Buda ismét elesett?

2014. augusztus 30. - kristoof

cimlap_6.jpg

A BKK, pontosan 473 évvel azután,hogy a törökök elfoglalták Budát, augusztus 29-én kihirdette a 40 darabos dízel miditender végeredményét. Ahogy 1541-ben úgy most is a törökök nyertek a Budai várért zajló küzdelemben.

Ötévnyi szerencsétlenkedés után végre pont kerülhet a midibuszok lecserélésének kálváriájára. A BKK idén áprilisban eredménytelenítette a 16+24 darabos dízel miditendert, ami a jelenlegi jogszabályoknak köszönhetően tovább folytatódhatott. Ugyanis a törvény megengedi, hogy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást írjanak ki. Erre csak két pályázót hívtak már meg, a hazai gyártású Rába-Molitus S91-est és a török Karsan Otomotive-ot az Atak típussal. A BKK honlapján szereplő dokumentumok szerint ez utóbbi nyerte a 16, opciósan további 24, darabos tendert.

cikkbe3_4.jpg

A Karsan nemrég megvásárolta az olasz BredaMenarinibus-t. Sajnos végül nem a Vivacity típussal indultak, hanem az Atakkal (fotó: Karsan)

A törökök ajánlata majd félmilliárd forinttal alacsonyabb, mint a hazai indulóé. A Rába-Molitus ugyanis egymilliárd 379 millió forintos árat határozott meg a 16 jármű értékének, míg a Karsan mindössze 870 milliót. Így az S91-es darabjának több mint 86 millió forint plusz Áfa az ára, az Atak azonban „csak” 57 millióba kerül. (A Karsan honlapja szerint az Euro VI-os motorral szerelt alapváltozat, átszámolva egyébként mindössze 26,7 millió forintba kerülne.) A súlyszámok pontozása szerint, amik alapján eldöntik, hogy mely gyártó nyer, is messze török busznak volt nagyobb esélye. A maximálisan kiadható ezer pontból a Karsan Atak 960-at zsebelt be, míg a magyar induló, mindössze 703,39-et. A pontozásbéli különbséget nem csak a piszkos anyagiak, hanem sajnos a műszaki különbségek is indokolják. A vizsgált szempontok között volt a fellépő nélkül elérhető ülések száma, a busz legnagyobb terhelésű tengelyének terhelése és a vállalt energiafelhasználás. A Rába-Molitus S91 négy fellépő nélküli üléssel rendelkezik, míg a Karsan Atak tízzel. A legnagyobb tengelynyomás a magyar kocsin 6 700 kilogramm, a törökön viszont csak 6 000. A vállalt fogyasztás az S91-es esetében 39,4 liter száz kilométerenként, a töröké azonban csak 35 liter. Ezúttal tehát úgy tűnik műszakilag is jobban teljesített a nyertes ajánlat.

cikkbe1_5.jpg

Többször is járt már a BKV-nál a Rába-Molitus S91-es. Legutóbb egy teljes évig használhatták az utasok Budapesten. A BKK midibusztenderét azonban mégsem a magyar jármű nyerte, ami sajnos a műszaki összehasonlításban is alulmaradt a török versenyzővel szemben

Természetesen a Rába nem nyugodott bele a megalázó vereségbe, ezért kissé megmosolyogtató módon, de megtámadta a tender eredményét. Ami mindenképpen érdekes, figyelembe véve azt a tényt, hogy a Karsan Atak egyik beszállítója épp a támadó, a Rába Jármű Gyártó Kft. Ők szállítják az új midibuszok futóműveit. A Rába műszaki apróságokon, eljárásbéli hiányosságokon próbál fogást találni. A BKK a térdepléssel elérhető padlószintre megfogalmazott elvárása félreérthető, a 250 milliméteres süllyesztést a 260-al szemben támadni pedig óvódás (a jobbat), bár a múltban már többször bevált módszer. A be nem méretezett jellegrajzokat viszont kissé esetlen módon, a gyártó által tett nyilatkozatokkal és annak mérethelyességével, utólagos méretezhetőségével védi a BKK.

cikkbe2_6.jpg

A Karsan Atak hátfala finoman szólva sem szépségdíjas (fotó: Karsan)

Hogy mi lesz a tender végkifejlete azt nehéz megjósolni. Lehet, hogy újra törökök lepik el várat, de a korábbi fiaskók tapasztalatai alapján, az is lehetséges, hogy ebből a tenderből sem lesz semmi!

Ha érdekel az autóbuszok múltja, jelene és jövője, ha friss képet szeretnél kapni e közlekedési eszközökről, akkor csatlakozz hozzánk a Facebookon is!

(Címlapfotó: Karsan/kristoof)

A bejegyzés trackback címe:

https://omnibusz.blog.hu/api/trackback/id/tr906650243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.08.30. 18:45:23

Mi a gond? Én sem vennék meg valamit csak azért mert magyar.
A jobbat veszem meg,jobb áron.

gokart87 2014.08.30. 19:07:16

Ennél a s*arnál nem tudtunk jobbat csinálni ? -.-

itoérambolafoci 2014.08.30. 21:18:07

@gokart87:

Persze hogy tudott volna a Molitus sokkal jobbat is csinálni.

Például akkor, ha a Rába nem csak kereskedni akart volna a buszokkal, hanem a fejlesztésbe is hajlandó lett volna invesztálni egy kicsit.

Elképesztő, hogy a buszgyártást hivatalos stratégiai programjába vevő Rába még arra sem volt képes, hogy az S91 pozitív tapasztalatai alapján egy új midibusz kifejlesztését megfinanszírozza.

Tinkez 2014.08.30. 21:49:51

@Gyurma73: A jobbat? A Molitus főleg Norvégiába és Svédországba ad el buszokat, gondolod a norvégok meg a svédek szart vesznek?

A vár az egyik legfontosabb látványosság Budapesten, de még országosan is. Kiemelten fontos lett volna, hogy ennek megfelelő legyen a tömegközlekedése is. Erre itt egy magyar gyártó, ami a különösen igényes skandináv piacokra termel, valóban világszínvonalú buszokat, de perszehogy nem az ő terméküket vesszük meg, járjon inkább egy ocsmány török fos a budai várban, az méltó lesz a helyhez.

Persze stadionokra meg MNB nyaralóra számolatlanul lehet költeni a millárdokat, de a hazai cégeket támogatni csak akkor kell, ha a nevükben szerepel a Közgép.

Tinkez 2014.08.30. 21:50:39

@Tinkez: ...ja és még ez a kormány nevezi magát "nemzetinek". :))

humorpalanta 2014.08.30. 21:58:29

Inkább töröljék az egészet, minthogy ez a "valami" idekerüljön. Viszont könnyű csomagolni, mert könnyen belefér a dobozba :D

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.08.31. 01:08:29

@Tinkez: nem mondtam hogy nem jó,de úgylátszik sokmindenben a másik most jobb.

nagyfavor 2014.08.31. 03:12:04

Ez valami rossz vicc??????????

Zeppeliner 2014.08.31. 07:28:02

A nagymagyar igaz hazafi Tarlós mégis csak nagyobb hazaáruló, mint Demszky?
Ez egy rakás szar!

bukszindeksz 2014.08.31. 08:57:28

az Atak azonban „csak” 57 millióba kerül. (A Karsan honlapja szerint az Euro VI-os motorral szerelt alapváltozat, átszámolva egyébként mindössze 26,7 millió forintba kerülne.)

Jól értem? Mezei vásárlónak 26,7 millió önkormányzatnak tenderrel 57???

kristoof 2014.08.31. 09:24:44

@bukszindeksz: Majdnem jól érted. A buszokhoz tartozik alkatrész és garancia csomag is. De alaposan megdrágítja a kocsikat a BKK "kívánságlistája is".

Ezért kerül dupla annyiba, mint a fapados kivitel.

Reszelő Aladár 2014.08.31. 10:33:31

Aki már vett német autót, az tudja, hogy a listaár kétszereéért lesz olyan az autó mint a nimbusza. Ha alapáron veszed meg akkor szart kapsz.

Ha a vár közlekedésén variálunk, akkor talán nem a pénznek, hanem a környezettudatosságnak, és az innovációnak kellene fókuszban lenni.

Eleve kék-zöld fényezésű buszokat küldenék, amire rajta lenne, hogy "No emmision", mivel elektromos meghajtásúak lennének.
Vagy lehetne CNG, ami még mindig egy tiszta üzem.

Esetleg a kettő együtt, amilyen busz talán még nem is létezik, de talán lenne igény rá.

A Rábáról csak annyit, hogy talán a legjobb futóműveket gyártják a világon, legalábbis nem sokan vannak, akik ne tőlük vennék...
Cipőt a cipőboltból...

A tender megtámadása egy jogállamban kötelesség, hisz el kell menni a legmagasabb szintig, csak így kereshetnek a jogászok egy valag pénzt. Ha közben szétrohad a világ: de leglább jogállam van.

Káposztakukac 2014.08.31. 10:55:01

@kristoof: közbeszerzési eljárásban az ajánlati ár az opcionális mennyiséggel együtt értendő. így már kb. 21 mio/db a buszok ára....

kristoof 2014.08.31. 11:15:52

@Káposztakukac: Nem! Itt kimondottan a 16 kocsiról szól az árajánlat! Ha a további 24-et megveszik, ugyanezen az áron kapják.

Így kérte az ajánlatokat a BKK.

Aprósólyom 2014.08.31. 13:08:05

@Gyurma73: Nem teljesen hosszútávú gondolkodásmóddal rendelkezel. A nyugati társadalmak ezért tartanak ott ahol. Mert ők maguknál tartják a pénzt. Mi meg képesek lennénk, és egy az egyben átadni majd 1mrd Ft-ot külföldieknek. Ehelyett tehetnénk azt is, hogy a pénzt egy Magyarországon működő cégnek adnánk. Aholm magyarok dolgoznak. A cég adót fizet az államnak, a magyar dolgozók a jövedelmük legtöbb részét magyarországon fogják elkölteni. És mi több, a cég a bevételt, ha okos fejlesztésre költi, hogy jobb is legyen majd. Viszont, hogy ha a pénzünket küldföldinek adjuk, az mind kimegy, és a magyar cég is nehezebben tud majd fejlődni. Ha a magyarok nem fognak közösségként gondolkodni, akkor fogunk kihalni és nem akkor, hogy magunkat választjuk és részesítjük előnyben egy közösségként.

Steppenwolf 2014.08.31. 13:38:20

@aprosolyom:
Mielőtt ilyen ordító marhaságokat leírsz, nézz utána a piacgazdaság fogalmának és annak, hogy az elmúlt 15 évben a magyarországi buszbeszerzésekben mekkora volt az előny a hazai gyártók javára, szemben a nyugati országokkal, ahol a tenderekben nincs helye a nacionalizmusnak, az nyer, aki a jobb ajánlatot adja.
Ennek megfelelően pl. a Deutsche Bahn nemrég nem német kocsikkal, hanem Irisbusokkal szórta tele a flottáját.
Varsóban sem mindig a Solaris rúg labdába, pedig ők már többet letettek az asztalra, mint a Molitus.

Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye.

Káposztakukac 2014.08.31. 13:44:05

@Steppenwolf: pontosan. hozzáfűzném, hogy az Ikarus a rendszerváltást követen majd 15 évig totális versenyelőnyt élvezett idehaza, ehhez képest hol is vannak most? egy vállalat nem azáltal lesz versenyképes, hogy az állam mesterségesen telepumpálja pénzzel/megrendeléssel, hanem azzal, hogy innovatív terméket kínál, piaci árazás mellett. arról nem beszélve, hogy számos külföldi busz rengeteg részegysége pont idehaza készül...

Káposztakukac 2014.08.31. 13:45:41

@aprosolyom: az összeszerelést végző magyar munkavállalók hozzáadott értéke, sajnálom, hogy ezt kell írjam, de nem túl jelentős. A közel 50%-os költségtöbbletet semmilyen metodikával nem lehet szerintem a Molitus javára figyelembe venni.

Steppenwolf 2014.08.31. 14:23:17

@Káposztakukac: Így van, és akkor arról még nem beszéltünk, hogy a Karsan alatt is Rába futómű gurul, tehát még a magyar hányadra sem lehet panasz.
Nagyon jó busz az S91-es, de már nagyon sokan, nagyon sok helyen leírtuk, hogy kissé túl van árazva, és fáj vagy sem, nem csak ár-érték arányban, de paraméterekben is jobb a török versenyző.

Ha a Rábát hozta volna ki a BKK győztesnek, annak csak egy újabb érvénytelenített miditender lett volna az eredménye.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.08.31. 20:47:14

@aprosolyom:

Amit felsoroltál mind szép és jó, de én nem eszem szart a csoki helyett, pusztán mert a szart itthon tojják.

Káposztakukac 2014.08.31. 21:57:13

@aprosolyom: Amúgy azokról a nyugati társadalmakról beszélsz, akik teleszórják K-európát meg Ázsiát gyárüzemekkel? Nyilván Kecskeméten is azért van a gyár, hogy otthon tartsák a pénzt... :)

Fejesrob 2014.09.01. 08:49:39

Vesznek egy jobb paraméterekkel rendelkező buszt, amely magyar munka tartalma is elég jelentős. (Alváz).

Mi a gond?

BloodOrange 2014.09.01. 15:20:13

Azért a városkép is lehetne szempont. Ezek tényleg iszonú csúnya buszok. Az elejük ráadásul a Van Hool New AG-k koppintása.

Mindenesetre lényeg, hogy a 405-ösöket végre kitakarítsák onnan minél hamarabb.

Takarító nő-ő-ő 2014.09.01. 17:29:38

Nem igazán látjátok a lényeget? A tender elbukásával a Molitusnak is annyi... Bevétel nélkül egy cég sem tud hosszú távon fennmaradni.
Ja bocsi, egy mégis: a Közgép...

BPO654 2014.09.01. 23:16:32

@Takarító nő-ő-ő:

Öregem azért gondolkodjál már basszus!
86 millióért csuklóst lehet venni, hallod?!
Nem pedig midit.:D Én a légkondis topikban leírtam (6 hsz. volt ott) most 08.07.-én, hogy valszeg a Karsan atak nyer. S majd jöhet az a béna Siemens midi is amin 9 ülés van.:S

Nálunk már szinte nincs is semmilyen buszgyár, törököknél meg van Karsan, Otokar, és Bozankaya. Utóbbi eléggé nem ismert, pedig lekoppintották a Hess Lightram duplacsuklós troliját, és Bozankaya Trambusnak hívják. Íme:
www.youtube.com/watch?v=2TYjnh19KNI

222 fős (a debreceni CAF villamossal egyezik csak az 730 millió/db ez valszeg fele annyi, és sín se kell hozzá), amiből 58 ülés. 4 tengely (két középső hajtott, hajtás : Vossloh-Kiepe -naná, 2x160 kw), 5 ajtó (1-2-2-2-2). Ilyet tud az Ikarus? Nem?

Egyébként van már Hess Lightram 4, 1,6-1,7 millió chf az ára, ami 100 millával több kb mint a Lightram 3 volt, úgy 400-450 millió Ft/db. Mondjuk olcsóbb mint egy villamos:D
Erről jut eszembe ma a kövekező villamosok áltak le, az esőzés miatt;
3 -most indult újra :D, 12,14,28,37,50 (szokásos..), és a 24. Nem baj építsünk mindenhová villamost, igaz a troli sokkal olcsóbb, a busz pláne, de sebaj! Busz nem is kell.:D

Káposztakukac 2014.09.01. 23:42:05

@Takarító nő-ő-ő: ha ez a cég az elmúlt 5 évben nem tudott a piacon boldogulni (5-6 eladott darab ennyi idő alatt semmi), akkor nincs mit sajnálni. credo hány európai tenderen indult el? nem hányan nyert, csak hányan indult?

Takarító nő-ő-ő 2014.09.08. 05:17:04

@BPO654:
"Nálunk már szinte nincs is semmilyen buszgyár, törököknél meg van Karsan, Otokar, és Bozankaya."

Hát éppen ez az, amelyek meg még vannak, szeretnének valahogy megmaradni és visszakapaszkodni legalább a 5-6 évvel ezelőtti piaci részesedésükhöz (hogy onnan aztán újra fölfelé vehessék az irányt). Ez támogatás nélkül nem megy. Támogatás alatt nem a pénzbeli megtámogatást kell érteni, hanem azt, hogy ha a "mi gyártónk" is képes az elvárt műszaki szinvonalú járművek legyártására, akkor inkább őt részesítsük előnyben. Mindenütt ezt csinálják, csak ügyesebben leplezve...

Egyébként nem a Molitus találta ki a nyilvánvalóan "öngyilkossággal" felérő 86 millás árat. Nekik is a RÁBA a beszállítójuk, és ha a törökök több Rába alkatrészt vesznek évente, mint a Molitus (ami szinte 100%), akkor esetleg a RÁBA nem feltétlenül akarná ezt a jó üzletet egy 16 (+24 db opciós) belföldi vetélkedéssel kockára tenni...
Szóval az üzleti vetélkedés szálai eléggé összetettek.

Végül: hogy a mostani (ARC-) IKARUS tudna-e duplacsuklós autóbuszt gyártani? A válasz egyértelmű igen, hiszen annak idején a "nagy IKARUS" egyike volt az elsőknek, akik ilyen buszt (igaz csak 1 db protótípust a '80-as évek elején) a 200-as családból kifejleszettek (típusszáma: Ik293 volt). Az elsőt az MAN csinálta, de a mostani belga Van Hoolokat és a svájci Hesseket leszámítva -Európában nem igazán terjedtek el (hiszen a kocsi méretei miatt csak arra alkalmas útvonalakon - ha úgy tetszik - "amerikásan un. BRT" közlekedésben van értelme).
Szóval a műszaki tudás megvan még ilyen jármű legyártásához, de a "nagy török" gyártókkal való árbeli versenyzéshez nincsenek meg a feltételek.
Visszatérve a Karsan midijéhez: a 26-27 Ft-os milliós török belföldi ár, nálunk dömping árnak hat, mivel kb. ennyiből lehet megvenni a gyártáshoz szükséges alapanyagokat, a főegységekből már nem is futná mindre. Ahhoz ugyanis nagy tételben kellene tudni beszerezni, hogy kellően kedvező áron lehessen a főegységekhez jutni. Ehhez viszont nem 16 (+24)db busz rendelésére volna szükség, hanem minimum a 10x-es mennyiségre és az is folyamatosan.

Takarító nő-ő-ő 2014.09.08. 05:20:08

@Takarító nő-ő-ő:
Javítás: 26-27 milló -Ft-os török belföldi ár

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.08. 22:31:58

@Takarító nő-ő-ő:

A török belföldi ár felemlegetésekor érdemes elmélázni a török és a magyar munkát terhelő járulékok közötti különbségen.

A török termék csak vámmal jöhet az Unió területére.

.

Duplacsuklós busznak ma már nem kell nagy hely, hiszen létezik olyan vezérlés, hogy ha akarom, minden kerék ugyanazon a nyomon fordul.

omnibusz.blog.hu/2012/09/02/europai_a_vilag_leghosszabb_busza

itoérambolafoci 2014.09.09. 12:55:19

Takarító nő-ő-ő:
"A tender elbukásával a Molitusnak is annyi... Bevétel nélkül egy cég sem tud hosszú távon fennmaradni."
------------------

A Molitus sohasem az S91-ből élt, hanem külföldi buszgyártóknak végzett tervezési munkákból.

Számukra az S91 eddig inkább csak becsületbeli ügy volt, és nem bevételi forrás.

bovorac 2014.09.10. 14:35:29

@Takarító nő-ő-ő: Aztán az az egy duplacsuklós Ikarus mennyire volt sikeres? Miért nem született belőle több?

Netán nem azért nem, mert az ehhez szükséges műszaki tudás akkor sem volt elégséges?

És az, hogy közel 30 éve csináltak valamit az Ikarusban, miként jelenti azt, hogy az a tudás most is megvan az ARC-ban? Az a tudás ilyen osztódással szaporodó izé?

Nem hiszem.

A hozzászólásaid sajnos változatlanul hemzsegnek a random módon egymás mellé pakolt féligazságoktól.

Moszkvicsslusszkulllcs 2014.09.12. 22:21:07

Átnéztem a Karsan Atak honlapját, meg a neten készült képeket, és azt kell hogy mondjam - bármennyire is vérzik a magyar szivem - hogy ránézésre a Karsan Atak sokkal átgondoltabb, praktikusabb, egyszóval jobb konstrukciónak tűnik az S91-nél és különösen a Vivacitynél. Aztán élőben ez a vélemény még változhat, de távolról bizony ez a véleményem.
Akkor, ha egy-két apróbb hibát kiköszörülnének (illetve kivetetne a BKK), például nem 2+2 üléssort gyömöszölnének bele egy 2436 mm széles kasztniba (mivel nincsenek utastéri dobogók, elvben átalakítható lenne 2+1 üléssorosra), akkor bátran beengedném váribusznak. Aztán hogy mennyire fogja bírni a kőburkolatot, az majd elválik.
Az S91 szép, de sajnos nem tartom praktikusnak, és val'szeg mások sem: talán nem véletlen, hogy ha lehet akkor az infopark buszon ill. a 27-esen járatják.
süti beállítások módosítása