Búcsú a korelnöktől

2020. február 29. - gorcher2

dscn6180.JPG

A BKV Zrt. 2020. február 28-án üzemzárással ismét több autóbuszát is leselejtezi. Vannak közöttük használtan beszerzett kocsik, csili-vilire felújított, de semmilyen nagyobb vázjavítást nem kapott 400-as Ikarusok, sőt, még egy 2005-ben újonnan vásárolt Volvo 7700A is. De a 20 selejt autóbusz között van egy igazán különleges autó is. Búcsúzzunk el tőle!

1986-ban még Kádár János volt a Magyar Szocialista Munkáspárt első titkára. Ekkor lépett fel a Queen Budapesten, ekkor adták át a Hungaroringet, ekkor indult az ország első kereskedelmi rádiója, a Danubius Rádió, vagy éppen ebben az évben írták alá a magyarországi McDonald’s gyorséttermi hálózatot megalapozó szerződéseket. És ebben az évben, egészen pontosan október 3-án vette állományba a BKV Récsei autóbuszgarázsa a BX 59-34-es rendszámú Ikarus 280.49 típusú autóbuszát.

Megszámlálhatatlanul sok busz megfordult már Budapest útjain a közforgalomban eddigre és joggal gondolhattak ekkor a legtöbben arra, hogy még rengeteg új busz is fog érkezni a főváros útjaira. Történetünk főhősében azonban már ekkor is egy különleges autót tisztelhettünk, hiszen ebben az évben az Ikarus a 200-as típuscsalád tagjait már bolygóajtóval kezdte gyártani. A 162 darab 1986-ban a BKV-hoz érkezett 280-as közül azonban 80 kocsi még ráncajtóval érkezett, mint a mi autónk is.

Sok éven át a Récsei garázs törzs csuklós viszonylatain szolgált, 2000. június 30-án megkapta a BPO-475-ös rendszámot, majd másnap közel 14 évnyi szolgálat után elkerült a bezárásra ítélt garázsból a Zách utcai trolibusztelepre. A leggyakrabban a 20gy és a 67V viszonylaton szolgáló kocsit 2005-ben újították fel a Gyömrői úti BKV Gépjárműjavító és Szolgáltató Kft.-nél (GJSZ), az ekkor szokásosnak mondható belső jegyekkel, illetve motorját is ekkor cserélték D10-esre.

kep2.png

BPO-475, valamikor 2008-ban. Forrás: https://www.facebook.com/BKVRETROFOTO/photos/a.1774944816118529/2225437061069300/?type=3&theater

2011-ben átcsoportosították a Cinkotai garázsba az ekkor már egyre ritkuló ráncajtós flotta tagjaként és itt építették át 2014 őszén bolygóajtóssá is, illetve a Lantával együttműködésben egy kisebb felújítást is kapott. A hírhedt Csepel kormányműves autó innentől kezdve egy-két kisebb „ráköltést” leszámítva (például IMAG ülések beépítése) változatlan állapotban rótta a köröket Budapest útjain, míg 2020. február 14-én elérte hosszú pályafutása végső szakaszát és átcsoportosították az Óbudai garázsba.

dscn6205.JPG

„Budapest legöregebb busza vagyok.” Fotó: Kemény Máté

1986-2020. Vannak még eredetileg 1986-os gyártású autóbuszok a BKV állományában, de a „gyrosok” vázilag szinte teljesen, vagy inkább teljesen átépítésre kerültek. A BPO-475 ilyen mértékű beavatkozáson azonban sosem esett át, aminek következtében a váza már nem volt a legjobb állapotban és így a február 28-ával selejtezendő járművek listájára került.

12.201 nap. 1743 hét. 34 év. Ez még egy villamos életében is megsüvegelendő teljesítmény, nemhogy egy sokkal mostohább körülmények között közlekedő autóbuszéban. Rengeteg mindent átélt a jármű, több millió utast szállított Budapest egyik pontjából a másikba, míg elérte a BKV autóbuszai között az abszolút korelnöki státusz címét, miközben rengeteg kortársa, vagy éppen nála jóval fiatalabb járművek is a lángvágó alá kerültek.

Nem biztos, hogy ez egy pozitív rekord és remélhetőleg nem is fog megdőlni egyhamar, de nem lehet elmenni szó nélkül azon teljesítmény mellett, amelyet a kiváló egykori magyar autóbuszgyártás egyik terméke véghez vitt. Ég veled BPO-475!

dscn6166.JPG

„BPO-475 1986-2020, Utolsó forgalmi napom.” Fotó: Kemény Máté

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr3515497078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KissGecihuszár 2020.03.02. 09:34:56

Mivel épp abban az évben, azaz '86-ban került át valamilyen "paranormális" együtt hatás eredményeként elsősorban a teljes 3gy, nagyobb részben a 3-as viszonylat a Récseihez, ezért főhősünk első köreinek egyikét a 3gy-n teljesítette, illetve -mert eme gyorsjárat akkoriban ú.n. "időszakos járat" volt, ezért a csúcsidőn kívül, illetve hétvégén a 3-as viszonylaton szolgált, hasonlóan a BX-59-30-tól 59-46-ig terjedő kocsik jelentős részéhez. Ebben az évben szolgált még a 3,3gy viszonylaton számos BU-20-al,BU86-al, BU-87-el, BX-52-vel kezdődő frsz-ű csuklós kocsi is. A pár db Fürst-ös kocsi pedig a BX-51-el kezdődőek közül állt ki. Rég volt, igaz volt...

laci_52 2020.03.02. 10:05:16

A dél-pesti garázsban még van néhány gyakran forgalomban látható 260-as és 280-as Ikarus. Azoknak is a lehetnek vagy 30 évesek.Némelyikük borzasztó állapotban van, mégis kiküldik őket "dolgozni".

huleaks4 2020.03.03. 19:57:07

Mi lesz a sorsa? Langvágó?

gorcher2 2020.03.04. 20:15:30

@KissGecihuszár: Köszönjük az izgalmas infókat!

gorcher2 2020.03.04. 20:16:23

@laci_52: ő is nagyon rossz állapotban volt már vázilag. De külsőre valóban vannak nála rosszabbak is.

gorcher2 2020.03.04. 20:17:14

@huleaks4: sajnos valószínű, hogy igen. Illetve bizonyos részei továbbélhetnek az állomány maradék tagjaiban Óbudán.
süti beállítások módosítása