A debreceni Inter-Traction Electrics Kft. (ITE) nyerte, Törökországban gyártott Mercedes Conectokkal a BKV 20+20 darabos busztenderét. Érdekesség a végeredményben, hogy egy korábbi tenderhez képest a szóló buszok alig néhány hónap alatt húszmillió forinttal drágultak. A közbeszerzésen egyébként indult a CS-Process Kft. is.
Mint ismeretes a BKV kivételesen nem használt, hanem új autóbuszokra írt ki tendert ez év márciusában. A kiírás szerint a közlekedési vállalat első körben húsz szóló és húsz csuklós autóbuszt vásárol és ha minden a tervek szerint halad, akkor az opcionális mennyiséggel együtt mindkét esetben plusz nyolcvan busz is érkezhet, így 2023-ig összesen kétszáz új járművet állíthat forgalomba a BKV.
A BKV tulajdonában már van 76 darab Conecto a korábbi változatból (fotó: BKV)
Ezt a közbeszerzési pályázatot nyerte meg most a debreceni ITE Kft., amely korábban például a DAKK Zrt.-nek hozott be Törökországban összeszerelt Mercedes Conecto buszokat. Az ITE Kft. egyébként nemcsak importál buszokat, tavaly és tavalyelőtt is bemutattak egy-egy saját fejlesztésű Mercedes alvázas prototípus autóbuszt (Reform), e buszoknak azonban a kialakítása nem felel meg a BKV kiírásának, ugyanis LE, azaz alacsonybelépésűek, a BKV viszont LF, azaz alacsonypadlós kialakítású járművekre írta ki a közbeszerzést. Érdekessége még a tender végeredményének, hogy a fentebb említett DAKK Zrt.-nek az ITE nettó 68,6 millió forintért szállította a szóló Conectók darabját, a BKV-nak azonban már nettó 88 milliót kell fizetnie ugyanazokért a buszokért. A BKV új csuklós Conectóinak darabja egyébként 118 millió forintot kóstál, azt azonban nem sikerült kideríteni, hogy ezeknek a buszoknak mennyi lenne a reális ára, de valószínűleg ezek is felül lettek árazva, ahogy a szóló buszok is. Értesüléseink szerint a brutális áremelkedésnek az az oka, hogy a BKV nagyon szűkre szabta a szállítási határidőt (150-180 nap), amelyet nagy valószínűség szerint a Mercedes törökországi gyára nem fog tudni tartani, ezért a buszokat forgalmazó ITE Kft. az esetleges kötbért is kénytelen volt beárazni az ajánlatába. Megjegyzendő, hogy a lengyelországi Wroclawban is volt nemrég egy hasonló tender, amelyet az Evobus Polska nyert meg, szintén Mercedesszel, csak ott a németországi Manheimben gyártott Citaro C2G típussal. A wroclawi csuklós buszoknak az ára átszámolva pontosan annyi, mint a most beszerzett BKV-s Conecto G-knek, 118 millió forint, 210 napos szállítási határidővel.
Az ITE néhány hete adott át öt darab török Mercedest Debrecennek is. Ilyenek érkeznek hamarosan Budapestre (fotó: MTI)
Egy másik érdekes fordulata még az eredménynek, hogy a tavaly csődbe került Ikarus Egyedi Kft. egykori tulajdonosának Mészáros Csabának, az egyik beszállító cége is indult a tenderen. A CS-Process Kft. PKD konstrukcióban, vagyis a BKV-nak kellene befejeznie a saját buszait, indult a megmérettetésen. Mészáros egykori beszállítója azonban nem tudott típusbizonyítványt felmutatni buszairól, ezért kizárták a tenderből. A korábban a Mészáros Csaba tulajdonában álló Ikarus Egyedi Kft. egy 180 darabos szállítási szerződést kötött a Volánbusszal és a BKV-val, azonban a buszok közül mindössze tízet tudtak legyártani. A CS-Process Kft. pedig arról lett híres nemrég, hogy ez volt az a cég, amely a fentebb említett 180 darabos tender buszainak vázszerkezet gyártását kiszervezte a szerb Ikarbushoz, ahol el is készültek a megrendelt vázszerkezetek, melyek jelenleg a csődbe ment cég telephelyén rohadnak.
Az ITE által forgalmazott török Mercedesek, ha sikerül tartani a szállítási határidőket, akkor leghamarabb jövő év elején állhatnak forgalomba, persze, ha a BKV-nak sikerül őket időben lepapíroznia és nem állnak félévet a Conectók a garázsban úgy, mint az új budapesti trolibuszok.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!