Piroslap a buszoknak?

2014. április 29. - _zahnrad

kBusexpoNiT Hungary.jpgKis pénz, kis foci. A stadionok ügye sínen van, a közösségi közlekedés finanszírozása terén viszont akadna még tennivaló. A buszkiállításokra idén sújtott le igazán az évekig tartó beszerzési stop.

Múlt héten kettő buszkiállítás is lezajlott, amik érdekes módon két egymás utáni napon zajlottak le. Láttunk buszokat és hallottunk dicsekvést is, kíváncsian várjuk a dicsekvésre több okot adó folytatást.

Busexpo 2014

 IMG_5748.JPGA Busexpo 2014 látképe (fotó: Zahnrad)

Az országos személyszállítási konferenciával egy időben 2013-ban rendeztek először komolyabb járműkiállítást is, ez lett a Busexpo. A tököli kiállítás mögött tavaly még másodhegedűsnek tűnő kiállítás idén átvette a vezető szerepet. Ez nem csak a konferencia rangos előadóinak, a szakmai közönségnek, hanem talán a két kiállítás közeli időpontjának és a még mindig pangó piacnak a következménye.

A Piaci struktúrák és lehetőségek című konferencián a tavalyihoz képest talán több pozítivum és valós eredmény hangzott el, de a jövőre vonatkozó ködös szándékok felrajazolásából sem volt hiány. A középpontban a Volán társaságok folyamatban lévő átalakítása és a 2016-ban várható piacnyitásra való felkészítésük állt. Völner Pál a sokszor emlegetett, de annál kevésbé használt MFB hitelkeret 150 milliárd forintra emeléséről beszélt. Remélhetőleg ennek nem csak a bankoknak fizetendő újabb készenléti díj lesz az eredménye, hanem új buszok beszerzése is. Hallhattuk, hogy az autóbuszos turizmus növekszik Magyarországon, ebből akár EU-s források felhasználásával a hazai vállalkozások is profitálhatnak.

A közszolgáltatási szekcióban hallhattuk, hogy a Volán társaságok átalakítása nem csak üzemi- és személyi megtakarítással jár, hanem költségei is vannak, noha a számokat jótékony homály fedi. Az átalakításhoz igyekeznek minél több pályázati pénzt is bevonni. Az utasok számára az egyik legjobban látható változás, a régiónkénti közös arculat és megjelenés kialkítása még hátravan, de sorra fog kerülni.

kBusexpo3NiT Hungary.jpgMAN-ek Zsámbékon (fotó: NIT Hungary)

Dr. Kerékgyártó Jánostól, az NFM Közlekedési Szolgáltatások Főosztályának vezetőjétől hallhattuk, hogy itthon igen jó a lakosságszámra vetítve a közösségi közlekedési kínálat. Kiemelte, hogy a finanszírozás rendbe lett téve, legalább három évre előre tervezhető módon. Az árazással kapcsolatban a szociális árazás mellett említést tett a piaci árazásról is. Az előbbibe az alap szolgáltatás tartozna, az utóbbiba a versenypiac. Ez nyilván szolgáltatási terület függő lenne, összhangban a piac és a társaságok régi igényeivel. Hallhattunk a leállított buszbeszerzések következményéről, a megnövekedett üzemeltetési költségekről is, ahogy arról is, hogy 2016-ig csak a költségvetés teherbíró képességének határáig fognak tudni új autóbuszokat beszerezni. 

Dr. Sárközi György, a Volán egyesülés elnöke az újjáéledő szervezetről beszélt, a cél akár a külföldi szövetségekhez hasonló, erős, ajánlásokat is kiadó érdekvédő szövetség felépítése.

Vitézy Dávid elvileg a BKK alvállalkozói rendszerének tapasztalatairól és lehetőségeiről beszélt, gyakorlatilag az elért eredményekkel dicsekedett, az alvállalkozói rendszerről nem sok konkrétumot tudhattak meg a szakmai érdeklődők. A legprofibb előadó ismertette a 2010-es állapotokat, a BKV beszerzéseit és lehetőségeit, majd a vállalkozós rendszerben beszerzett járművekkel elért eredményeket. A prezentáció 18. oldalán olvasható 99,7 százalékos rendelkezésre állás impresszív, noha gyanúnk szerint ez inkább a szolgáltató rendelkezésre állása, nem a Citarók abszolút műszaki adata. Egy biztos, Vitézynek volt a legtöbb oka dicsekvésre, a 2010-es helyzet gyakorlatilag megfordult, a Volánok az akkori BKV szintjét közelítik, a használt- és az új buszok beszerzésével pedig Budapest külön úton járva látványos, pozitív változást tudott felmutatni.

A buszok 

A kiállított buszokról a galériák képaláírásaiban írunk bővebben.

 

A hagyományos Tököli buszfesztivál

 

20938357_9422311f90f7bf9032abfae29731bd82_xl.jpg

Tökölön az egyetlen újdonságot az új Iveco Crossway jelentette (fotó: Zahnrad)

A tököli repülőtéren már hagyományosan megrendezett buszfesztivál a rászervezett Busexpónak köszönhetően teljesen értelmét vesztette. Új buszból egy kezünkön meg tudjuk számolni hány darabot láttunk Tökölön, ami igen szomorú. A BKV látványos műszaki mentése mellett a veterán buszok, a látványos és érdekes programok menthették a menthetőt, kevés sikerrel. Nehéz megjósolni a több mint tíz éve hagyományosan megrendezésre kerülő fesztivál jövőjét, de a rendezvénynek egyetlen esélye lehet a túlélésre, ha egy későbbi időpontban rendezik meg a jövőben, mint a NIT a saját rendezvényét. 

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

Címlapfotó: NIT Hungary

 

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr316096912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.30. 13:59:47

Nem érdekel a foci,mégis az én adómból is építik a stadionokat.
Senki nem kérdezett hogy akarom e.
Valószinű a buszokat többen használják mint a stadionokat.

uarempty 2014.04.30. 17:51:49

@Gyurma73: Valakit meg a busz nem érint és arra nem adná a pénzt...újítják a bkv-t, de a vidékiek adójából is.Közös teherviselés, nem tudom, mennyire ismered ezt?Sok olyan szar van, ami engem sem érint, mégsem kérdeznek meg.
Ja, nem azt mondom, hogy ez jó.De mo történetében még nem volt olyan kormány, aki jól csinálta volna.Igazi balkániak csak, ahogy egyébként a nép is.Elvégre a nép közül kerülnek ki, nem párhuzamos univerzumokból teleportálják ide, vagy az andromédából.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.04.30. 18:33:11

@uarempty: hát én mondjuk busszal sem járok,de meg merem kockéztatni hogy busszal többen járnak mint meccsre.

itoérambolafoci 2014.05.01. 21:55:47

uarempty:
"újítják a bkv-t, de a vidékiek adójából is"
------------

Egyáltalán tudod, hogy mit beszélsz?

Nem a főváros élősködik a vidéken, hanem a főváros által megtermelt jövedelemből támogatják a vidéket.

Budapest mindig is sokkal nagyobb arányban fizetett adót, mint amilyen arányban a közpénzekből kapott.

Egészen konkrétan az országos átlag kétszeresét fizetik be a fővárosiak a közös kasszába. De többnyire még az országos átlagnak megfelelő pénzt sem kapják vissza.

Pont emiatt van a főváros olyan katasztrofális állapotban.

Ha minden település csak a saját maga által megtermelt jövedelemből költekezhetne, akkor Budapest néhány év alatt nyugati szintre fejlődne, a fél ország viszont szó szerint éhenhalna.

Kutya se sajnálja a pénzt a rászorulóktól.

De ne akarja egy vidéki azt mondani, hogy ő tart el minket, amikor pont fordítva van.

itoérambolafoci 2014.05.01. 22:11:30

Hogy konkrétabb legyek: a BKV többek között azért olyan lepusztult, mert a vidékiek haragjától félve évtizedeken keresztül halogatták a MÁV racionalizálását, és ezért a közlekedési ágazat a MÁV feneketlen zsákjába öntötte be a pénz túlnyomó részét.

Ha a BKV felszámol egy budapesti villamosvonalat, az csak a főváros magánügye, ugye?

De ha egy vidéki szárnyvonalat a hatalmas veszteség miatt be akarnak zárni, akkor a vidéki települések elvárnák, hogy az ország a közös kasszából fizesse a veszteséges vonal fenntartását.

És akkor még van ábrázatuk azzal jönni, hogy a főváros húz hasznot a vidékből.

- - - -

Szóval nem kell a rizsa.
Ha valaki meccsre akar járni, az fizessen annyit a belépőkért, hogy megérje stadionokat építeni.

De jelenleg még a meglevő stadionokat sem töltik meg a szurkolók.

Akkor meg mi a fenének az új stadionok?

Merthogy nem a magyar foci fellendítésére, az, hótziher.

Ahhoz ugyanis rengeteg tornaterem meg sportpálya (azaz tömegsport) kéne, ahol az utánpótlás kinevelődik.

De arra bezzeg nincs pénz.

Az iskolai tornaterem építéseken ugyanis nem lehet annyit lopni, mint a stadionépítéseken.

Szóval ne keverjük a szezont a gőzekével.

bovorac 2014.05.04. 22:48:54

@itoérambolafoci: Sajnos a vidéki szárnyvasút bezárása sem ilyen egyszerű. Szerintem épeszű ember ma sem sajnálja, ha a falu határától 3-4 km-re naponta 6-szor elpöfögő vonatot megszüntetik - s cserébe kap ugyanannyi buszt, ami be is megy a falu közepébe.

A MÁV elképesztő herdálása nagyon is jól felfogott érdeke bizonyos lobbiköröknek. Akik a fővárosban élnek-székelnek.

A többivel egyetértek.

Darth_Peter 2014.05.05. 19:48:28

@Gyurma73: + A meccsre is sokan csak busszal tudnának kimenni, ha kimennének.

gepard5 2014.07.18. 13:49:28

Mi vaaan??? 2016-ban jönnek a normálisabb szolgálók a köcsög, vízfejű, komcsimajmok által vezetett Volánok helyett?Én úgy tudtam eddig, hogy 2018-tól nyílik meg a személyszállítási piac!Ha ez igaz, akkor az remek hír, csak arra kell vigyázni, hogy a mostani Volán vezérkart nehogy alkalmazza a jövendő külföldi tulajdonos!!!
süti beállítások módosítása