Immáron fél éve nem sikerült Budapest új negyedik generációs Skoda-Solaris Trollino trolibuszait forgalomba állítania a BKK-nak. Értesüléseink szerint prózai oka van annak, hogy a buszok még mindig a telephelyen védik a betont az esőtől és a napfénytől.
Mint ismeretes a BKK még 2014-ben, sokszori próbálkozás után, végre megrendelhette az opciókkal együtt 108 darabos új budapesti trolibuszflotta első tagjait a Skoda-Solaris konzorciumtól. Az első 36 Trollino fantázianevű jármű 2015 végén állt forgalomba. Nem igazán voltunk megelégedve a járművek belső kialakításával, így nagy örömünkre szolgált, amikor tavaly nyáron kiderült, hogy újabb 21, immár a legújabb negyedik generációs SST érkezik hamarosan fővárosunkba. Nagy csinnadrattával mutatta be a BKK 2018 december 5-én, az egyébként tényleg vadul kinéző, új, budapesti Skoda-Solaris Trollinókat. Ezek a trolik az elmúlt több mint öt hónapban még egyetlen egyszer sem jelentek meg Budapest útjain, nem hogy utasforgalomban, de még próbajáraton sem!
Az egyik Solaris Trollino még a tréleren. Most a betont védik a korszerű járművek, ahelyett hogy utasokat szállítanának
A korábbi beszerzésnél az első SST-k 2015 június közepén érkeztek meg. Ezután az új trolikat többször is lehetett látni Budapest belvárosában, amint próbajáratot teljesítenek. Mindössze alig két hónap telt el az első buszok érkezését követően és az első hét, Ferrari piros jármű augusztus végén forgalomba is állhatott. Csak érdekességképp jegyezzük meg, hogy a Litván főváros, Vilnius is vásárolt a mieinkéhez nagyon hasonló SST trolikat tavaly. A 41 darab SST12-őt a litvánoknak mindössze három hét alatt sikerült utasforgalomba állítaniuk! Mi egy félév alatt, feleannyi trolit sem tudtunk forgalomba állítani...
Az előző megrendelésnél két hónap is elég volt, hogy forgalomba álljanak az új trolik (fotó: Buga Bence)
Értesüléseink szerint prózai okai van annak, hogy az új trolibuszokkal még nem utazhatunk. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) utódszervezeténél, azaz az Információs és Technológia Minisztérium Közlekedési Hatóságnál, olyan jól sikerült a bürokráciacsökkentés, hogy habár a korábbinál jóval több ember dolgozik a hatóságnál, de épp azoktól a szakemberektől váltak meg korábban, akik például az új trolibuszok forgalomba helyezési papírjait, engedélyeit kiállíthatnák. Így most az a faramuci helyzet állt elő, hogy a hazai hatóságok képtelenek kiállítani egy-egy típusbizonyítványt az új járművekhez. Ha minden igaz, idén alig néhány jármű kapott Magyarországon új típusbizonyítványt és most sorban állnak a buszok, teherautók, köztük több új típusú személygépkocsi is, hogy végre megkapják a bizonyítványukat. Úgy tudjuk, hogy az elbírálás, nem érkezési sorrendben történik, hanem a „legfontosabbak” szerint, ebből is adódik, hogy természetesen a személyautók elsőbbséget élveznek. Így nagyon valószínű, hogy Budapest új trolibuszainak forgalomba állásához újabb hónapokat kell várnunk.
Egyelőre csak fotókon láthatjuk az új trolikat
Kérdéseinkkel megkerestük a BKK-t is, hogy a korábbi ígéreteikhez híven tudják-e tartani az ez év tavaszi forgalomba állást, vagy újabb hónapokat kell várniuk a budapestieknek, hogy birtokba vehessék a vadul kinéző új Solaris trolibuszaikat. Amint megérkeztek a BKK válaszai, azokat természetesen azonnal megosztjuk olvasóinkkal!
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!