Új buszok Budapestnek

2013. december 05. - _zahnrad

rábabkk.jpg

Két olyan ajánlattételi felhívás jelent meg a minap, ami a budapesti gumikerekes járművek cseréjét gyorsítja. A BKV 15+60 darab új autóbuszra, míg a BKK 24+84 darab új trolibusz beszerzésére vár ajánlatokat. Lássuk az esélyes gyártókat!

BKV autóbusz beszerzés

 

A BKV 15 darab, majd opciósan további 60 darab új  Euro VI-os környezetvédelmi besorolásnak megfelelő dízel vagy EEV normának megfelelő dízel-hibrid illetve teljesen elektromos buszt szeretne beszerezni. A buszoknak teljes hosszukban alacsonypadlósnak kell lenniük, a hosszuk 11,5 és 12,8 méter közé eshet. A kocsiknak 62 főt kell tudniuk szállítani, ha a busz állóhelyeinek minden négyzetméterén négy utas áll. Érdekes kikötés még, hogy a legkeskenyebb utasfolyosó 500 milliméter lehet, és ez hosszirányban nem lehet hosszabb a hajtott tengely környezetétől számított 1,5 méternél. Arról nem szól a fáma, hogy mi a helyzet, ha a legkeskenyebb utasfolyosó szélesebb 500 milliméternél, de mégis hosszabb másfél méternél, pedig ez már szelektálná a lehetséges indulókat. A kiírás 15 darabos referenciát vár el az elmúlt három évből. Az értékelés során 80 százalékos súllyal szerepel a beszerzési ár, a további négy szempont egységesen öt-öt százalékon osztozik. Az első 15 darab buszt a szerződéskötéstől számítva hat hónapon belül le kell szállítani, ezt a közelgő választások mellett a négyes metró üzembe állása után nagymértékben átalakuló buszközlekedés teszi indokolttá. A metró miatt nagyon sok csuklós busz szabadul fel, a meglévő szóló buszok többsége pedig elöregedett, és a kiemelt járatokon reflektorfényben közlekedő csuklós társaiktól kevesebb figyelmet is kaptak. Problémás típusok is előfordulnak, mint a ,,tüzes" Ikarus 412-es, amitől a lehető leghamarabb célszerű lenne megszabadulni. A tenderben ez utóbbi kapcsán említésre méltó még, hogy a vázszerkezet korrózióállósága mellett a váz nem megfelelő szilárdságára is tíz éves jótállást várnak el az ajánlattevőktől. Ezzel a ponttal az utóbbi években kitapintható bizalmatlanságot egy huszárvágással megoldja a BKV, nem kell a BKK-nál látott cseles fellépős kikötésékhez nyúlni. Aki pályázik, az vállalja a felelősséget a termékérért, ha nem pályázik nem tud másra mutogatni, ezzel a BKV magát is védi nem csak az esetleges támadásoktól, hanem az Ikarus 412-essel szerzett kellemetlen tapasztalatoktól is. Lássuk hát az esélyeseket:

Credo Citadell

cimlap_2.jpg

Az egyetlen hazai esélyes a Credo Citadell. Nagy kérdés hogyan halad a gyár az Euro VI-os motorok beépítésével

A 15 darabos referencia követelményt a pécsi beszerzésnek köszönhetően a legnagyobb magyar gyártó egyedüli magyarként már teljesíti, azonban nagy kérdés, hogy az Euro VI-os változat típusbizonyítványa meglesz-e az ajánlattétel időpontjára, mivel ez is feltétel. Ha ezen a ponton nem vérzik el a Credo, akkor a nagy kapacitás és a hazai alkatrészek magas aránya miatti jó árral nagy esélyes lehet, de az Euro VI könnyen keresztbe tehet a sikeres a indulásnak. Ezúttal támadási felület nincs, 2014.01.01.-től csakis Euro VI-os motorral szerelt új buszok állhatnak üzembe, hacsak a megrendelés nem jóval korábbi és volt idő leadni a vázszámokat, de erről ebben az esetben nem lehet szó.

Rába-Volvo 7900

cimlap_3.jpg

Szólóban is létezik a Volvo 7900-as, de csak a nevében nemzeti

A dízel-hibrid kitétel kapcsán akár az átmatricázott nemzeti buszra is gondolhatnánk, de a beszerzési ár nagy súlya megmenthet minket a Lengyelországban gyártott busz Rábává címkézett változatától, ahogy az elektromos buszoktól is. Ugyanis az új Rába busz alumínium vázának és hibrid hajtásának köszönhetően túl drága lenne.

Mercedes Conecto

09A653.jpg

Valamivel egyszerűbb a Citarótól, de alapjaiban az előző generációval erősen rokon a Conecto. ( Kép: Daimler Media )

Elkészült a Citaro Törökoszágban készülő mezítlábas változatának is az Euro VI-os változata, nagy árverseny esetén az Evobus előhúzhatja a kalapból. Az utasok szinte csak az eltérő külsőről és pár apróságról vennék észre, hogy nem a VT-Arriva Citaróival utaznak, olyan mértékű a hasonlóság a két típus között.

MAN Lion's City

cikkbe6.jpg

Nem a legjobb az utastere a Lion's Citynek, de megbízható típus

A Volánbusz nemrég lezárt beszerzésén meglepően alacsony árral nyerte a szóló kategóriát a Lion's City. A Lengyelországban készülő buszcsalád csuklós tagját már ismerhetjük az EBSF tesztről. Noha a BKV-nál nincs olyan ,,jó háttere" az MAN-nek, mint a Volánbusznál, de a kevés megrendelés és az MAN buszágazatának gyengélkedése miatt valószínűleg igen jó árral fog a harcba beszállni a müncheni gyártó.

Solaris Urbino 12

P1000117.JPG

Népszerű és igen színvonalas busz a Solaris Urbino

A Hajdú és a Szabolcs Volánokat kivéve itthon méltatlanul mellőzött lengyel márka igen strapabíró és igényes buszait is szívesen látnánk Budapesten. Az európai piacokon a nagyok orra alá már számtalanszor borsot tört márka, indulására feltétlenül számítunk.

A sort lehetne folytatni még pár típussal, de talán csak a török Ottokar Kent vagy a Bredamenarini-Karsan Avancity buszának említésével érdemes. A kínai buszokkal a nemzeti bánásmód valószínűleg el fog bánni.

BKK troli beszerzés

k105.jpg

Vajon Budapesten meg tudjuk-e ismételni az Ikarus trolik felsorakoztatását?

A hányattatott sorsú troli beszerzés újabb változata pár ponton módosult az eredménytelenné nyilvánított legutóbbi forduló óta. Az egyik ilyen, hogy elmaradt az értékelési szempontok közül a vitatott és a drága ajánlatokért részben felelős menetteljesítmény elvárás. A másik a referenciákra vonatkozó feltételek szigorodása. Míg az eredménytelen kiírás 15 darab autóbuszt vagy trolibuszt vegyesen is elfogadott volna referenciaként, addig az új csak trolibuszokat fogad el. Ez lehet befejezetlen teljesítés is, ha megtörtént a járművek leszállítása. Ennek a kitételnek egyedüli hazai trolibusz karosszálóként az Ikarus valószínűleg nem felel meg, mivel a szegedi trolibuszok leszállítása még nem történt meg, az autóbuszok referenciaként felhasználása pedig ugrott. De az előző tenderben is szerepelt az alábbi kitétel:

,,Amennyiben a gazdasági szereplő referenciaként olyan korábbi tevékenységet kíván bemutatni, amelyben konzorcium vagy projekttársaság tagjaként teljesített, ebben az esetben - a Kbt. 129. § (7) bekezdés alapján - csak a saját részvétele mértékéig használhatja fel a referenciát."

Ez alapjaiban kérdőjelezi meg a BKK-nak az egyetlen hazai karosszéria szállítóval való barátságát, mivel projektársaság tagjaként épp folyamatban van egy 13 darabos tender teljesítése, korábbról pedig nincs trolibusz referenciája, hiába a névazonosság a legendás előddel. Ez megmagyarázhatja miért nem indult az Ikarus a visszavont tenderen. Tehát az esélyesek listáját kezdjük az előző kiíráson eredménytelenül pályázó két céggel:

Ganz-Škoda-Solaris

solaris_trollino_eberswalde_2.jpg

Itt éppen Cegelec hajtással a legnépszerűbb európai trolibusz karosszéria, a Solaris

A már csak nevében Ganz Škoda cég a pályázatához a lengyel Solaris karosszériáját választotta, jó okkal. 2006-ban a Škoda ellensége felvásárlásra kapott lehetőséget az akkor a trolibuszhajtások területén még piacvezető Ganz-Transelektróra. Ennek megfelelően a magyarországi gyártóbázisokat megszüntette, az átvételkor 145 főt foglalkoztató cég, ma a névőrzés mellett az ilyen tendereken való induláshoz foglalkoztat pár embert irodai munkával. A piacokat viszont vitte, így ma a Škoda a piacvezető Kelet- és Közép-Európában is a trolibuszokhoz való villamos hajtások területén. A keserű szájíz ellenére azért mégis foglalkoztatnak pár főt itthon a csehek, és a Solaris karosszéria a troli műfaj egyik legjobbika.

Trolza

trollza.jpg

Nem éppen szépságdíja, de legalább alacsonypadlós az új orosz troli. ( Kép: Wikipédia )

A jól ismert ZIU trolibuszok gyártójáról van szó, a korábbi nem túl fantáziadús Ulrickij gyár (Závod Imenyi Ulrickovo) nevét a tevékenységét sokkal jobban kifejező trolibusz gyárra (TROLlejbusznij ZAvod) változtatta. A terméke sem változatlan, új tervezésű, alacsonypadlós és korszerű elektronikát is kínál. Nincs túl nagy esélye az orosz gyártónak a nemzeti elbánás alatt. Ha van az EU-ból egyéb eredményes pályázó, akkor a Trolzát a nemzeti elbánás elve miatt ki lehet zárni.

Ikarus-Cegelec

szktarc1.jpg

Még ARC karosszériával készült az Ikarus troli elődje. Így a Cegelec hajtás nem ismeretlen a konstruktőrök előtt.

Ha a referenciára vonatkozó kitételeket netán félreértettük volna, és a hajtásszállító tud megfelelő referenciákat biztosítani, akkor a másik cseh hajtásszállítóval még pályázhatna az Ikarus. A szegedi trolik közvetlen elődjét még a Cegelec hajtása mozgatja.

Egyéb lehetőségként szóba jöhet a Budapesten is ismert és használt Vossloh-Kiepe, mint hajtásszállító, de csökkenti az esélyeit a felsorolt keleti konkurensek alacsonyabb árfekvése. Karosszálóként a Cegelec is választhatja a Solarist, más karosszéria felbukkanása meglepetés lenne.

A troli beszerzésben a jótállási feltételek között is maradt egy furcsaság, ami a járművek vételárát növeli. Ugyanis az egyes trolibuszokra nem az adott jármű üzembe helyezésétől kell érvényesnek lennie a kettő év garanciának, hanem a huszonnegyedikként leszállított példányétól. A trolibuszok hosszú gyártási ideje miatt ez megdrágíthatja a járműveket, kérdés, hogy a hosszabb garanciális időszak által nyújtott többlet biztonság megéri-e és egyáltalán mi értelme van, amikor az eredménytelen előző próbálkozásban mindkét ajánlattevő árajánlata drágább volt a BKK rendelkezésére álló fedezetnél...

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Volvo és kristoof)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr655676211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cukkkorka 2013.12.05. 10:20:27

nem tudom, hogy miért írod, hogy az MAN megbízható, mert nem az. Anmotorok 600.000km-nél nem bírnak többet nagyjavítás nélkül de addig is sok a baj velük. Az alvázuk is törik. A Volvo vagy a Scania nagyságrendekkel jobb.

Laca151 2013.12.05. 12:04:17

bizony-bizony, a Scania kimaradt a buszos felsorolásból...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.12.05. 12:50:25

az hogy gázüzemű legyen az már nem is feltétel?

SZALAROAA 2013.12.05. 14:32:09

Mi az a VT-Arriva? Nem VT-Transman akart lenni?

kristoof 2013.12.05. 15:04:50

@SZALAROAA: Nem. Megváltozott a nevük. Mostantól VT-Arriva.

vojtech 2013.12.08. 12:50:18

Mostanában utaztan Solarison külföldön, teljesen ledöbbentem, szuperjó buszok, simán felveszik a versenyt a Volvóval, MAN-nel.

BPO654 2013.12.25. 19:59:29

@vojtech:
Hamarosan Bp-en is lesz 3 db használt... .
Minél több típus annál többféle célszerszám, alkatrész stb..... .
Mindegy. Ami pénzt innen kivittek abból az összes kb 9000 buszt ki lehetne cserélni országosan.
A Napi.hu-n volt tavasszal, ott már nem elérhető, de máshonnan még igen. Lehet rajta gondolkodni. Boldog Karáscsonyt!

www.szeretetfoldje.hu/index.php/cikkek-irasok/3702-doebbenetes-mennyiseg-penz-hagyta-el-magyarorszagot
süti beállítások módosítása