Ezért kellett összevonni a Volánbuszt a MÁV-val?

2020. augusztus 18. - OMNIBUSZ BLOG

cimlap_34.jpgMegtudtuk miért vonták össze a két állami mamut vállalatot. Egész egyszerűen időt akarnak nyerni ezzel a húzással, hiszen ez év végén kellett volna megkezdeni a Volán piacnyitást.

Mint derült égből villámcsapás úgy érintette mind a vasúti, mind a buszos szakmát, hogy 2020 július 15.-étől a MÁV és a Volánbusz egy óriás cégé áll össze. Ezzel a Volánbusz tulajdonosi joggyakorlója is megváltozott, az Információs- és Technológiai Minisztériumtól (ITM), a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez (MNV) került.

1_33.jpg

Rengeteg találgatás jelent meg az elmúlt hetekben azzal kapcsolatban, hogy vajon miért kellett ilyen gyorsan összevonni a két állami céget? Homolya Róbert MÁV vezérigazgató szerint azért kellett összevonni a társaságokat, mert így hatékonyabban és olcsóbban fognak szolgáltatni. (Ezt szokták mondani, akkor is, amikor szétdarabolják őket.) A VEKE szerint belső hatalmi harcok vezettek ide. A VEKE Facebook bejegyzésében azt állítja, hogy:

Miért éppen most jelent meg ez a közlemény?
Nos, éppen a mai kormányülésen lesz téma Palkovics László miniszter előterjesztése a MÁV-Volán összevonásról, és hát megelőzték. Mert ha valamit nem tudsz megakadályozni, állj az élére. Mielőtt más áll az élére. Meglátjuk, mire jutnak a mai kormányülésen, mindenesetre az a hatalmi háromszög, amely eddig nagyjából egyensúlyt tartott egymással - és meg tudta akadályozni a nagyobb változtatásokat - most felborult. A háromszög egyik csúcsán Palkovics miniszter, a másikon Homolya Róbert MÁV vezér, a harmadikon pedig egy triumvirátus, Mager Andrea tárca nélküli miniszter, Fónagy János államtitkár, miniszterelnöki megbízott és Dávid Ilona Volánbusz vezér, ex MÁV vezér állt. A közöttük levő viszonyt alapvetően meghatározta, hogy kik nem kompatibilisek személyükben egymással. Homolya és Dávid Ilona ellentéte elég egyértelmű volt már évek óta, de Palkovics és Homolya sem nagyon barátok. Ez az egyensúly megbomlott, amikor a vasúti járatritkítások miatt kiborult a bili és túl sok Fideszes politikus kezdett el panaszkodni a helyzetre. Megelőzve, hogy Palkovics megszerezze az irányítást a teljes ágazat felett - a miniszteri előterjesztést tavaly december óta jegelni tudták -, Mager Andreáék maguk terjesztették be az összevonást a múlt héten a kormány elé, Palkovics tudta nélkül. Ehhez szükségük volt Homolyára, amihez meg kellett oldani az egyik kompatibilitási problémát, be kellett áldozni Ilonát. Megtették, most tehát itt tartunk, ketten vannak egy ellen, meglátjuk, a kormányülés után változik-e valami. A hírek szerint Homolyáék három hónapot kaptak, hogy kitalálják, mit akarnak kezdeni a Volánbusszal, miközben Palkovicsnak kész, kiérlelt elképzelése van (amivel persze lehet vitatkozni, de neki legalább van szakmai elképzelése is, nem csak hatalmi). A zuhanyhíradó már hetek óta jelezte, hogy maga az összevonás meg fog történni, és a MÁV teheti rá a kezét a Volánbuszra, MÁV-os vezetők ugyanis elég komoly üzengetéseket engedtek meg maguknak a Volánosok felé.

Értesüléseink szerint nem áll messze a valóságtól, amit a VEKE ír, azonban az összevonásnak sokkal prózaibb oka van: a Volán piacnyitás, amelyet 2011 óta próbál elbagatellizálni az épp regnáló kormány, de 2018-ban végső határidőt kaptak az EU-tól, miszerint 2020 végére meg kell nyitni a közforgalmú autóbusz közlekedés piacát az alvállalkozók előtt is. Úgy tudjuk, hogy a feladattal megbízott Palkovics Lászlónak és csapatának, nem sikerült megfelelően előkészítenie a piacnyitást, ez év júniusa volt erre a végső határidő, ezért inkább összevonták a Volánbuszt a MÁV-val és így el is vették a tulajdonosi jogokat a Palkovics által vezetett Minisztériumtól, az ITM-től. Így most Homolya Róbert csapata újra nekiugorhat a feladatnak.

2_31.jpg

Természetesen a piacnyitást a MÁV égisze alatt működve sem tudják sokáig elbagatellizálni, ugyanis a MÁV-nak is piacot kell nyitnia 2024 végére. Tehát most újabb négy évet kapott a magyar állam arra, hogy megnyissa a piacot. Kíváncsian várjuk, hogy vajon mit találnak ki négy év múlva a döntéshozók, hogy ezt az elvileg utolsó határidőt is tovább húzhassák?

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is! 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr816167732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laptoptáskás Ügynök 2020.08.18. 20:29:14

A tulajdonosi joggyakorlásnál pontosan három tévedés van egy mondatban. :)

Sir Gombóc 2020.08.18. 20:37:25

@Laptoptáskás Ügynök: A MÁV-nak sem kell nyitnia semmilyen piacot, ugyanis nem piaci szereplő és nem is lesz.

Lóval ne 2020.08.18. 23:55:52

Hogy ha a járműiparban elismert kutató mérnök Palkovics ITM-es csapata "nem tudta megfelelően előkészíteni a piacnyitást", akkor mi a garancia, hogy az ügyvéd-bűnöző Homolyának ez sikerülni fog? Vagy ezt úgy kell értelmezni, hogy akkor már inkább meg sem próbálják és odadobták a hazai közösségi közlekedést koncnak a hiénáknak?

Ahoj- 2020.08.21. 09:44:03

Piacnyitás... Az Oszkár már rég meglépte, óránként indul valamilyen kisbusz a legtöbb megyeszékhelyről, kényelmesebb és olcsóbb mint a szar MÁV/Volán. De ezek csak húzkodják egymásét (asztalát) ott a minisztériumban. Sok alkalmatlan agyatlan. Ezek miatt tartunk itt.

Pista Bácsi 2020.08.24. 15:33:53

Ez tévedés. Elvileg a MÁV az infrastruktúrával rendelkezik, tehát neki mindegy, hogy milyen szolgáltatók használják a pályát, de valójában Magyarországon a fejlett, valódi vasúti versenypiaccal rendelkező országokkal (Ausztria, Németország, Olaszország, stb.) szemben, amely országokban holdingban működik a vasút, Magyarországon jelenleg100 %-ban a vertikálisan integrált vasúti vállalatrendszer van, vagyis a piaci szereplő MÁV-Start Zrt-nek a MÁV a tulajdonosa.

Vagyis, mivel a MÁV-Start a MÁV tulajdonában van, ezért bizony neki éppúgy közre kell működni a piacnyitásban, mint az érintett MÁV-Startnak, és mostmár a szintén a MÁV tulajdonában lévő Volánbusznak.

Nagyon valószínű egy olyan forgatókönyv, hogy a piacnyitás után már nem is marad a MÁV tulajdonában a MÁV-Start és a Volánbusz, ugyanis ez versenyjogilag aggályos lenne. Lehetséges a MÁV szerepének olyan megváltozása, hogy a MÁV-Start (vagy ahogy 2024 után majd hívni fogják) és a Volánbusz a MÁV belső szolgáltatói lesznek, de tulajdonban akkor sem maradhatnak ezek a cégek (meg egy sor másik, jelenleg a MÁV tulajdonában lévő kisebb-nagyobb cég).

BPO-105 2020.09.02. 00:07:09

Lehet, hogy inkább nem is kéne beömleszteni a külföldi mamutcégeket, illetve a kétes hazai kisvállalkozókat a menetrend szerinti személyszállításba.
süti beállítások módosítása