Busworld 2019 előzetes

2019. október 17. - _zahnrad

kp_bus_busworld2019_lionscity12e.jpgMit láthat az érdeklődő a buszos világ kétévente megrendezésre kerülő seregszemléjén? Az élő tudósítás előtt a sajtóképek segítségével nézünk szét.

A hagyományosan Kortrijkban tartott kiállítás ezúttal a még nagyobb kiállítótér miatt Brüsszelben kerül megrendezésre. Lássuk mivel készülnek a buszgyárak!

MAN

A 2020-as év busza cím birtokosa az MAN Lion's Coach

Mit hoz az MAN? 12 méteres elektromos Lion's City-t, a már bemutatott 18 méteres csuklós után iItt debütál a 18,75 méteres Lion's City 19, hibrid hajtással. Megkapja a D15 motort a Lion's Intercity. Lesz még Lion's Coach, Neoplan Tourliner L, Neoplan Skyliner és TGE intercity premier. Nem mellesleg a Lion's Coach lett a 2020-as év busza díj győztese. A címet a Iveco Crossway NP, Setra 531 DT, VDL Futura FHD-2 és a Volvo 9900 elől hozta el.

Az elektromos busz 35 üléssel, és maximum 88 fő befogadóképességgel, 160kW állandó- és 270kW csúcsteljesítményű villanymotorral érkezik. A várható hatótávolsága 200 és 270 kilométer közé tehető.Az örök konkurens Mercedes eCitarójával szemben nagy előnye, hogy nincs motorsátra, így a busz befogadóképessége nagyobb tud lenni, nincs holttér és az utastér is világosabb. A tetőre szerelt moduláris akkucsomag maximális kapacitása 480 kWh a szóló busznál, és 640 kWh a később érkező csuklósnál. Jövőre 15 városban jelennek meg a nullszériás elektromos MAN buszok hosszútávú teszten.

A 18,75 méteres csuklós 38 üléssel és 360 lovas D15-ös motorral érkezik. A kocsiba oldalsó holttérfigyelőt is beépítenek, ezzel vigyáz az óvatlan gyalogosokra, kerékpárosokra és egyéb rossz helyen lévő történetekre. Ez és az ütközésre figyelmeztető rendszer is elérhető lesz az MAN-től, akár már meglévő buszokra utólagos felszereléssel is. A csuklóssal kapcsolatban az említésre méltó az a hátsó kocsitest kiosztása. A harmadik és a negyedik ajtó egymástól tisztes távolságra van, így az egyes ajtók között (főleg majd villanyhajtással) kevésbé lesz jelentős a kapacitásuk, az utasok egyenletesebben oszlanak el, nem kell mindenkinek a második ajtóhoz mennie, mint kb. minden más mai típusnál.

Az MAN úgy tűnik megirigyelte a Mercedes Sprinter és ennek az alvázára épített végtelen számú kis szériás egyedi minibusznak a sikerét, ezért a TGE jelzésű kisteherautó, minibusz platformját jelentősen bővíti. Egy 4*4-es hajtásképletű Intercity és egy városi kivitelt is kiállítanak.

A Neoplan turistabuszokon a sláger a külső tükrök helyett használt kamerák, illetve az igényre szabhatóság, mint a minden üléshez elérhető USB és a minden üléspárhoz elérhető 230 voltos csatlakozók.

Solaris

A Solaris három buszt hoz: a Trollino 24 duplacsuklós trolit, a Uribno 18 electric elektromos csuklóst és az Urbino 12 hydrogen-t, ami egy hidrogén üzemanyagcellás szóló busz. A duplacsuklós troli 24,7 méter hosszú, kettő, egyenként 160kW-os aszinkron motor hajtja a B és a C tengelyét, az utolsó tengelye kormányzott. A kiállított változat 185 utast tud szállítani, ezt 215-ig lehet feltornázni. Az felsővezeték mentes önjáráshoz aksija is van, 58kWh. A most bemutatott változat úgynevezett MetroStyle homlokfalat kapott, ez a harmadik generáción bemutatkozott, látványosabb, látvány-BRT/villamospótló kialakítás utódja. Furcsák az arányai, az ok, hogy csökkentették a holttereket, az oszlopok kisebbek és nem is nyúlnak be úgy a vezető elé, mint a régi kivitelnél.

A hidrogén üzemanyacellás kivitel a Ballard legújabb fejlesztését használja, az FCmove-HD üzemanyagcellát. A busz nem itt debütál, az UITP 2019 kiállítás kapcsán már írtunk róla.

Ahogy a 2017-es Buswolrd-ön is láttuk csuklós elektromos Urbinót, úgy idén is láthatunk. Az egyik újdonság a High Energy +-nak nevezett nagy  kapacitású akkucsomag. A lengyel Impact cég által szállított High Energy és High Power akkumulátoroktól eltérően ezt a német BMZ csoport szállítja. A 120 utast befogadni képes csuklósba  553 kilowattóra kapacitású akkucsomag került. 7 modulra van szétosztva, 3 az utánfutóban és 4 darab az első kocsitest tetején. 200 kilométert könnyedén megtesz, tölthető csatlakozóról és pantográfról is. A busz kamerákkal is bőven fel van szerelve, a kamerás visszapillantók nagy előnye, hogy a képernyőiken egyéb, holttereket is látó kamerák képe is megjeleníthető. Ezt kihasználja a Solaris is, sőt, ütközést elkerülő rendszer is  kérhető a Solaris buszokba. A kiállított busz szén-dioxid hűtőközeget használó hőszivattyús klímaberendezést és szilícium-karbid félvezetőket használó (jó eséllyel Medcom) kompakt hajtásszabályzó invertert kapott.

Scania

Bár nem nagyon dicsekszenek vele, de úgy tűnik csak kimúlt a Scania alumínium vázszerkezetű városi-elővárosi buszkoncepciója. Az egykor még OmniCity néven futó, egy ideje már Citywide kínálatot az LE-kialakítású, ezért az R66.2 normának kitett változatot megújításával kezdték. A záróakkord pedig az LF-változat, amivel a sztori egyébként indult. Azon nem lepődnénk meg, ha az MAN Lion's City-vel rokon megoldásokat fedeznénk fel a helyszínen a kocsin, mint például az egy darabból álló kompozit tető vagy a légcsatornák belső burkolata. Az eredeti koncepcióból mintha megmaradt volna a belsőégésű motorok keresztben beépítése, bár nem egyértelmű a sajtóközlemény, annyi biztos, hogy a 7- és 9-literes motorok felett a konkurensekhez képest több az ülés és kisebb a motorsátor. Ezt lehet csak a hűtő elforgatásával is, gyanús a dolog. A motorok gázolaj mellett működhetnek biodízellel is, és gázüzem is elérhető lesz. A dízelmotorok csak SCR-katalizátort használnak, kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nincs, a motor hűtését a szokásos hidrosztatikus hajtású ventilátorok helyett elektromosok intézik. Lesz tisztán elektromos hajtású változat is, 300kW teljesítményű motorral. Az ígért hatótáv 80-150 kilométer és 300kW teljesítményű pantográfos töltővel is tölthető lesz. Arról nem szól a fáma, hogy mekkora az akkucsomag kapacitása, de 4 modul a tetőre és másik négy a hátsó túlnyúlásba kerülhet.

Iveco

gx337elec_nuit.jpg
Pár napja jelentették be, hogy az Iveco Urbanway alapjain álló Heuliez GX 337 ELEC elektromos busz a gyártó saját tesztpályáján 527 kilométert tett meg egyetlen feltöltéssel. A történetet hitelesítette a TÜV, de így is megmosolyogtató, mivel 46,6kmh volt a busz átllagsebessége, tehát közel sem egy városi busz üzemi körülményei közt mérték ezt a számot... Annyi biztos, hogy a busszal az üzemi tapasztalatok is bíztatók, bár az utasterhelésekről nem sokat tudunk. Ez a busz most Iveco márkanéven e-way típusnévvel is megjelenik.

ZF

2019-10-08_pi_zf_ecolife2_a_3_2_748px.jpg
Megújul az Ecolife automataváltó, Ecolife 2 néven fog tovább futni. Az előd Ecomat váltónál az Euro VI-os motorok melegebb üzemi körülményei, alacsonyabb fordulatszámon jelentkező nagyobb nyomatéka miatt robusztusabbra és nehezebbre tervezett Ecolife váltó most könnyebb lesz. Az eddig elérhető maximális 5,469-es áttétel 5,727-re növekszik, ezzel a belsőégésű motorok kedvezőbb tartományban üzemelhetnek. A váltó hőcserélője is könnyebb lesz, ez 10 kilogrammal. A vezérlőszoftver is új, szabadon vitorlázást és több indítási profilt is támogat.

Holnap érkezik a VDL a kiskerekű Citea LLE megújult homlokfalával, és a Mercedes is remélhetőleg többet mond a kiállított elektromos megoldásiról.

Képek: MAN, Solaris. Scania, IVECO, ZF

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr4115215154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moszkvicsslusszkulllcs 2019.10.20. 18:03:28

Scania Citywide motorteréről szeretnék szépen kérni fényképet. Hogyan van beépítve a turbó, hová tették a 3-4 generátort, hogyan kígyózik a kipufogórendszer - ilyesmikre lennék kíváncsi.

Másik nagy talány, hogy mindkét oldalán azok a hatalmas gumigörgők mi célt szolgálhatnak?
süti beállítások módosítása