Kis pénz, kis foci. A stadionok ügye sínen van, a közösségi közlekedés finanszírozása terén viszont akadna még tennivaló. A buszkiállításokra idén sújtott le igazán az évekig tartó beszerzési stop.
Múlt héten kettő buszkiállítás is lezajlott, amik érdekes módon két egymás utáni napon zajlottak le. Láttunk buszokat és hallottunk dicsekvést is, kíváncsian várjuk a dicsekvésre több okot adó folytatást.
Busexpo 2014
A Busexpo 2014 látképe (fotó: Zahnrad)
Az országos személyszállítási konferenciával egy időben 2013-ban rendeztek először komolyabb járműkiállítást is, ez lett a Busexpo. A tököli kiállítás mögött tavaly még másodhegedűsnek tűnő kiállítás idén átvette a vezető szerepet. Ez nem csak a konferencia rangos előadóinak, a szakmai közönségnek, hanem talán a két kiállítás közeli időpontjának és a még mindig pangó piacnak a következménye.
A Piaci struktúrák és lehetőségek című konferencián a tavalyihoz képest talán több pozítivum és valós eredmény hangzott el, de a jövőre vonatkozó ködös szándékok felrajazolásából sem volt hiány. A középpontban a Volán társaságok folyamatban lévő átalakítása és a 2016-ban várható piacnyitásra való felkészítésük állt. Völner Pál a sokszor emlegetett, de annál kevésbé használt MFB hitelkeret 150 milliárd forintra emeléséről beszélt. Remélhetőleg ennek nem csak a bankoknak fizetendő újabb készenléti díj lesz az eredménye, hanem új buszok beszerzése is. Hallhattuk, hogy az autóbuszos turizmus növekszik Magyarországon, ebből akár EU-s források felhasználásával a hazai vállalkozások is profitálhatnak.
A közszolgáltatási szekcióban hallhattuk, hogy a Volán társaságok átalakítása nem csak üzemi- és személyi megtakarítással jár, hanem költségei is vannak, noha a számokat jótékony homály fedi. Az átalakításhoz igyekeznek minél több pályázati pénzt is bevonni. Az utasok számára az egyik legjobban látható változás, a régiónkénti közös arculat és megjelenés kialkítása még hátravan, de sorra fog kerülni.
MAN-ek Zsámbékon (fotó: NIT Hungary)
Dr. Kerékgyártó Jánostól, az NFM Közlekedési Szolgáltatások Főosztályának vezetőjétől hallhattuk, hogy itthon igen jó a lakosságszámra vetítve a közösségi közlekedési kínálat. Kiemelte, hogy a finanszírozás rendbe lett téve, legalább három évre előre tervezhető módon. Az árazással kapcsolatban a szociális árazás mellett említést tett a piaci árazásról is. Az előbbibe az alap szolgáltatás tartozna, az utóbbiba a versenypiac. Ez nyilván szolgáltatási terület függő lenne, összhangban a piac és a társaságok régi igényeivel. Hallhattunk a leállított buszbeszerzések következményéről, a megnövekedett üzemeltetési költségekről is, ahogy arról is, hogy 2016-ig csak a költségvetés teherbíró képességének határáig fognak tudni új autóbuszokat beszerezni.
Dr. Sárközi György, a Volán egyesülés elnöke az újjáéledő szervezetről beszélt, a cél akár a külföldi szövetségekhez hasonló, erős, ajánlásokat is kiadó érdekvédő szövetség felépítése.
Vitézy Dávid elvileg a BKK alvállalkozói rendszerének tapasztalatairól és lehetőségeiről beszélt, gyakorlatilag az elért eredményekkel dicsekedett, az alvállalkozói rendszerről nem sok konkrétumot tudhattak meg a szakmai érdeklődők. A legprofibb előadó ismertette a 2010-es állapotokat, a BKV beszerzéseit és lehetőségeit, majd a vállalkozós rendszerben beszerzett járművekkel elért eredményeket. A prezentáció 18. oldalán olvasható 99,7 százalékos rendelkezésre állás impresszív, noha gyanúnk szerint ez inkább a szolgáltató rendelkezésre állása, nem a Citarók abszolút műszaki adata. Egy biztos, Vitézynek volt a legtöbb oka dicsekvésre, a 2010-es helyzet gyakorlatilag megfordult, a Volánok az akkori BKV szintjét közelítik, a használt- és az új buszok beszerzésével pedig Budapest külön úton járva látványos, pozitív változást tudott felmutatni.
A buszok
A kiállított buszokról a galériák képaláírásaiban írunk bővebben.
A hagyományos Tököli buszfesztivál
Tökölön az egyetlen újdonságot az új Iveco Crossway jelentette (fotó: Zahnrad)
A tököli repülőtéren már hagyományosan megrendezett buszfesztivál a rászervezett Busexpónak köszönhetően teljesen értelmét vesztette. Új buszból egy kezünkön meg tudjuk számolni hány darabot láttunk Tökölön, ami igen szomorú. A BKV látványos műszaki mentése mellett a veterán buszok, a látványos és érdekes programok menthették a menthetőt, kevés sikerrel. Nehéz megjósolni a több mint tíz éve hagyományosan megrendezésre kerülő fesztivál jövőjét, de a rendezvénynek egyetlen esélye lehet a túlélésre, ha egy későbbi időpontban rendezik meg a jövőben, mint a NIT a saját rendezvényét.
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
Címlapfotó: NIT Hungary