Megérkeztek az új Skoda-Solaris trolibuszok Budapestre!
Dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója 2015. augusztus 27-én ünnepélyesen bemutatta azt a hét vadonatúj trolibuszt, amik a BKK megrendelésére a BKV Zrt. üzemeltetésében közlekedik majd a főváros utcáin. A Solaris–Škoda konzorcium által gyártott új trolibuszok első példánya idén júniusban érkezett Budapestre, ezt év végéig további 35 jármű követi. A nettó négy plusz kettő milliárd forintból vásárolt idén érkező 36 járműből 20 szóló és 16 csuklós kialakítású. Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozta.
,,Ferrari piros" lesz az új trolibusz szín a fővárosban, legalábbis a BKK szerint
Az új trolibuszokkal egy újabb fejezetet nyitunk Budapest és a fővárosiak életében - mondta a járműbemutatón Dr. Szeneczey Balázs. A főpolgármester-helyettes szerint a budapesti közösségi közlekedés formálásában többek között azért jut kiemelt szerephez a kötöttpályás közlekedés, mert az köztudottan környezetkímélőbb, így a mostani fejlesztéssel is élhetőbbé kívánják tenni a fővárost. Kimondhatjuk, hogy a CAF villamosok mellett az új Solaris trolibuszok érkezése is a környezetvédelem és az utasok kényelemének és biztonságának jegyében újítja meg Budapest közlekedését – tette hozzá Dr. Szeneczey Balázs.
Az eseményen részt vett Dr. Dabóczi Kálmán, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója is aki a lázadó kamaszkor flottájának nevezte az új járműveket, hiszen azok meglátása szerint feszegetik a járműkategória műszaki határait. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezek a járművek már nem egyszerű trolibuszok, hanem önjáró képességük miatt olyan hibrid közlekedési eszközök, amelyek az elektromobilitás áttörési pontjainak tekinthetők.
Ülésből nincs hiány, kérdés milyen lesz az utastér átjárhatósága csúcsidőben?
Jelenleg a 36-ból összesen hét jármű van a BKV Zrt. Zách utcai telephelyén, amelyeket a forgalomba állítás előtt műszaki teszteknek, majd utasok nélküli próbafutásoknak is alávetnek. A nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű járművek igazi minőségi utazási élményt jelentenek majd az utasoknak. Jelenleg a főváros útjain közlekedő trolibuszokon nincsenek utastéri légkondicionálók, viszont az új Solaris trolibuszok már légkondicionáló berendezéssel közlekednek. A trolik négy kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is meg tudnak tenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, hiszen vezeték nélkül is zökkenőmentesen közlekedhetnek tovább. A 64 fő befogadóképességű szóló és a 104 főt befogadó csuklós trolibuszok közül mindegyik alacsonypadlós kialakítású, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása is kényelmesebbé válik. A komfortosabb utazás érdekében az árajánlaton kívül a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartották a beszerzésben, különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél nagyobb arányban álljon az utasok rendelkezésére lábtartó-dobogó nélküli ülés. Az összes új járművet rögzítésre alkalmas kamerákkal szerelték fel, amely így növeli az utasok biztonságát és segítséget nyújt a szándékos károkozások megelőzésében, vagy az elkövetők azonosításában. Az első új járművek a belvárosi, illetve a zuglói trolivonalakon állnak forgalomba.
Nézegessen fotókat az új fővárosi trolikról!
A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett trolibusz járműparkjának frissítése. Új csuklós trolit már 18-20 éve nem vásárolt Budapest, ezért fontos mérföldkő a járműpark idei fejlesztése. A mostani beszerzéssel párhuzamosan elkezdődik a 25 éves, elavult járművek selejtezése. A beszerzés nem zajlott zökkenőmentesen, a műszaki kiírással és a pályázók anyagaival is akadtak gondok.
Powered by: Skoda BlueDrive
Amennyiben a szükséges források rendelkezésre állnak, a már megrendelt 36 járművön túl további 72 trolibusz érkezhet majd a szerződésben rögzített opció lehívásával. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozta. A beszerzés indítása későn történt, az azt kísérő csetlés-botlás szoros szállítási határidőt szabott, ami részben korlátozta a szóba jöhető szállítók körét. A következő támogatási ciklusra is maradt épp elég cserélendő jármű, mind Budapesten, mind országosan, remélhetőleg nem maradnak ismét az utolsó pillanatra a beszerzések.
(fotók: Buga Bence)
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!