A BKV Zrt. 2020. február 28-án üzemzárással ismét több autóbuszát is leselejtezi. Vannak közöttük használtan beszerzett kocsik, csili-vilire felújított, de semmilyen nagyobb vázjavítást nem kapott 400-as Ikarusok, sőt, még egy 2005-ben újonnan vásárolt Volvo 7700A is. De a 20 selejt autóbusz között van egy igazán különleges autó is. Búcsúzzunk el tőle!
1986-ban még Kádár János volt a Magyar Szocialista Munkáspárt első titkára. Ekkor lépett fel a Queen Budapesten, ekkor adták át a Hungaroringet, ekkor indult az ország első kereskedelmi rádiója, a Danubius Rádió, vagy éppen ebben az évben írták alá a magyarországi McDonald’s gyorséttermi hálózatot megalapozó szerződéseket. És ebben az évben, egészen pontosan október 3-án vette állományba a BKV Récsei autóbuszgarázsa a BX 59-34-es rendszámú Ikarus 280.49 típusú autóbuszát.
Megszámlálhatatlanul sok busz megfordult már Budapest útjain a közforgalomban eddigre és joggal gondolhattak ekkor a legtöbben arra, hogy még rengeteg új busz is fog érkezni a főváros útjaira. Történetünk főhősében azonban már ekkor is egy különleges autót tisztelhettünk, hiszen ebben az évben az Ikarus a 200-as típuscsalád tagjait már bolygóajtóval kezdte gyártani. A 162 darab 1986-ban a BKV-hoz érkezett 280-as közül azonban 80 kocsi még ráncajtóval érkezett, mint a mi autónk is.
Sok éven át a Récsei garázs törzs csuklós viszonylatain szolgált, 2000. június 30-án megkapta a BPO-475-ös rendszámot, majd másnap közel 14 évnyi szolgálat után elkerült a bezárásra ítélt garázsból a Zách utcai trolibusztelepre. A leggyakrabban a 20gy és a 67V viszonylaton szolgáló kocsit 2005-ben újították fel a Gyömrői úti BKV Gépjárműjavító és Szolgáltató Kft.-nél (GJSZ), az ekkor szokásosnak mondható belső jegyekkel, illetve motorját is ekkor cserélték D10-esre.
BPO-475, valamikor 2008-ban. Forrás: https://www.facebook.com/BKVRETROFOTO/photos/a.1774944816118529/2225437061069300/?type=3&theater
2011-ben átcsoportosították a Cinkotai garázsba az ekkor már egyre ritkuló ráncajtós flotta tagjaként és itt építették át 2014 őszén bolygóajtóssá is, illetve a Lantával együttműködésben egy kisebb felújítást is kapott. A hírhedt Csepel kormányműves autó innentől kezdve egy-két kisebb „ráköltést” leszámítva (például IMAG ülések beépítése) változatlan állapotban rótta a köröket Budapest útjain, míg 2020. február 14-én elérte hosszú pályafutása végső szakaszát és átcsoportosították az Óbudai garázsba.
„Budapest legöregebb busza vagyok.” Fotó: Kemény Máté
1986-2020. Vannak még eredetileg 1986-os gyártású autóbuszok a BKV állományában, de a „gyrosok” vázilag szinte teljesen, vagy inkább teljesen átépítésre kerültek. A BPO-475 ilyen mértékű beavatkozáson azonban sosem esett át, aminek következtében a váza már nem volt a legjobb állapotban és így a február 28-ával selejtezendő járművek listájára került.
12.201 nap. 1743 hét. 34 év. Ez még egy villamos életében is megsüvegelendő teljesítmény, nemhogy egy sokkal mostohább körülmények között közlekedő autóbuszéban. Rengeteg mindent átélt a jármű, több millió utast szállított Budapest egyik pontjából a másikba, míg elérte a BKV autóbuszai között az abszolút korelnöki státusz címét, miközben rengeteg kortársa, vagy éppen nála jóval fiatalabb járművek is a lángvágó alá kerültek.
Nem biztos, hogy ez egy pozitív rekord és remélhetőleg nem is fog megdőlni egyhamar, de nem lehet elmenni szó nélkül azon teljesítmény mellett, amelyet a kiváló egykori magyar autóbuszgyártás egyik terméke véghez vitt. Ég veled BPO-475!
„BPO-475 1986-2020, Utolsó forgalmi napom.” Fotó: Kemény Máté
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!