tendert is itt nyerték, 6 darab 12 méteres buszt szállítottak, ezek egyikét Budapesten is láthattuk. Egy helyi fejlesztőközpont is kialakításra került, ahol a helyi igények és az itteni gyárak visszajelzási alapján fejlesztik tovább a buszaikat.
Az első Hollandiába került kocsik egyike Budapesten, 2013-banElektromos busz téren Európában jelenleg piacvezetők, 700-nál is több értékesített busszal, ami 20%-os piaci részesedést jelent. Világszerte pedig már 50 ezernél is több elektromos BYD busz fut.
Autók
2003 óta gyártanak személyautókat is, de ezek nem csak elektromosoak, hanem vannak csak belsőégésű motorral szerelt típusaik és konnektoros hibridek is.
2018-ban valamivel több, mint félmillió autót gyártottak, ebből 152 ezer volt tisztán elektromos és 73 ezer tölthető hibrid.
Komárom
A gyár éves kapacitása jelenleg 200 komplett busz és 300 fenékváz. Itthon vázgyártás nincs, az oldalvázak, az alváz, a homlok- és a hátfal, illetve a tetőváz konténerekben érkeznek Kínából. Komáromban a vázak összeállításával kezdődik a munka. A fenékváz acél, a felépítmény alumínium, ezt csavarozással rögzítik. Ezt követi a hőszigetelések beszerelése, a külső burkolatok részleges felszerelése, majd a fényezés. A fényezés négy egymást követő fényezőkamrában történik, ezek emeletes felépítményt is be tudnak fogadni.A fényezőkamrák
Ezt követi a futóművek beszerelése. Az itt gyártott 12 méteres buszok kerékagymotoros hajtott hátsó tengelyt kapnak. A motorok folyadékhűtéses, állandómágneses szinkron gépek. A kisebbik teljesítményű változat oldalanként 90kW-os teljesítményt és 400 Nm legnagyobb nyomatékot tud, a nagyobbik pedig 150kW-ot és 550 newtonmétert tud. Ezért aztán mindkét változaton van kétfokozatú módosító áttétel is a kerékagyban, a kisebbik teljesítményűben 17,7:1, az erősebbikben pedig 22:1 az áttétel. Közbenső teljesítmények elképzelhetők, ha a nagyobb teljesítményű kivitelhez a kiválasztott akkucsomag nem tud a névleges teljesítményéhez elegendő feszültséget biztosítani. Van még egy 180 kW-os kivitel is, ez a magaspadlós, helyközi busz alá kerül, hacsak nem a 150kW-os kivitelről van szó, magasabb fordulatszám tartománnyal. Az akkumulátorok továbbra is lítium-vasfoszfát kémiát használnak,ez már a harmadik generációsnak mondott. A helyigény csökkenése és a buszok befogadóképességének növekedése a korai K9-es buszokhoz képest figyelemre méltó, de több tartalék ebben az akkufajtában már lehet, hogy nincs. Az utód NMC811 kémiával készülő akkukat a gyártás beindítását követően érkeznek a buszokba, 2020 körül. Az elektromos főegységek és az akkumulátorok is a kínai gyárakból, készen érkeznek.
A gyár területe nem túl nagy, de a helykihasználás igen jó, az ütemhelyek közel vannak egymáshoz, jól átlátható, rendezett és fegyelmezett a teljes gyártásfolyamat. A készre szerelt busz átkerül a másik épületbe, ahol beállítják a futóművét, a fékeket és a fényszóróit. Esőztetik a karosszériát, hogy nem-e ázik be, majd a hagyományos dízel buszoktól eltérően teljesen feltöltik az akkumulátorait.