A BKK, pontosan 473 évvel azután,hogy a törökök elfoglalták Budát, augusztus 29-én kihirdette a 40 darabos dízel miditender végeredményét. Ahogy 1541-ben úgy most is a törökök nyertek a Budai várért zajló küzdelemben.
Ötévnyi szerencsétlenkedés után végre pont kerülhet a midibuszok lecserélésének kálváriájára. A BKK idén áprilisban eredménytelenítette a 16+24 darabos dízel miditendert, ami a jelenlegi jogszabályoknak köszönhetően tovább folytatódhatott. Ugyanis a törvény megengedi, hogy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást írjanak ki. Erre csak két pályázót hívtak már meg, a hazai gyártású Rába-Molitus S91-est és a török Karsan Otomotive-ot az Atak típussal. A BKK honlapján szereplő dokumentumok szerint ez utóbbi nyerte a 16, opciósan további 24, darabos tendert.
A Karsan nemrég megvásárolta az olasz BredaMenarinibus-t. Sajnos végül nem a Vivacity típussal indultak, hanem az Atakkal (fotó: Karsan)
A törökök ajánlata majd félmilliárd forinttal alacsonyabb, mint a hazai indulóé. A Rába-Molitus ugyanis egymilliárd 379 millió forintos árat határozott meg a 16 jármű értékének, míg a Karsan mindössze 870 milliót. Így az S91-es darabjának több mint 86 millió forint plusz Áfa az ára, az Atak azonban „csak” 57 millióba kerül. (A Karsan honlapja szerint az Euro VI-os motorral szerelt alapváltozat, átszámolva egyébként mindössze 26,7 millió forintba kerülne.) A súlyszámok pontozása szerint, amik alapján eldöntik, hogy mely gyártó nyer, is messze török busznak volt nagyobb esélye. A maximálisan kiadható ezer pontból a Karsan Atak 960-at zsebelt be, míg a magyar induló, mindössze 703,39-et. A pontozásbéli különbséget nem csak a piszkos anyagiak, hanem sajnos a műszaki különbségek is indokolják. A vizsgált szempontok között volt a fellépő nélkül elérhető ülések száma, a busz legnagyobb terhelésű tengelyének terhelése és a vállalt energiafelhasználás. A Rába-Molitus S91 négy fellépő nélküli üléssel rendelkezik, míg a Karsan Atak tízzel. A legnagyobb tengelynyomás a magyar kocsin 6 700 kilogramm, a törökön viszont csak 6 000. A vállalt fogyasztás az S91-es esetében 39,4 liter száz kilométerenként, a töröké azonban csak 35 liter. Ezúttal tehát úgy tűnik műszakilag is jobban teljesített a nyertes ajánlat.
Többször is járt már a BKV-nál a Rába-Molitus S91-es. Legutóbb egy teljes évig használhatták az utasok Budapesten. A BKK midibusztenderét azonban mégsem a magyar jármű nyerte, ami sajnos a műszaki összehasonlításban is alulmaradt a török versenyzővel szemben
Természetesen a Rába nem nyugodott bele a megalázó vereségbe, ezért kissé megmosolyogtató módon, de megtámadta a tender eredményét. Ami mindenképpen érdekes, figyelembe véve azt a tényt, hogy a Karsan Atak egyik beszállítója épp a támadó, a Rába Jármű Gyártó Kft. Ők szállítják az új midibuszok futóműveit. A Rába műszaki apróságokon, eljárásbéli hiányosságokon próbál fogást találni. A BKK a térdepléssel elérhető padlószintre megfogalmazott elvárása félreérthető, a 250 milliméteres süllyesztést a 260-al szemben támadni pedig óvódás (a jobbat), bár a múltban már többször bevált módszer. A be nem méretezett jellegrajzokat viszont kissé esetlen módon, a gyártó által tett nyilatkozatokkal és annak mérethelyességével, utólagos méretezhetőségével védi a BKK.
A Karsan Atak hátfala finoman szólva sem szépségdíjas (fotó: Karsan)
Hogy mi lesz a tender végkifejlete azt nehéz megjósolni. Lehet, hogy újra törökök lepik el várat, de a korábbi fiaskók tapasztalatai alapján, az is lehetséges, hogy ebből a tenderből sem lesz semmi!
Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!
(Címlapfotó: Karsan/kristoof)