Legalábbis a Rába sajtóhíre szerint. Szerintünk pedig van magyar beszállítója a Volvo buszainak, igaz ők Wroclawba szállítanak és nem Győrbe. Így a Budapesten nemrég forgalomba állított Mercedes Citarók is több magyar alkatrészt tartalmaznak, mint a Nemzeti busz.
Ha egy üzlet beindul
A Rába állami felvásárlása után szinte azonnal beszállítókat kezdett el keresni a hazai vállalat, ahhoz hogy minél hamarabb beindíthassa az autóbuszgyártást. Rengeteg hazai kisvállalkozás jelentkezett a felhívásra, pedig ekkor már tudható volt, hogy a Rába a Volvóval közösen „fejleszti” a Nemzeti buszt, de a harminc százalékos hazai részarány ígérete így is kecsegtető volt a magyar cégeknek.
Alig néhány héttel ezelőtt már konkrét eredményt is felmutathatott a Rába az új „magyar” busszal kapcsolatban, ugyanis a többször kiírt, úgynevezett agglomerációs Volánbusz tender, csuklós buszokra vonatkozó részét a Rába-Volvo nyerte meg a Volvo 7900A típussal. Néhány napja jött a hír, hogy a pécsi buszcsere program második ütemében is a Rába szállíthat, öt darab csuklós buszt a baranyai megyeszékhelyre.
Hibrid Volvo-Rábáról egyelőre szó sincs, de az első 7900A-k hibrid hajtással jelentek meg a Volvo kínálatában (fotó: Volvo)
Lengyel-magyar két jó barát!
Korábbi sejtésünket a Rába végül igazolta, miszerint az első két általuk megnyert tender 66 buszában egyetlen magyar alkatrész sem lesz. A Rába a rövid határidőre hivatkozik, ami azért elég meglepő, mert lassan két éve tudható, hogy a Rába újra autóbuszokat gyártana. Persze a Rába közleménye próbálja menteni a menthetőt, de a sorok között olvasva, inkább arra gondol az ember bár ne tették volna! Ugyanis azt mondják, hogy a későbbiekben nemcsak a hazai beszállítói körre számítanak, de a buszok specifikációja is a magyar igényeknek megfelelő lesz. Gyakorlatilag ezzel megerősítették azt, amihez nem kellett nagy képzelőerő, a nemzet autóbuszának semmi köze Magyarországhoz, az teljes egészében a lengyelországi Wroclawban készül. Így bizonyos, hogy a kocsik hazai hozzáadott értéke csak a Rába logók felragasztásában merül ki.
Volt, van, lesz, nincs
A közlemény szerint egyelőre nincs hazai beszállító a Rába-Volvo buszban. A Rába-Volvóban valóban lehet, hogy nincs, de a Volvónak minden bizonnyal van, ugyanis a 2004-től a BKV által vásárolt 7700A-kba is egy hazai vállalkozás szállította a fából készült padlókat. A kis cég a mai napig szállítja a padlókat wroclawi üzembe. Igaz azt nem tudjuk, hogy a Volvo 7900-asokban is ez a padlószerkezet van-e, de az mindenképpen a Rába hozzáértését minősíti, hogy úgy tesznek, mintha erről nem tudnának. Szomorú tény az is, hogy az a 159 Mercedes Citaro, ami nemrég állt forgalomba Budapesten több magyar alkatrészt tartalmaz, mint a Nemzeti busz.
A Volánbusz szóló buszai nem Volvók lesznek, pedig ez a szín épp kapóra jönne! (fotó: Mac Mackay)
Még tragikusabbá teszi az egész Rába-Volvo együttműködést, hogy a 90-es évek közepén, majd a legvégén is a Volvo vételi ajánlatot tett az Ikarusra. Igaz a márkanév megmaradását a svédek nem garantálták. Emiatt óriási ellenállás alakult ki mind a közvélemény, mind a gyáriak körében. A Volvo végül visszavonulót fújt, és letett a legendás buszgyár megvásárlásáról. Ez után egy zöldmezős beruházás keretében a svéd márka egy teljesen új gyárat hozott létre a dél-lengyelországi Wroclawban. Az Ikarus a 80-as évek végéig több ezer autóbuszt szállított a lengyel piacra. Most fordult a kocka, mi hozunk onnan kész buszokat, még akkor is, ha azt nemzeti pántlikába csomagoljuk, miközben egyébként Ikarus ma is van.
Mennyi az annyi?
Bevallottan nem a magyarországi igényekre szabott autóbuszok ára is érdekesen alakult. Míg a Volánbusz darabonként, az igen barátságos 78 688 000 forintért kapja a 61 buszát, addig a pécsi Tüke busz már a reálisabb 90 millióért. Természetesen jelenleg nem lehet tudni pontosan, hogy a két cég milyen műszaki tartalommal rendelte az új buszait, de az bizonyos, hogy Pécsen nem igazán bíbelődnek az új buszok testreszabásával, ugyanis a legutóbbi beszerzésüknél is megelégedtek a BKV/BKK specifikus buszokkal. Így mindenképpen értetlenül állunk a majd 12 milliós darabonkénti árkülönbség fölött.
Nagy valószínűség szerint a Volánbusz kocsijai fehérek lesznek. Csak a matricák lesznek magyarok rajtuk
A Nemzeti buszgyártás egy újabb sikertörténet lesz?
Bárhogy is kommunikálja a regnáló kormányzat a Rába buszgyártását, sikerként elkönyvelni azt, hogy a Rába egyetlen hazai beszállítót sem tud felmutatni, önmagát is beleértve, igen nehéz lesz! Pláne úgy, hogy a Rába már évek óta beszállítója a Volvo trucksnak. Úgy még nehezebb lesz azt bemagyarázni az iparágnak és a közvéleménynek, hogy gyakorlatilag sikerült autóbusz importőrré degradálni a méltán híres győri vállalatot. Nincs mit ezen szépíteni, mai állás szerint a száz százalékban lengyel honban készült Nemzeti autóbusz a hazai autóbuszgyártók és beszállítók megcsúfolása!
(Címlapfotó: Volvo/kristoof)